Valve stopt productie Steam Controller

Valve heeft laten weten dat de Steam Controller met pensioen gaat. De geroemde controller zal niet meer geproduceerd worden, dus de beperkte voorraden online zijn dan ook echt de allerlaatste exemplaren. Zo was de controller eerder deze week, bij de start van de Steam Autumn Sale, voor een paar euro te koop. Uiteraard was de Steam Controller in no-time uitverkocht.

De Steam Controller verscheen, na heel veel revisies, in 2015. Destijds werd de controller geïntroduceerd naast de minder succesvolle Steam Machine. Speciale Steam PC’s bleken niet goed aan te slaan bij het grote publiek. De unieke Steam Controller deed het daarentegen veel beter. Vooral voor pc-specifieke games, met een muis en toetsenbord interface, bleek de Steam Controller subliem. Mede dankzij de uitgebreide mogelijkheden om de controller te customizen.

Na slechts een half jaar waren er al meer dan 500 duizend exemplaren van de Steam Controller verkocht. Eind vorig jaar liet Valve in een bericht over controllergebruik nog weten dat inmiddels meer dan 1,5 miljoen Steam Controllers waren verbonden met het Steam-platform.

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Samen met de Steam Link nu dus echt ter sunset gezet. Beide deden vier jaar terug iets unieks, maar de twee hebben nooit echt revoluties teweeg gebracht, imho.

    Ben tevreden dat ik er alsnog eentje heb weten te bemachtigen, ook al vond ik het altijd maar een onhandig vehikel. Denk ook niet dat ik ‘m überhaupt veel ga gebruiken, maar sowieso lachen om te hebben als verzamelitem. Hij mag netjes naast de OnLive-controller.

  2.   
    BozeBever's avatar

    @Tom Kauwenberg: Toch raar als je het objectief bekijkt, want de techniek was best okay… de prijs was ook prima, maar het sloeg maar niet aan. (Touchscreen was ook niet mijn ding overigens).

    Ik heb hem zelf ook en vind hem prima voor langzame games, maar ondertussen is alles toch wel ingehaald.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @BozeBever: Ik denk dat je precies onderstreept waarom de Steam Controller geen voet aan de grond kreeg. Het ding was technologisch best vooruitstrevend, maar al die high-tech features bleken gewoon nét niet vloeiend genoeg om een deuk in de (meer fysieke) controllermarkt te slaan.

    Daarbovenop komt het gevoel en de afwerking. Alles aan een Xbox-controller of DualShock voelt enorm goed overwogen, terwijl de Steam Controller wat rare haken en ogen had. Vetgevoelig plastic, vederlicht in de hand, raar geplaatste ABXY-toetsen, te korte triggers; je merkt dat ze hun draai nog niet helemaal gevonden hadden.