Preview: Ghost Recon Breakpoint – Ghost War

Tijdens de E3 werd Ghost Recon Breakpoint voor het eerst aan de wereld getoond en het werd duidelijk dat we een tactische shooter voorgeschoteld krijgen, zoals we dat eerder zagen in voorganger Ghost Recon Wildlands. Hoewel de basis van de games overeen komt, zal Breakpoint zich wel focussen op andere dingen. Op het fictieve eiland van Auroa dien je meer te doen dan alleen knallen, ook het overleven is belangrijk. Je dient je verwondingen goed te verzorgen en bijvoorbeeld water te drinken als je vermoeid bent. Tijdens Gamescom kregen we dit echter niet te zien, want in Duitsland is de PvP-modus Ghost War aangekondigd. Hierin spelen twee squads van vier tegen elkaar in een level dat uiteindelijk ook kleiner zal worden. Toch spreken we hier absoluut niet van een battle royale-modus, want meestal zal een potje al afgelopen zijn voordat de cirkel verschijnt.

Vive la Frag

Het is fijn om weer aan de slag te mogen gaan met een tactische shooter. Het schietgeweld van Battlefield 5 en Modern Warfare is natuurlijk lekker, maar samenwerken in een groep van vier is enorm fijn. Jammer is wel dat ik tijdens Gamescom in een team met drie Fransen werd gezet. En zoals elk volk dat nog nooit een oorlog heeft gewonnen, werd dit minderwaardigheidscomplex rijkelijk gecompenseerd door geschreeuw in de eigen taal. Gelukkig hadden ze relatief snel door dat je met chauvinisme de oorlog niet wint en uiteindelijk werd er dan toch samengewerkt in gebroken Engels.

De twee mappen die we te spelen kregen deden de sfeer uit de trailer goed recht. De omgevingen zijn gebouwd om met acht man te betreden en er is goed nagedacht over stellingen, verhogingen en verschillende routes. Sinds Apex Legends is het Ping-systeem niet meer weg te denken uit videogames en ook Breakpoint maakt hier volop gebruik van. Het kan behoorlijk spannend zijn als je de eerste tegenstander spot en de eerste ping geplaatst ziet worden. De rollen zijn duidelijk verdeeld, maar je zal in je rol nooit beperkt worden qua wapens. Een Medic kan extra health uitdelen en de scherpschutter heeft het beste afstandsgeweer, maar iedereen is redelijk all round. Als je een tegenstanders goed pingt zal hij een seconde of vijf zichtbaar blijven op de radar, waarna er vaak weer een spannende stilte volgt, zoekend naar die volgende tegenstander.

Op maat gemaakte mappen

De actie is intens, waarbij de wapens heerlijk voelen en je altijd de mogelijkheid hebt om je teamgenoten te healen. Hierdoor ontstaan trechters in de actie, met mensen die hun vrienden proberen te healen terwijl ze beschoten worden door de tegenstanders. Het is een slimme tactiek om de vijand uit de tent te lokken en te verslaan. De eerste map die we te spelen kregen was een industrieel terrein met veel containers, die allen te beklimmen zijn, maar ook perfecte cover bieden. Op deze map is de actie vooral van dichtbij te beleven vanwege het slechte zicht. De tweede map heeft een gebouw in het midden en bergen er omheen, wat een perfecte plek is voor sluipschutters. Het lijkt er op dat Ubisoft Paris goed heeft nagedacht over de mappen in deze modus.

Tot slotte de graphics, die werkelijk van het scherm af spatten. We kregen verschillende weersomstandigheden te zien die de gameplay volledig veranderen. In de avond tijdens regen is je nachtkijker geen overbodige luxe, terwijl je overdag in de zon heerlijk kunt turen, spotten en pingen. Dit biedt de nodige variatie en ziet er allemaal schitterend uit, al was dit natuurlijk ook al het geval met Wildlands.

Met Ghost War heeft Ghost Recon Breakpoint een toffe modus bedacht. Er is goed nagedacht over het ontwerp van de mappen en daarbij zal er genoeg afwisseling te vinden zijn tussen open velden en beschut gebied. De tactische gameplay zal zich vaak focussen op gewonde teamgenoten, omdat je deze gedurende het hele potje kunt healen. Dit brengt tactische voor- en nadelen met zich mee die de variatie ten goede komen. Tot slotte ziet de game er fantastisch uit, met verschillende weersomstandigheden en momenten van de dag die ook elk potje uniek maken. Natuurlijk is Ghost War slechts één modus van de game, maar als de singleplayer deze manier van spelen gebruikt, kan Breakpoint een hele toffe shooter worden. Dat gaan we natuurlijk zelf ontdekken als de game verschijnt op 4 oktober voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. De game zal daarnaast deel uit maken van de nieuwe abonnementsdienst van Ubisoft, Uplay+.

1.
    Heccer's avatar

In heb me ook zeer vermaakt met deze titel ik vond wildlands niet zo tof. Maar ik vond in deze nieuwe genoeg goede verandering hebben door gevoerd . Kwa gameplay. Al heb ik maar paar missies mogen doen. Heb ik me zeer vermaakt kijk er wel naar uit wat het uiteindelijk precies gaat worden.
    Speelde een alpha. Waar nog veel foutjes in zatten zoals dat gaat. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Helaas geen beta. Ben dan lkkr de zon aan het aanbidden.

2.
    nistelvaart's avatar

Denk dat dit zeker een vette game kan gaan worden!

3.
    blackname's avatar

Zeer veel zin aan. Wildlands ook van genoten, vooral samen met vrienden. Op een gegeven moment werd het wel eentonig hoop vooral dat ze op dat vlak progressie hebben gemaakt. Naar 10x een radiotoren beschermen is de lol er ook wel een beetje van af.

4.

@blackname: Tien keer een radiotoren beschermen noemen ze bij Ubisoft gewoon normen en waarden.