Review: Apex Legends Season 2: Battle Charge

You did a really mediocre job, friend“, roept Pathfinder als ik voor de zoveelste keer met hem een tegenstander tegen de vlakte sla (weird flex, but ok). Toch is het niet alleen mijn tegenstander voor wie deze quote geldt, want ook Respawns Apex Legends Seizoen 2 kun je als mediocre job omschrijven.

Nieuw seizoen, nieuwe Battle Pass

De eerste Battle Pass van Apex Legends werd niet door iedereen gewaardeerd. Het voelde als een simpele set beloningen die alleen vrijgespeeld konden worden door het spel gewoonweg heel veel te spelen. Respawn lijkt geluisterd te hebben naar de kritiek en heeft dagelijkse en wekelijkse challenges toegevoegd. Hierdoor vorder je een stuk sneller door het seizoen heen. Ook geven de challenges je een reden om niet telkens dezelfde Legend te kiezen, maar juist te experimenteren. Ook zijn alle missies tijdloos en kun je dus altijd oude challenges naar voren halen om deze alsnog te halen.

Repulsor Tower down, Dragon’s out

Er heeft een ramp plaats gevonden in King’s Canyon. Een nog onbekend personage heeft een EMP af laten gaan en daarmee een van de zogeheten Repulsor Towers neergehaald. Deze torens hebben als doel het eiland te beschermen tegen wezens van buitenaf. Nu de toren is ingestort, kunnen deze wezens met gemak het eiland op, en dat is te zien. Waar voorheen veel plekken op de map een kleurrijke en vrolijke uitstraling hadden, zijn ze nu grijs en kapot. Ook vliegen er verschillende draakachtige wezens rond.

Hoewel het gaaf is om een andere variant van de map te zien, voegt het qua gameplay niet erg veel toe. Hier en daar vliegt een draak rond met diverse loot in zijn klauwen. Je kunt de draak als speler proberen neer te schieten om de loot te bemachtigen. Toch vergeef je in veel gevallen hier enorm je positie mee, kost het je waardevolle kogels, en is het neerhalen van de draak niet erg gemakkelijk. Daarnaast kun je als het karakter Lifeline op elke willekeurige plek een care package laten vallen. Mocht je niet als Lifeline spelen, dan zijn er ook nog altijd de willekeurige drops op de map. Kortom, de map heeft een vette nieuwe look, maar doet niet veel nieuws.

I told every little L-Star just how sweet I think you are

Naast de nieuwe look van de map, is er ook een nieuw wapen in de game te krijgen: de L-Star. Het wapen is, net zoals de Mastiff en Kraber enkel te vinden in care packages die tijdens het spel op willekeurige plekken uit de lucht komen vallen. Het wapen heeft eigen kogels die niet elders op het veld te verkrijgen zijn. Je bent dus beperkt door het aantal kogels die in de L-Star zitten als je deze oppakt.

Het wapen voelt gebalanceerd. Elk voordeel wordt netjes goedgemaakt met een nadeel. Zo kan het wapen deuren open schieten, maar moet je wel uitkijken dat hij niet oververhit na een aantal seconden schieten. Ook richt het wapen veel schade aan, maar heeft het een beperkte hoeveelheid kogels. Ook de zeldzaamheid voelt goed aan, ik ben het wapen een aantal keer tegenkomen, maar heb niet het idee dat de helft van het veld gevuld is met het superwapen.

La nouvelle Légende, Wattson

Dan de kers op de taart, de nieuwe Legend. De Franse elektricien Wattson betreedt de arena met een aantal hele interessante vaardigheden. Zo kan Wattson hekken plaatsen die tegenstanders vertragen, schade aanrichten en krijgt Wattson een seintje als iemand door deze hekken heen loopt. Ook kan ze een pylon plaatsen die tot vier projectielen uit de lucht kan weren.

Deze zelfde pylon laadt ook de schilden op van iedereen die in de buurt staat en versnelt het herlaadproces van Wattsons ultra, de pylon zelf. Tot slot kan Wattson haar ultra (de pylon) altijd volledig opladen met een Ultimate Accelerant, ongeacht de waarde van deze pickup. Wattson kan zoveel pylonnen plaatsen als wenselijk, maar uiteraard is hier wel een volle ultra-meter voor nodig. De pylonnen blijven altijd staan, tenzij deze worden gesloopt door tegenstanders.

Toen ik voor het eerst hoorde wat de vaardigheden van Wattson waren, was ik bang dat deze wel erg krachtig zouden zijn. Dit bleek echter zeer zeker niet het geval. Het plaatsen van de pylonnen kost wat tijd, en het herstellen van je schild gaat slechts een paar procent sneller. Oftewel, je kunt beter zorgen dat je genoeg shield batteries bij je hebt. Ook het plaatsen van de hekken vergt enige oefening. In het begin plaatste ik de hekken niet altijd even recht, en was ik veelal bezig met zoeken naar goede plekken om ze überhaupt te kunnen plaatsen.

Dit laatste gaf mij dan ook het gevoel dat Wattson’s vaardigheden ook eigenlijk pas nut hadden aan het einde van de wedstrijd. Zowel haar passieve als actieve vaardigheden kosten wat tijd, en lijken bedoeld te zijn voor dat ene moment dat je als enige over bent met een andere squad en geduldig wacht totdat zij naar jou toe komen. En zo gebruikte ik de vaardigheden ook toen ik voor het eerst met de nieuwe Legend speelde. Ik plaatste hekken rondom mezelf en mijn teamgenoten en spaarde tijdens de wedstrijd Ultimate Accelerants om zo meerdere pylonnen te kunnen plaatsen.

Na verloop van tijd kwam ik er echter achter dat de vaardigheden van Wattson wel degelijk van pas kunnen komen op de overige momenten van de wedstrijd. Zo vlieg ik nu vaak vanaf het begin meteen naar het dropship met mijn squad om vervolgens hekken te plaatsen rondom de kamers met waardevolle loot. Ook tijdens de momenten dat ik moet vluchten voor een tegenstander komen de hekken goed van pas. Zo kan ik tegenstanders vertragen terwijl ik mijn schild oplaad, of mijn wapen herlaad.

Apex Legends’ tweede seizoen doet eigenlijk alles wat nieuw is goed. Het nieuwe wapen voelt gebalanceerd en is tegelijkertijd ontzettend leuk om te vinden, de nieuwe map voelt nieuw en heeft een vette look, de nieuwe Legend heeft interessante vaardigheden die je op talloze manieren kunt inzetten en de nieuwe uitdagingen geven meer reden om het spel te blijven spelen.

Daar staat wel tegenover dat de hoeveelheid nieuwe content erg karig aanvoelt. De map heeft een nieuwe look, maat speelt in de praktijk heel vergelijkbaar als Seizoen 1. Daarnaast hebben we nog steeds geen verschillende game-modes en ben je gebonden aan een squad van drie man. Kortom, de nieuwe toevoegen zijn ontzettend gaaf, maar helaas weet Respawn niet de kop op de spijker te slaan.

• Wattson's vaardigheden
  • De L-Star is badass
  • De vernieuwde Battle Pass

• Weinig nieuwe content
  • De map voelt niet nieuw
  • Vliegende draken voegen weinig toe
  • Nog steeds geen nieuwe game-modus

6.5

1.
    fantasyfreak's avatar

Wat ik wel een beetje mis is een stukje over de Leviathans. (Al dacht ik dat het eerst wel in de tekst stond?!) Deze staan nu op het eiland, maar voegen nu ook toe dat ze waardevolle loot onder hun voeten hebben die je snel (binnen 6 sec.) moet pakken zodra ze deze optillen voordat ze hun voet weer neerzetten. Ze willen zo ook nog weleens je tegenstanders (of teamgenoten ;_;) pletten 😛

Wat betreft de map vind ik de veranderingen wel leuk met de nieuwe basissen. Heb juist het gevoel dat er minder grote legen plekken zijn.

Wattson ben ik geen fan van. Paar keer gebruikt, maar ga toch snel terug naar Mirage, Octane of Lifeline. Het is allemaal niet snel genoeg op de PS4 en het voelt niet als een groot voordeel.

Geen nieuwe gamemodes zie ik ook staan, maar wat zouden ze moeten doen in een battle royale? Of zie je dan liever modes voor je zoals een capture the flag? Of wil je ook solo? Ik heb werkelijk geen idee wat ze moeten doen dan 😛