Review: Super Mario Maker 2

Toen de eerste Super Mario Maker verscheen was de mogelijkheid daar om voor de eerste keer in de geschiedenis van Nintendo dat spelers zelf aan de slag konden met het bouwen van Mario-levels. Het aantal creaties dat online verscheen was groot, al was de basis van de game wel behoorlijk beperkt. Het aantal opties is klein en het is onmogelijk om uit het vaste stramien van Nintendo te stappen.

Met de komst van Super Mario Maker 2 (SMM2) is dat compleet overboord gegooid. Dit nieuwe deel is zo uitgebreid dat het maken van de meest creatieve, rare en uitdagende levels naar een nieuw niveau wordt getild. Het is ook sprekend dat Nintendo deze weg inslaat, want zelfs hun eigen gemaakte levels laten dingen zien die we voorheen niet voor mogelijk hielden. Als slechts 1% van de spelers van SMM2 bedreven raakt in het bouwen van mooie creaties hebben we de komende jaren een onuitputtelijke bron van creatieve levels.

Wat is er nou weer met dat kasteel gebeurd!

Als je Super Mario Maker 2 opstart en je gaat direct beginnen met bouwen, kan dat nogal overweldigend zijn. Niet alleen zijn er de verschillende vijanden en bouwstenen, maar als je de cursor ingedrukt houdt verschijnen er nog veel meer opties. Qua vijanden alleen al kun je kiezen voor met of zonder vleugels, verschillende kleuren, een parachute en nog veel meer, allemaal afhankelijk van de vijand die je selecteert. Gelukkig helpt Nintendo je op weg met de Story Mode, die je absoluut dient te spelen alvorens je zelf gaat knutselen.

Natuurlijk is het verhaal flinterdun en dien je simpelweg Peach’ kasteel opnieuw te bouwen, maar het geeft Nintendo wel de kans om je te laten zien wat er allemaal mogelijk is in dit nieuwe deel. Bovendien voel je jezelf veel minder in het diepe gegooid, want Nintendo neemt je aan de hand en geeft je op speelse wijze een rondleiding. Daarnaast is het erg leuk om het kasteel van Peach te herbouwen, want stapje voor stapje zie je dat het koninklijke paleis een stukje mooier wordt.

Bijna direct kom je erachter dat de “regels” die we van Nintendo gewend zijn niet meer van toepassing zijn. Al snel kom je een level tegen met klauwen waarmee je als Tarzan over de afgrond kunt zwiepen. Hoewel de klauw in eerdere Mario-games is voorgekomen, is het zwiepmechaniek exclusief bedacht voor SMM2.

Sowieso staat de game bol van voorwerpen die we al kennen uit eerder games, maar nu een nieuwe functie of uiterlijk hebben gekregen. De springende schoen uit Super Mario Bros. 3 heeft ook een variant van een hakschoen en kan bovendien in sommige gevallen zweven. Nintendo leek een aantal jaar geleden hun oude games nog als “heilig” te beschouwen. Daar zijn ze een beetje van afgestapt ten behoeve van artistieke vrijheid. Dit is een verademing.

Creatief

Tijdloos blijft het hoe dan ook, met of zonder kleine aanpassingen in de gameplay. De Story Mode laat sowieso zien dat Nintendo anders is gaan kijken naar hun eigen levels. Sommige levels zijn hele puzzels geworden, waar je als een soort ouderwetse RPG op zoek moet naar allerlei sleutels in een kerker, waarbij je voor elke sleutel een kleine puzzel moet oplossen.

Een ander level laat je wederom werken met klauwen. Op een platform boven je worden Goomba’s gepakt en de grijper laat deze boven jou los. Jij moet inschatten waar je de Goomba’s wilt laten vallen om bepaalde voorwerpen en sleutels te bemachtigen. Het is bizar hoeveel creativiteit Nintendo hier laat zien en je vraagt je met terugwerkende kracht af waarom al deze functionaliteiten niet in reguliere 2D-Mario-games aanwezig zijn. Ik ben benieuwd of dit een nieuwe standaard wordt in aankomende games.

Een andere leuke variatie op een oud systeem is dat je de richting van Bull’s-Eye Bill kunt veranderen als je er tegenaan slaat in je Cat Suit. Op deze manier kun je de destructie van deze levende kanon in jouw voordeel gebruiken. Iets wat iets minder als een voordeel voelt is de toevoeging van de maan, maar het is wel bijzonder leuk!

Naast de boze zon kun je nu ook de maan gebruiken en dit wijzigt de gameplay enorm. Het is enorm vermakelijk, maar ook verwarrend, als sneeuw extra glad wordt of als levels in de lucht minder zwaartekracht krijgen. Naast dat je de maan kunt gebruiken, kun je ook buizen gebruiken om levels om te draaien. Op zijn kop spelen is al moeilijk, zeker als je daar evenwichtsbalken aan toevoegt en zelfs deuren daarbij. Hoe verwarrend is het dat je naar beneden moet drukken om een deur te openen!

Nieuwe besturing

Tijd om zelf te gaan bouwen, waarbij we wel een groot verschil moeten aanmerken ten opzichte van het eerste deel op de Wii U. De stylus maakt geen deel uit van de Nintendo Switch en mocht je in handheld-modus willen spelen dan raad ik aan er één aan te schaffen. Ze kosten bijna niks en maken het leven een stuk gemakkelijker. Mocht je op je beeldscherm of tv willen spelen, dan zal je de joy-con-controllers gebruiken, iets wat minder intuïtief is als de stylus op de Wii U, maar wel zo gemakkelijk mogelijk is gemaakt. Binnen een half uur heb je de meeste handelingen wel onder de knie en kun je al snel een level bouwen.

Dat het bouwen van levels minder snel gaat als in het eerste deel heeft niet zo zeer te maken met de besturing, maar vooral met het aantal opties dat je hebt. Sowieso kun je kiezen uit de thema’s van Super Mario Bros. 1, Super Mario Bros. 3, Super Mario World en Super Mario Bros. U. Voor deze vier thema’s zal slechts het uiterlijk van je level veranderen.

Kies voor nieuwkomer Super Mario 3D World en je krijgt een afgesloten systeem waar je alleen functies kunt gebruiken uit die game. Nintendo stapt ook hier af van het principe dat alles moet werken met elkaar en dat biedt mogelijkheden voor andere uitbreidingen als bijvoorbeeld Super Mario Bros. 2. 3D World laat je in ieder geval specifieke dingen doen als het bouwen van glazen buizen en !-blokken, alsmede het gebruiken van het Cat Suit.

Voor het eerst is het ook mogelijk om subdoelen te bepalen voor je levels. Niet langer hoef je alleen maar het einde te bereiken. Je kunt instellen dat je eerst een bepaald aantal munten moet verzamelen alvorens je een level mag beëindigen. Maar het kan gekker, zo kun je zelfs instellen dat je eerst tien keer een handstands moet doen voordat het level is voltooid!

Dit soort missiedoelen geven spelers enorm veel vrijheid en maken levels complexer op een leukere manier dan alleen maar “ik maak dit level zo ingewikkeld mogelijk haha sukkels!” Ook is het mogelijk om mensen levels te laten uitspelen zonder te springen en ja, dat is een uitdaging op zich. Hetzelfde geldt voor tijdsdoelen, een meebewegende camera (autoscroll), een bepaald aantal vijanden dat je moet uitschakelen, verplicht moeten eindigen op de rug van Yoshi en nog veel meer. Het aantal keuzes is bijna oneindig en dit gaat legio fantastische levels opleveren.

Social Mario

Hoe gaan we die levels vinden? Het moet gezegd dat ik voor de review Super Mario Maker 2 heb gespeeld op interne servers van Nintendo en het aantal spelers was nog niet heel groot, maar Nintendo probeert met de Course World een social media te creëren. Dit is geen overbodige luxe, want in Super Mario Maker 1 was het zoeken naar goede levels vaak erg lastig. Je begint met het maken van een avatar en een naam alvorens je de online omgeving betreedt. Je kunt bouwers die je goed vindt volgen en per level aangeven of het een tof level is of juist niet. Daarnaast kun je uitgebreid zoeken op thema, wat voor een level het is (grond, lucht, woestijn etc.) en de moeilijkheidsgraad selecteren.

Het is zelfs mogelijk om op taal te zoeken, zodat je de voor ons moeilijke Aziatische talen kunt wegfilteren en dan kun je nog tags aangeven als Speed Runs, Short and Sweet, Multiplayer en nog veel meer. Mij lijkt het vooral fantastisch om straks een lijst met favoriete bouwers te hebben, waarna je elke keer weer blij bent als ze een nieuw level opleveren. In de Endless Challenge moet je met een bepaald aantal levens zoveel mogelijk levels proberen uit te spelen. Als je doodgaat in een level zie je direct allemaal kruisjes waar andere spelers zijn gestorven zodat je je ofwel heel dom ofwel wat minder dom voelt. Er zijn Leader Boards en ook kun je in multiplayer (co-op en versus) spelen, zowel online als thuis op de bank.

Bij het spelen van Super Mario Maker 2 kunnen we maar tot één conclusie komen, deze game is bizar uitgebreid. Bedenk het en je kunt het maken. Dit zorgt ervoor dat de leercurve van de game iets steiler is, maar gelukkig laat Nintendo zien wat er allemaal mogelijk is in de zeer vermakelijk Story Mode.

Het aantal toevoegingen is te groot voor deze review en dat wil heel veel zeggen. De verschillende thema’s, de hoeveelheid aanpassingen die je kunt doen aan je tegenstanders, de mogelijkheid om via buizen sublevels te maken, de Angry Sun & Moon, de toevoeging van Super Mario 3D World, de keuzes om subdoelen toe te voegen en de onlinemogelijkheden, maken de game bijna eindeloos.

Als slechts 1% van de spelers zich ontpoppen tot meestersbouwers, dan hebben we een eindeloze stroom aan prachtige levels voor de komende jaren. Dat de Course World (online omgeving) een soort sociale media is geworden, doet de game alleen maar goed. Super Mario Maker 2 is de ultieme level creator en vanaf nu hebben we echt alle tools in handen om ons nog jaren te vermaken, zowel als speler en als bouwer. Bouwhelmpje af voor Nintendo.

• Bijna oneindig veel mogelijkheden
  • Story Mode
  • Online omgeving
  • Multiplayer
  • Super Mario 3D World!

• Een meegeleverde Stylus had handheld-modus toegankelijker gemaakt

9.5

1.

Het blijft gewoon leuk .goede review Peter .

2.

@mmx: Thanks 🙂

3.

@Petor: hoeft niet hoor Peter .ik ben altijd blij met jullie reviews dat zijn voor mij de graad meters om games te kopen.maar deze review springt eruit ,dus top.

4.
    Rolf31's avatar

Goeie review en lekker uitgebreid. Is deze ook alleen te spelen zonder te bouwen? Ik snap dat het gehele concept eraan gaat met deze vraag, maar als niet-creatief persoon die wel ontzettend graag mario speelt, wil ik de levels die gemaakt zijn spelen.

5.

@Rolf31: Jazeker, de Story Mode bevat 100 levels van Nintendo zelf en dan gaan er daarna duizenden verschijnen van andere spelers. En als je er een paar gaat volgen die jij vindt dat vette levels maken, dan heb je mooie toestroom 🙂

6.
    Rolf31's avatar

@Petor: