De evolutie van Super Mario

We mogen vanaf morgen eindelijk aan de slag met een gloednieuwe Mario-game, om precies te zijn Super Mario 3D Land voor de 3DS. Om dit te vieren, blikken we eens terug op de evolutie van de Italiaanse loodgieter. Het is begonnen met een simpele, 2D platformer, die uiteindelijk zou zorgen voor één van de allergrootste franchises binnen de game-industrie.

Jumpman!

Mario is begonnen als de dappere Jumpman, die in 1981 de strijd aanging met Donkey Kong in de gelijknamige game. Het brein achter deze arcadetitel is de inmiddels welbekende Shigeru Miyamoto. Met zijn eerste werk introduceerde hij cutscenes om een plot voort te zetten, het gebruik van graphics om een karakter te geven aan personages en de game kende ook nog eens meer dan slechts één level, wat voor arcadetitels niet gewoonlijk was.

In 1983 verscheen Mario Bros., eveneens een arcadetitel, waarin we voor het eerst Luigi zagen. Er was wederom sprake van een succes, maar Mario steeg pas echt naar een hoogtepunt dankzij Super Mario Bros. voor de NES. Acht werelden lang diende je te knokken tegen schildpadden, wandelende paddenstoelen en Bowser. Super Mario Bros. definieerde het platformgenre en zette een standaard neer voor alle toekomstige titels.

Een vreemde sprong

Wanneer we het in Amerika en Europa over Super Mario Bros 2. hebben, dan doelen we altijd op die ene titel waarin je niet alleen de controle kan nemen over Mario en Luigi, maar ook over Toad en zelfs Peach. Ieder personage kent unieke eigenschappen, je kunt vijanden oppakken en er wordt gebruik gemaakt van een levensmeter. Dit klinkt totaal niet als een Super Mario-game, maar dat komt doordat Super Mario Bros. 2 in de zojuist genoemde continenten een herwerking is van Doki Doki Panic.

De “ware” Super Mario Bros. 2 is namelijk degene die in 1986 verscheen in Japan en niet degene die Amerika en Europa in respectievelijk 1988 en 1989 hebben gekregen. Wij kregen pas later, met de komst van Super Mario All-Stars voor de SNES, de ware Super Mario Bros. 2, in de vorm van Super Mario Bros.: The Lost Levels. Begint er bij de fans al een belletje te rinkelen? Nintendo geloofde dat wij niet toe waren aan de hoge moeilijkheidsgraad van Super Mario Bros.: The Lost Levels, waardoor deze pas veel later verscheen in onze regio.

Het hoogtepunt

Terwijl wij in 1989 nog maar net aan de slag konden met “Super Mario Bros. 2” was Japan al voorzien van Super Mario Bros. 3! Dit vervolg blies alle voorgaande delen volledig uit het water en zette eveneens acht fantastische werelden neer. In tegenstelling tot de voorgaande delen kregen spelers een overzicht van elke wereld en je kon zelf kiezen in welke volgorde je de levels wenste te spelen. Het idee was simpelweg subliem en dankzij de vele geheimen was er genoeg content om gamers jarenlang zoet te houden.

In hetzelfde jaar lanceerde Nintendo nog een geheel ander product: de Game Boy, samen met Super Mario Land. Deze game had meer weg van de originele Super Mario Bros., maar er werden nieuwe vijanden, gameplay-elementen en zelfs een nieuwe prinses geïntroduceerd. Pas in 1990 en 1991 mochten we aan de slag met respectievelijk Super Mario Land en Super Mario Bros. 3. Wederom was Japan inmiddels voorzien van een opvolger, in dit geval het legendarische Super Mario World.

Uiteindelijk mochten we in 1992 aan de slag met deze allereerste 16-bit Mario en het was een vervolg om van te smullen. In plaats van acht aparte werelden kent Super Mario World één grote, open map, waar je eveneens een bepaalde vrijheid had. De grote klapper was echter de introductie van Yoshi, de beroemde, groene dinosaurus, die Mario kan berijden. De populariteit van dit beestje is inmiddels wel gebleken, want in 1995 kreeg Yoshi een eigen game: Super Mario World 2: Yoshi’s Island. De liefhebbers onder ons krijgen nog rillingen van Baby Bowser…

Ondertussen kregen we in 1993 het langverwachte Super Mario Land 2: 6 Golden Coins en in 1994 ook nog eens Wario Land: Super Mario Land 3. Laatstgenoemde titel had Mario echter niet langer in de hoofdrol; in plaats daarvan kregen we de ondeugende Wario. Eerstgenoemde titel en Super Mario World 2: Yoshi’s Island zouden voorlopig de laatste tweedimensionale titels zijn. De grote vraag was nu vrij simpel: wat zou de volgende stap zijn?

De revolutie en teleurstelling

In 1996 ontketende Nintendo een revolutie dankzij Super Mario 64, de eerste 3D Mario-titel binnen de serie. Grote, open levels, allerlei power-ups, de introductie van een sterrensysteem en nog veel meer elementen zorgden voor een ervaring van ongekend niveau. Super Mario 64 wordt door velen beschouwd als de beste Mario-game aller tijden en dat is zeker niet onterecht. De standaard werd niet alleen voor de reeks zelf, maar ook voor allerlei andere franchises heel erg hoog gezet.

Na de komst van deze topper zou het zes jaar duren alvorens we weer aan de slag mochten met een nieuwe, driedimensionale Mario. Deze opvolger kennen we inmiddels als Super Mario Sunshine, maar het succes van Super Mario 64 was bij lange na niet gehaald. Dit vervolg werd door recensenten en fans bekritiseerd vanwege een gebrek aan afwerking. Zodoende was Sunshine voor een bepaalde groep liefhebbers een zekere teleurstelling, maar een slechte game was de titel absoluut niet.

Een keiharde terugkeer

Pas in 2007 werden we weer voorzien van een nieuwe 3D Mario en het betreft niets anders dan Super Mario Galaxy. Deze Wii-titel liet ons niet alleen de kracht van de console zien, maar ook wat Nintendo allemaal kan doen met Mario. Nog nooit had een platformer zo goed gebruik gemaakt van zwaartekracht; zelfs de camera was veelal vlekkeloos. Deze game was dusdanig succesvol dat Nintendo één van haar gouden regels brak en nog binnen dezelfde generatie een vervolg bracht: Super Mario Galaxy 2!

Een jaar voor de komst van dit tweede ruimte-avontuur wist Nintendo ons echter nog te verblijden met New Super Mario Bros. Wii, een indirect vervolg op de DS-titel New Super Mario Bros. uit 2006. Beide games grijpen terug naar de periode van 2D Mario, maar de Wii-uiting bracht voor het eerst sinds Mario Bros. weer een gelijktijdige multiplayer-optie met zich mee. We hebben dusver in elk geval nog geen originele 3D Mario-titel gezien voor Nintendo’s handhelds, want Super Mario 64 DS was slechts een remake. Super Mario 3D Land brengt hier morgen eindelijk verandering in en het avontuur dat ons staat te wachten, is weer om van te smullen. Dat kan ik nu al beloven!

  1.   
    Martijn's avatar

    Heerlijke games! 😆 Ben toevallig net een paar dagen weer een beetje aan het aankloten met Super Mario Bros. 1-3 op de NES.

  2.   
    ckerigon's avatar

    Idd heerlijke games allemaal… Ik ga Mario voor de 3DS ook zsm halen 😀

  3.   
    THE-DUTCH-GUY's avatar

    ik vind galaxy de beste game op de wii 😆

  4.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Wat zou er toch met de game wereld zijn gebeurd als Mario nooit heeft bestaan.

  5.   
    Tom's avatar

    Yoshi’s Island, wat een toptitel was dat, zeg! Hoeveel uren ik daar wel niet mee verslonden heb op mijn GBA!

  6.   
    lecomte's avatar

    mooie column en erg leuke games op te spelen 🙂

  7.   
    gerbenkees's avatar

    Altijd een fan van Mario geweest. Voor sinterklaas haal ik een NES met mario bros en duckhunt. 😆