Verenigde Staten willen lootboxes voor minderjarigen verbieden

Het lootbox-drama gaat voort. België heeft een verbod op het fenomeen ingevoerd en ook de Nederlandse Kansspelautoriteit is inmiddels begonnen met het beboeten van lootbox-exploitanten. Er zijn wel lokale maatregelen getroffen tegen dit fenomeen, zoals in PUBG en Guild Wars 2. In deze games is het niet meer mogelijk om respectievelijk lootboxes en zelfs in-game currency met echt geld te kopen.

Maar nu lijkt de dreiging groter boven lootboxes te hangen: het Amerikaanse Congres is van plan om ze in de ban te doen voor minderjarigen. Jash Hawley, een Senator, wil wetgeving invoeren om “pay-to-win- en lootbox-verdienmodellen gericht op minderjarigen” te verbieden. Dit omdat deze praktijken gebaseerd zijn op verslavingsgevoelens en omdat ze kinderen van de echte wereld zouden afleiden.

Hoe goed het extra geld ook voor de tech-industrie is, aldus Hawley, de uitbuiting van kinderen op deze manier kan niet door de beugel. Het geld verdienen aan verslavingen moet volgens hem worden verboden als games ontwikkeld zijn voor kinderen. Dit geldt niet alleen voor lootboxes, maar ook voor andere “compulsive microtransactions” die dus ook cosmetisch van aard kunnen zijn.

Hawleys wet gaat door het leven als de Protecting Children from Abusive Games Act en richt zich zowel op lootboxes als op items die kunstmatig de moeilijkheidsgraad manipuleren, oftewel pay-to-win-praktijken. Als voorbeeld wordt Candy Crush genoemd, waar je kunt betalen voor onbeperkte levens, boosters en in-game geld. Vooral die eerste twee zijn natuurlijk te interpreteren als pay-to-win.

Het lijkt er dus op dat er flinke veranderingen in het concept van de lootbox op handen zijn, nu ontwikkelaars en uitgeven waarschijnlijk een stuk meer bereid zullen zijn om zich te voegen naar lootbox-wetten.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Neolite's avatar

    Dit is een uitstekende ontwikkeling. Los van het feit dat het long time coming was om kinderen in bescherming te nemen. Wat ik zelf als belangrijk gevolg zie is voor onze eigen markt, in plaats van een game maken rondom lootboxes en die dan voor Nederland uit de game halen met een broken game als gevolg, zullen ze er nu bij design al over na moeten denken.