Review: Hitman 2

Er kan in twee jaar tijd ontzettend veel veranderen; een paar maanden na de episodische release van Hitman, dumpt Square Enix ontwikkelaar IO Interactive en de rechten van de Hitman-franchise. Warner Bros. duikt op om de Deense partij op te vangen en wordt uitgever van Hitman: The Definitive Edition, die begin dit jaar uitkwam. Weer een half jaar later staat Hitman 2 klaar voor het grote publiek en gaat de show, ondanks de grote wisseltruc, verder waar het origineel uit 2016 ons achterliet.

Alles in één keer

Hitman 2 begint waar Hitman eindigt. The Shadow Client is het grootste gevaar voor de organisatie Providence en Agent 47 wordt aan het werk gezet om de mysterieuze man en zijn connecties aan te pakken. Echter heeft The Shadow Client informatie over de kale huurmoordenaar, waar de ICA en zijn Handler Diana Burnwood al tijden naar op zoek is. Wat volgt is een redelijk verhaal vol intrige, verraad en natuurlijk flink wat creatieve moordpartijen. Verwacht echter geen meeslepend epos.

De doelwitten zitten verspreid over de hele wereld; van de jungles in Colombia tot een grote villa in Zwitserland. Het grote verschil met Hitmans “eerste seizoen” is dat we deze keer niet hoeven te wachten op nieuwe plekken en missies. De bekritiseerde episodische content is de deur uit gedaan en deze keer heb je alle content meteen op je schijfje staan. Een hele verstandige keuze.

Meer van dezelfde goedheid

Hitman 2 is het beste te omschrijven als een hele grote uitbreiding van het eerste deel. Er is ten opzichte van twee jaar geleden ook niet heel veel veranderd en dat is eigenlijk niet zo erg. Je wordt weer gedropt in een aantal geweldig mooie levels, waarin je ontzettend veel manieren kan kiezen om je doelwitten om te leggen. Met de toevoeging van onder andere een koffer, dart gun en flashbangs zijn er alleen maar meer mogelijkheden bijgekomen. Ook heb je nu de optie om te verstoppen in mensenmassa’s en struikgewas.

In de eerste missie in het zonnige Miami ben ik ook door veel trial and error in een bizar scenario terechtgekomen. Er is een autorace aan de gang en je moet twee doelwitten uitschakelen; vader en dochter Knox. Laatstgenoemde zit midden in de race, waar duizenden mensen naar zitten de kijken. De manier waarop ik deze casus aanpakte was, op zijn zachtst gezegd, compleet gestoord. Maar wat was het vet.

Eerst probeer ik mezelf te mengen in de garagecrew van de racecoureur, maar nadat ik bijna mocht meedoen aan de volgende pitstop, kreeg een persoon me door en moest ik me uit de voeten maken. Na een flinke sprint beland ik in een ondergrondse parkeergarage, waar ik een telefoongesprek opvang van iemand in een mascottekostuum.

De enorme roze flamingo heeft blijkbaar een geheime afspraak met de coureur en ik besluit dat roze me erg goed staat. De ontmoeting pakt voor mij goed uit en ik trap uiteindelijk mevrouw raceduivel in een diepe put, als de Spartaan die ik ben.

Dit was slechts het begin, want natuurlijk moest papa er ook nog aan geloven. Dit ging ook met het nodige kunst en vliegwerk, maar uiteindelijk ben ik voor de klassieke silenced pistol gegaan. De muren hebben een nieuw kleurtje brein en ik loop geruisloos naar de uitgang.

Veel wegen leiden naar Rome

Je kan het jezelf zo makkelijk en zo moeilijk maken als je wilt in ieder level. Je kan vrij sober spelen en gaan voor de snelle kill, maar er zijn ook een flink aantal unieke scenario’s die je kan uitvoeren met hele bevredigende uitkomsten. Waarom mevrouw Knox in een put trappen, als je ook het podium kan laten exploderen tijdens de prijsuitreiking? Het vergt wat meer moeite en skills, maar je krijgt er hilarische resultaten voor terug. Ja, mensen creatief opblazen, vind ik heel grappig.

Zelf ben ik geen gelouterde assassijn en heb de gehele missie een uitgestippelde route gevolgd met waypoints. Maar als professional is dit ook helemaal uit te schakelen om je geduld en skills tot het uiterste te testen. Voor ieder niveau is er wel wat te beleven in Hitman 2.

Prima uitgevoerde executie

Hitman 2 is dus een enorm vermakelijke game en elk level is meerdere keren te spelen, als je voor alle scenario’s wilt gaan. Gelukkig is extra uren maken in deze game geen straf, want de besturing werkt uitstekend. Het is misschien even wennen aan de controls door een wat aparte lay-out, maar na een uurtje ben je al snel als een professional criminelen aan het omleggen.

Ook de verschillende levels zijn levendig, afwisselend en overtuigend. De racebaan in Miami is zonovergoten en er lopen enorm veel mensen door het beeld. Je tegenstanders zijn over het algemeen een paar licht gewapende bewakers en bij papa Knox vindt je wat bodyguards. Hoe anders is dat in de jungle van Colombia. Een vies verlaten dorpje, volledig in handen van een drugsbende en een half leger aan huurlingen met automatische geweren. Ieder level heeft zijn eigen uitdaging en dat maakt Hitman 2 erg sterk.

Technisch is de game ook prima met een stabiele framerate op mijn PlayStation 4 Pro en ik moet de eerste bug nog tegenkomen. Heel af en toe heeft de AI wel een dom of onvoorspelbaar moment, al blijft dit gelukkig zeer beperkt. Grafisch is het ook prima, al vind ik wel dat IO Interactive de tussenstukjes, waar we stukken verhaal in zien, heeft verwaarloosd. De échte cutscenes uit deel één zijn vervangen voor een serie afbeeldingen waar overheen wordt gepraat. En dit vind ik best kwalijk.

Want hoewel ik het fijn vind dat er amper wat is veranderd aan de formule, is duidelijk te zien dat Hitman 2 eigenlijk seizoen twee was van de originele game. Bij het downloaden, wordt ieder level apart binnengehaald en dit geeft wel een beetje weg dat Hitman 2 ook episodisch had moeten zijn. Waarschijnlijk lag een groot deel van deze game al klaar en is het eigenlijk licht schandalig, dat de tijd niet is gestopt in krachtige cutscenes. Dit had het redelijk standaard verhaal wat meer flair kunnen geven.

Liefde voor de fans

Wat IO Interactive en Warner Bros. dan wel goed doen, is trouwe fans belonen met het Legacy-pakket. Bezitters van Hitman uit 2016 krijgen alle levels uit die game, ook in Hitman 2 zonder extra kosten. Ook zijn er extra vermommingen en wapens op te halen als je de Hitman 2 voor de eerste keer opstart. Met het explosieve badeendje als absolute hoogtepunt natuurlijk.

Ook worden in de weken en maanden na de release weer Elusive Targets aan Hitman 2 toegevoegd. Dit zijn tijdelijke levels, waarin je maar één kans krijgt om een verborgen doelwit om te leggen. Lukt jou dit, dan krijg je toffe beloningen. Laat je de kans glippen, dan heb je pech. Vlak na de release staat de eerste Elusive Target op het menu. Sean ‘The Undying’ Bean moet uiteraard nogmaals sterven en je moet hem vinden in het Miami-level.

Hitman in het kwadraat

Ook is er een heuse multiplayer toegevoegd in de vorm van Sniper Assassin en Ghost Mode, al heb ik beide modi nog niet kunnen spelen. Dit komt vanzelfsprekend door de lege servers tijdens de review. Sniper Assassin is echter ook in je eentje te spelen, al is dit een redelijke saaie modus, ook al heb je vrienden.

Je bent namelijk uitsluitend van met een schuttersgeweer doelwitten aan het uitschakelen en dat doe je dan zo stil en snel mogelijk. Je kan verder niet bewegen en de hoeveelheid speciale kills ligt heel laag, waardoor de gamemodus al heel snel begint te vervelen.

Ghost Mode is het enige wat ik niet heb kunnen testen, al lijkt de modus in essentie wel ontzettend tof. Jij en je tegenstander worden tegelijkertijd in hetzelfde level gedropt, ieder wel in een eigen sessie, en wie als eerste vijf willekeurig gekozen doelwitten heeft uitgeschakeld wint. Het is een combinatie van snelheid een sluwheid, aangezien je jouw tegenstander voor wilt zijn zonder jezelf te verraden.

Hitman 2 is het best te beschrijven als Hitman “Seizoen 2”. Er is maar weinig veranderd in twee jaar op een aantal nieuwe wapens na en de mogelijkheid om je te verstoppen in een mensenmassa. Voor de rest is het precies de game die je in 2016 ook gespeeld hebt. En dat is helemaal niet erg. De zes nieuwe gebieden zijn groots en verleiden je tot meerdere playthroughs, waardoor je al snel tientallen uren kwijt kan in Hitman 2.

Het is echter wel teleurstellend dat de toegevoegde multiplayer geen daverend succes is voor mij. Ik kan helaas nog niet oordelen over Ghost Mode, Sniper Assassin is gewoon saai doordat het alle leuke elementen uit Hitman schrapt. Ook is het erg gemakzuchtig om geen cutscenes in de game te stoppen. Het zijn echter minpunten die de basis van Hitman 2 niet hinderen. Dus doe je stropdas goed, pak je koffer in en zoek je doelwit maar weer op. “I shall leave you to prepare…”

• Nog meer Hitman
  • Toffe nieuwe levels
  • Bizarre speciale scenario's
  • Gratis Legacy Pack
  • Elusive Targets zijn terug

• Verwijderen van cutscenes
  • Sniper Assassin is saai
  • AI doet af en toe vreemd

8.0

1.

Godkolere, wat ben ik blij dat Agent 47 weer terug is.

Vooral met de Legacy-content is dit, zo om en nabij, de beste Hitman-ervaring ooit. Meer focus op de “moordpuzzels”, net iets meer vrijheid en overzichtelijker in de UI ook. Erg blij dat IO Interactive hetzelfde trucje nog eens mag flikken.

Met Hitman 3 mogen ze misschien wat bijzetten qua directe vernieuwing en meer afwerking voor de cutscenes, maar voor nu ben ik gewoon blij dat de Denen dit gewoon rond hebben kunnen krijgen.

Oh, en dat David Bateson nog altijd Agent 47 is, blijft gewoon hilarisch vet.

2.
    meatball's avatar

Lol, ik heb de vorige nog niet eens uitgespeeld 😛

3.

@meatball: Goed nieuws dan voor je: de oude levels kun je, via het “Legacy Pack” ook oppakken in Hitman 2. Net iets mooier én dus voorzien van wat nieuwe gameplay-mechanics van het vervolgdeel.

Ik heb de vorige Hitman een paar weken terug toevallig nog voor een paar ekkies opgepikt, maar die data kan ik nu rustig weer van m’n pc ruimen om dezelfde levels direct in Hitman 2 op te pakken. Best ingenieus gedaan, eigenlijk.