Hitman – Episode 6: Hokkaido

Nee, Square Enix vliegt ons niet over naar Japan om Hitman – Episode 6: Hokkaido te laten testen. Het was onlangs het tripje naar Londen onder zwaar embargo om het laatste stukje episodische content van Hitman te spelen. Na een korte vlucht en een taxirit in de altijd drukke en bruisende Britse hoofdstad, was het tijd om het avontuur met Agent 47 voor nu af te sluiten. Japan, een zwaarbeveiligd resort en je begint kariger dan ooit. Is dit het ultieme einde van Hitman?

Patiënt 47

De grote finale, Hokkaido, Japan. Bovenop de besneeuwde toppen van een berg ligt een resort, een hyper-exclusief GAMA-privéziekenhuis. Voor Agent 47 dus geen makkelijke opgave om binnen te komen. Maar hij zal wel moeten, want er wachten twee doelwitten: Erich Soders en Yuki Yamazaki. De heer Soders zit al langer in het complot en moet uitgeschakeld worden. Hij is echter ziek en een behandeling in dit veel te dure ziekenhuis betekent vrijwel altijd genezing. Alleen, hoe kom je hier binnen? Verzin een pseudoniem voor Agent 47, geef hem op als patiënt en je loopt daar in je Japanse kledij.

Het enige is dat GAMA extreem zwaarbeveiligd is en je dus geen wapens mee naar binnen kunt smokkelen. Je begint volledig kaal – haha, kaal – en dus zul je een manier moeten vinden om de twee doelwitten uit te schakelen. Hokkaido is in dat opzicht misschien wel de moeilijkste episode, maar juist ook weer origineel, om in te starten. Qua verhaal komt het ook tot een climax en dat was nodig in de game. Hitman begon verhaaltechnisch gezien ontzettend traag en kwam na een aantal episodes eindelijk los. Ik interviewde de game director en hij vertelde me dat dit een bewuste keuze was. Spelers eerst de gameplay laten ervaren en later het verhaal vrijgeven. Wat mij betreft pakken ze het in Episode 6 goed aan, een heerlijk einde!

Helemaal kaal

Qua gameplay is Hokkaido gelukkig ook een sterke afsluiter. Je hebt geen wapens en er lopen behoorlijk veel bewakers rond. Hoe pak je het in vredesnaam aan? Ten eerste onderzoek je weer hoe de locatie in elkaar steekt. Toiletten, kamers van andere patiënten, OK’s, een sushibar, sauna, yoga, zen-tuinen etc. Waar Colorado, de vorige episode, vrij klein was, biedt Hokkaido weer genoeg speelruimte om creatief om te gaan met de missie. Veel outfits om je onder te verstoppen, maar er is natuurlijk bijna altijd wel iemand die jou herkent. En ik zeg bijna, want één outfit is heilig en die mag je zelf opzoeken. Maar vanwege de locatie en de functie die het ziekenhuis heeft met alle faciliteiten erbij inbegrepen, vallen de vergiftigingen en alle andere doorsnee moordpogingen in het niet.

Hoewel de start in Episode 6 ongelooflijk moeilijk lijkt, liggen de kansen als je een gaatje weet te vinden open voor geweldige en originele moorden. Er zijn zelfs onbegrijpelijke outfits die je het extra lastig maken, maar het is juist mooi als je daarmee succesvol de missie eindigt. Bovendien is de locatie van een van de doelwitten ook heel tof gekozen waardoor je nog harder denkt: ‘hoe de fuck ga ik dat doen?!’ En nee, niets is onmogelijk, want er zijn tig mogelijkheden. Na een aantal keer te hebben uitgespeeld kreeg ik van andere media bepaalde opties te horen die ik zelf niet was tegengekomen en vice versa. Deze episode bevat daarnaast weer tal van gangen, trappen en kelders waardoor je na een aantal speelsessies nog nieuwe delen van het level ontdekt. Dit maakt Hitman complexer dan je misschien denkt en het geeft een episode meer replaywaarde.

Technici

In Episode 6: Hokkaido spreken de Japanners Japans. Logisch, zou je denken. Echter, in de missie in Marrakesh sprak iedereen bijvoorbeeld Engels. In het interview met de game director werd aangegeven dat ontwikkelaar IO Interactive niet oneindige middelen en budget heeft om voor elke locatie de juiste taal in de game te stoppen. Er zijn barrières die begrijpelijk zijn, maar toch fijn dat het voor Hokkaido wel is gelukt. Verder was deze Hitman-episode op technisch vlak zoals verwacht. Het ziet er grafisch prima uit, maar ook hier viel het geluid soms weg en waren de bekende technische issues merkbaar. Zonde en we gaan hopen dat het allemaal is verholpen als de fysieke versie van Hitman begin volgend jaar verschijnt.

Conclusie

Na twee minder geslaagde Hitman-episodes heeft IO Interactive zich met de laatste twee herpakt en is Episode 6: Hokkaido een meer dan prima afsluiter van ‘Season 1’. Het verhaal geeft ons een climax en de locatie van het GAMA-ziekenhuis/resort biedt ruimte voor enorm veel speelplezier. Er zijn genoeg originele moordopties te vinden, het starten zonder wapens zorgt voor een andere tactiek en de locatie van één van de doelwitten is heel tof gedaan. Op technisch vlak blijven de bekende issues hangen die hopelijk in de fysieke versie verleden tijd zijn. Hokkaido is net niet onze best beoordeelde episode, al betekent het wel dat Hitman met klasse dit seizoen eindigt.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Veel en originele moordopties
  • Kaal beginnen
  • Goede afsluiter van seizoen
  • Toffe locatie

Wat is NOT

  • De bekende technische issues

8

  1.   
    Neolite's avatar

    Het experiment was leuk om de game in episodes uit te brengen maar ik ben bang dat dit ook gelijk de laatste keer zal zijn. Jammer want de game is erg goed.

  2.   
    Downzilla's avatar

    Is het met alle episodes uit een goede game om te halen? Houden jullie de reviews per episode of komt er nog een als de game in het algemeen?