Hitman 2

Toen IO Interactive in 2015 besloot om de Hitman-franchise een nieuwe start te geven, was niet iedereen even enthousiast. Tenminste, totdat de eerste episode van de game verscheen. De game werd dor vriend en vijand geroemd om de bekende formule, maar dan enorm uitgebreid en voorzien van live evenementen en vele updates. Toch was er een nadeel aan de game. De episodische release zorgde ervoor dat veel mensen niet bleven spelen. Gelukkig gaan ze dit met het tweede deel niet meer doen. De volledige game zal 13 november verschijnen onder de; voor IO Interactive, nieuwe uitgever Warner Bros. Inclusief een coöperatieve modus! Wij mochten op E3 ouderwets aan de slag met Agent 47 en dat bracht ons naar en geweldige locatie.

Locatie, locatie, locatie

Een van de leukste dingen van Hitman is dat je op de meest exotische locaties komt en de raarste mensen tegenkomt. Het is nooit saai, zeker niet als je verschillende dingen uitprobeert om het level tot een goed einde te brengen. In onze half uur durende speelsessie op E3 mocht dit echter niet zo zijn. Vanwege de beperkte tijd moesten we de aanwijzingen van de ontwikkelaar naast ons volgen en dus baanden wij ons door slechts een van de vele paden. Onze missie: het omleggen van Sierra Knox. Haar beroep: co ureur. Haar locatie: racend op het circuit.

Aangekomen op het circuit is het een drukke bedoeling. Honderden fans, medewerkers en beveiligers zwermen rond een enorm level waar de race plaatsvind. Als gewone burger kom je dan niet zo ver. Want hoe bereik je een coureur die op dat moment aan het racen is op het parcours. Tijd voor een plan, waarbij je een klein beetje geholpen wordt door je assistent. We kunnen haar opblazen met een bom, maar die moeten we dan wel tijdens een pitstop in haar racewagen monteren. Tijd om naar de VIP-ruimte te gaan, wat natuurlijk niet lukt in je gewone kleding. In. de kelder is niet alleen een bus te vinden waar explosieven voor je zijn achter gelaten, ook is daar de beveiliging te vinden. Na het uitschakelen van de beveiliger en het aantrekken van zijn kleding, was het wel even zaak om alle camera’s uit te schakelen. Let extra op wat je doet overigens, want zelf voor spiegels ben je niet meer veilig. Als een persoon of camera je namelijk iets verdachts ziet doen door een spiegel heen, ook dan ben je de sjaak.

Stapje voor stapje

Teruglopend als bewaker richting het VIP-gedeelte kwam ik een mascotte tegen. Natuurlijk wilde ik deze uitschakelen om zo richting de VIP-ruimte te lopen. Dit mocht niet van de ontwikkelaar, maar is natuurlijk wel mogelijk in het uiteindelijke spel. Eenmaal in de VIP-ruimte was het zaak om een monteur van het team van Knox te overmeesteren voor zijn kleding. Hij zit echter in de bar en dus moeten we eerst een kelners-tenue vinden om hem veilig te kunnen vergiftigen met rattengif,. Je begrijpt het al, het concept van Hitman blijft staan, waarbij je steeds een stapje verder gaat en dat (normaal gesproken) op je eigen manier. Daarbij zit de vernieuwing vooral in de originele locaties en de enorm veel manieren om je doelwit uit te schakelen. Op het einde van onze missie konden we namelijk vanaf de tribune de auto laten ontploffen en dat gevoel is werkelijk fantastisch.

Na het voltooien van de missie kregen we legio andere manieren te zien waarop we het hadden kunnen halen. De mascotte kwam natuurlijk lang, maar ook was het mogelijk om van afstand een sniper te gebruiken, het podium op te blijven tijdens de prijsuitreiking, “lid” worden van haar persoonlijke beveiliging of een enorme vis die op een bepaald moment boven haar hoofd hangt naar beneden te schieten. De mogelijkheden zijn legio en ik kan niet wachten om dat straks te beleven, alleen of met een vriend.

Voorlopige conclusie

Hitman blijft een gouden formule hanteren en dat is met Hitman 2 absoluut niet anders. Hoewel we het nog niet hebben kunnen ervaren, zijn de toevoegingen van Sniper-missies een geweldige zet. Vernieuwt de serie hiermee genoeg? Het maakt mij persoonlijk geen fluit uit. De vernieuwing in Hitman zit hem namelijk in de omgevingen, de vele manieren van spelen en de leuke personages. Anders dan in bijvoorbeeld FIFA of CoD is dit veel minder een formule. IO Interactive moet alles zo ver uitdenken dat ieder level weer als een hele nieuwe ervaring voelt. Dat dit tweede deel niet episodisch gaat verschenen is een verademing, want ik wil Hitman 2 van begin tot einde ervaren, alleen en met vrienden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren