Terwijl de kruistocht tegen lootboxes volop in gang is (en partijen zich fier verzetten), hebben andere partijen mogelijk de oplossing voorhanden; systemen als Fortnite’s Battle Pass. Extra betalingen voor ‘seizoenen’ van het online spel, waarin dan weer meer extra’s te scoren zijn.
Ook PlayerUnknown’s Battlegrounds (Event Pass) en recentelijk ook Rocket League (Rocket Pass) experimenteren met een dergelijk systeem, en dat doen onze Amador en Tom discussiëren over de aard van het beestje. Ligt hierin mogelijk het vervangende antwoord op de omstreden lootboxes, en misschien wel de toekomst van microtransacties in populaire online spellen?
Mijn mening, ik heb nu de Rocket Pass, ik vind dit wel leuker dan een lootbox die iets willekeurigs geeft. In de Rocket Pass zit progressie, zo hebben meeste cosmetics 3 tiers die je gaandeweg unlocked wat daarentegen weer stimuleert meer proberen te behalen. Ook draait het bij Rocket League (net als bij Fortnite) om zo prestige mogelijk er uit te zien, met exclusives waar nog wat gedachtegang achter zit vind ik tof. Passes > Lootboxes. Minder gokken maar vooraf weten waar je voor gaat werken.
Ik denk dat de conclusie dat ‘oudere’ spelers niet meer in lootboxen ‘trappen’ niet klopt. Los van het feit dat lang niet alle ontwikkelaars er een soort spelletje van maken spelers te overtuigen lootboxes te kopen, verdienen oudere spelers meer geld. Een key in bijvoorbeeld Rocket League is echt zo goedkoop, dat is wisselgeld. Af en toe is de spanning van het openen van zo’n kistje ook wel leuk.
Overigens vind ik de meeste passes een vreemde implementatie hebben die echt onbegrijpelijk is. Heb zelf dan liever direct buy inderdaad.
Idee voor de stelling van volgende week: RTS games doen er niet meer toe. Het is al lang geleden dat RTS games veel werden gespeeld en er worden ook bijna geen meer ontwikkeld, los van af en toe een verloren Age of Empires try out. Ben wel benieuwd naar jullie mening over de status van RTS games in het huidige game landschap. Is er nog wel ruimte voor?