Review: Sims 4: Interieurdesigner

Altijd al je eigen huizen willen ontwerpen en zelf je inrichting doen naar je eigen smaak? Leuk voor jou, want dat kan al ruim zeven jaar in de Sims 4. Maar nu kan je Sim het ook voor andere Sims doen en daarmee Simdollars binnen harken. Worden we helemaal creatief van het nieuwe Sims 4 Game Pack: Interieurdesigner, of is het meer van hetzelfde? Is de inspiratie een beetje op, of heeft EA hiermee juist een gouden idee te pakken? We checken het voor je in deze review!

Klussen op locatie

Deze nieuwe carrière voor je Sims is een beroep dat op locatie wordt uitgeoefend, net als Aan het Werk-carrières wetenschapper en dokter en natuurlijk acteur (uit Word Beroemd). Voordat je dus daadwerkelijk kunt beginnen neem je via het carrière-paneel van je Sim een klus aan. Je ziet welke familie de klant is, je budget en de ruimte/etage waarmee je aan de slag kan. Hiermee kun je dus ook selectief zijn. Is het renoveren van een badkamer niet zo jouw ding? Dan doe je het gewoon niet.

Nee, je krijgt geen koelkast naast je toilet

Nadat je tijdens je vaste werkuren op locatie bent gekomen is het aan jou om de cliënt te leren kennen. Laat een moodboard zien, vraag naar voorkeuren of show de resultaten van je voorgaande klussen. Op deze manier kom je erachter wat de wensen en voorkeuren zijn van de cliënt. Soms heel nuttig: Haat groen, houdt juist van wit en wil geen gothische design-stijl. Okay, daar kunnen we mee werken. Maar wanneer je een badkamer moet renoveren en de Sim houdt van koken – Ja, dan wordt het wat lastiger. Sommige voorkeuren slaan ook gewoon nergens op. Zo moest ik de lokale dierenkliniek renoveren voor een cliënt die hield van raketwetenschap. Is het nu de bedoeling dat ik een gehele shuttle in de wachtkamer neerzet?

Als duidelijk is wat de klant wenst, kun je de verplichte (drie) vóór foto’s nemen. Op zich leuk bedacht, maar je kan van werkelijk alles foto’s nemen. Het hoeft niks te maken te hebben met de renovatie. Vind je de lucht die dag prachtig, of ben je onder de indruk van het sprekende toilet in de badkamer van de klant? Neem je daar toch lekker een foto van. Het maakt werkelijk geen reet uit.

*** restricties en mankementen

Is de klant weggestuurd, zodat je eindelijk alle ruimte hebt om je wilde plannen uit te voeren? Dan is het tijd om daadwerkelijk te gaan verbouwen. Het makkelijkste zijn de renovaties die je vooral in het begin veel uit gaat voeren. Verwijder wat items, zet er wat nieuwe neer, misschien nog een nieuw behangetje en klaar is kees. Bijna altijd een tevreden klant, mits je de wensen in acht neemt. Lastiger wordt het wanneer er een ruimte of hele etage toegevoegd moet worden. Vooral de restricties maakt het soms een drama. Je mag namelijk niet (ver)bouwen aan het reeds bestaande stuk huis/pand. Maar wat doe je als een ruimte toegevoegd moet worden, maar er is geen ruimte meer op de kavel? Het kleiner maken van de huidige slaapkamers om een extra kamertje toe te voegen mag niet. Trap toevoegen mag ook niet. Ik heb zelfs een situatie gehad waarin ik niet eens een deur mocht toevoegen naar de nieuw gebouwde kinderkamer.

Naast de restricties zijn er ook nog technische mankementen die je leven lastig maken. Mijn eerste renovatie ooit was gebugd, waardoor het hele onthullings-’evenement’ niet doorging en ik geen beoordeling kreeg. Ook kwam op de verbouwing van een commercieel pand de klant niet opdagen waardoor ik de gehele klus niet kon uitvoeren. En tot slot: mijn bovengenoemde kinderkamer zonder deur, die vonden de klanten fantastisch! Dat ze de kamer niet eens binnen konden om hem te beoordelen of überhaupt gebruiken, mocht de pret niet drukken.

VÓILA

Is de renovatie klaar? Maak dan wat na-foto’s (wederom: maakt niet uit van wat) en haal de klant weer naar de kavel. Vervolgens kun je je werk onthullen en krijg je een kekke slideshow te zien van je voor en na-foto’s die niks met de renovaties te maken hadden. Je maakt een praatje met de klant en laat hem wat nieuwe items zien en vervolgens is hij klaar om je een eindbeoordeling te geven. Zelfs met mijn gebrek aan skills waren de klanten grotendeels tevreden – ook als ik de huidige vloer, behang en accessoires liet voor wat het was en slechts wat items veranderde.

Conclusie

Het is natuurlijk lachwekkend dat er twintig euro neergelegd moet worden voor een beroep dat je eigenlijk zelf ook al uitvoerde in de Sims 4 – het ontwerpen en renoveren van huizen. Ondanks een heel scala aan nieuwe koop-items wordt het pakket veelal geplaagd door de strenge bouw-restricties en de vele fouten die het pakket bevat. De voor- en na-foto-slideshow bij de onthulling is een leuk idee, maar krijgt, net zoals de rest van het pakket, een onvoldoende voor uitvoering.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Veel nieuwe koop-items
  • Idee van onthullings-slideshow is leuk

Wat is NOT

  • Wensen waar je niks mee kan
  • Foto's zijn random
  • Bouw restricties
  • Mankementen

.

  1.   
    RLXTR's avatar

    Prima review! Ik weet genoeg…

  2.   
    Anoniem-977425193's avatar

    Deze review vind ik persoonlijk nogal karig. Je hebt het bijvoorbeeld niet over alle fantastische items die je erbij krijgt…. dit hebben ze echt wel goed gedaan en je krijgt echt veel! En het feit dat je misschien nu wel doet wat je al eerder deed klopt wel, alleen krijgen je sims er nu voor betaald en dat is best tof. Maar goed als je geen bouwer bent snap ik dat je er geen geld aan uit wilt geven, denk dat dit ook meer de doelgroep is voor deze gamepack. Maar nogmaals dit is geen complete review, dus zou hier niet mijn keus om wel/niet te kopen op baseren.

  3.   
    Anoniem-329600181's avatar

    Het idee is op zich erg leuk, maar alles is vreselijk buggy. Bij mijn allereerste klus moet ik kennis maken met de opdrachtgevers. Na het eerste “sul sul” verdwijnen de personen in het niets en kan ik niet meer met ze praten.
    Ook als je niet door de game gegenereerde families hebt, zal je altijd de huizen moeten verbouwen van de eigen gemaakte gezinnen. Huizen die eigenlijk dus al volledig naar mijn smaak zijn, maar ik moet verbouwen. Had het fijner gevonden als het spel specifiek voor de opdrachten families en hun huizen had gegenereerd.