De organisatie achter de E3, een van ’s werelds grootste jaarlijkse gamebeurzen, wankelt misschien wat, maar het komt wél met nieuwe ideeën op de proppen. De Amerikaanse Entertainment Software Association (ESA) wil van diens eigen beurs een meer consumentgericht festival maken, net zoals bijvoorbeeld Gamescom dat al langer doet.
Industriewebsite GameDaily.biz mocht een interne meeting van de ESA over E3 2020 bijwonen, waarin de organisatie een nieuwe draai en branding voor het evenement gepitcht zou hebben. De visie voor de jaarlijkse Electronic Entertainment Expo zou zich nu moeten richten op een jongere generatie, meer fans, influencers en de een (ietwat gematigde) terugkeer van de media.
Zoals de pitch nu geldt, gaat dat in wezen om meer experiences voor consumenten op de beursvloer, de overgang naar één exclusieve dag voor de pers en géén vaste business areas. Dezelfde zonnige plek in Los Angeles met dezelfde zakelijke partners dus, maar dan voorzien van een verfrissende facelift voor de gemiddelde bezoeker. Althans, dat is het idee.
Globaal klinkt dat alsof de ESA hoofdzakelijk het succes van Gamescom na wil jagen, al staat het opgeven van speciale ruimtes voor zakelijke bezoekers en de pers daar wel haaks op. De Duitse tegenhanger van de E3 zet daar traditiegetrouw jaarlijks een handvol hallen voor in.
Financieel gezien had de ESA oorspronkelijk ook meer geld willen steken in het aanwinnen van influencers en deals scoren met grote beroemdheden, om de E3 weer nét dat beetje sexyer te marketen richting de massa. Daarvoor zou de organisatie al in gesprek zijn geweest met verschillende bedrijven die dat kaliber talenten aanwinnen, maar andere leden van de organisatie stemde fier tegen het betalen van bekende namen.
Duidelijk is vooral dat er nog veel onduidelijkheid heerst over wát de ESA nu precies wil met de toekomst van de E3. Ook over de hier gepitchte ideeën wordt immers nog volop gestemd en gelobbyd, aldus het verslag.
GameDaily’s artikel toont daarbij ook meer slides en zakelijke ideeën uit de meeting, maar de toon vanuit de ESA voelt vooralsnog verre van definitief.
De bottom line van een meer festival (en dus Gamescom)-achtige insteek staat overeind, maar het hoe erachter moet nog uitgevochten worden.
De vraag is vooral ook of een nieuwe branding als deze de E3-beurs überhaupt uit diens dalletje zou kunnen trekken. Over de afgelopen jaren deden alsmaar meer grote bedrijven (waaronder ook deelleden van de overkoepelende ESA) afstand van hun fysieke aanwezigheid op de vloer, terwijl de mainstream consument zich ook meer en meer laat informeren op eigen wegen, in tegenstelling tot een gecentraliseerde week aan chaos vanuit Los Angeles.
Hoe de organisatie uiteindelijk ook beslist; de E3 2020 staat sowieso wél te gebeuren, volgende zomer. Nog tot en met 2023 heeft de ESA een contract met het LA Convention Center om het gigantische gamecircus jaarlijks daar op stelten te zetten.