Ubisoft snapt ons eindelijk, nu ik hun nog

Het heeft even mogen duren, maar Ubisoft lijkt ons eindelijk te snappen. Jaren van keihard mekkeren en zeuren lijken hun vruchten af te werpen. Leuk hoor, dat Assassin’s Creed met RPG elementen en steeds minder plausibele verhaallijnen, maar de échte oudgedienden willen gewoon de Altaïr en Ezio-achtige games terug. Je weet wel, toen de serie nog om stealth draaide in plaats van hakken met de botte, doch hevig versierde bijl.

Nou, dat moment is hier, lieve assassijntjes van me. Mirage is het medicijn tegen onze kwaal wanneer deze kwaal AC-afkeer betreft. Ondanks het feit dat letterlijk alles al was gelekt was het laatste kwartier van de Ubisoft Forward de andere 75 minuten uitzitten waard. Anno 1800, The Division, Riders Republic, Rainbow Six op mobiel… who gives a fuck?

Nou ja, de twee voormalig stagiaires die alles aan elkaar lulden. Want die “OMG, wat heb ik zin in letterlijk alles” hosts waren misschien een beetje té. Maar dat stak wel lekker af tegen het aanbod van Franstalige devs die af en toe niet te volgen waren. Wanneer je als ontwikkelaar al moeite hebt met het uitspreken van de naam van je eigen game, hoe moet ik er dan enthousiast van worden? Het antwoord: een goede trailer.

Kijk, Ubisoft, dat hadden we dus veel eerder moeten hebben. Gewoon een dijk van een trailer waarin zo’n beetje alles zit wat we willen hebben. “Daktie” (oftewel dak aktie), werpmessen, volle straten en die Ezio-landing op de 3:02 mark waar ik keihard kippenvel van kreeg. Dat is waar ik al die jaren op gewacht heb. Net als die andere AC-game waar je mee kwam aanzetten.

Want hoe vaak en hoe lang hebben we moeten smeken om een Assassin’s Creed in het Feodale Japan? Heb je daar enige notie van, Ubisoft? Sommigen werden het wachten op jouw respons zo beu dat men Ghost of Tsushima maar omarmde als “de Assassin’s Creed die Ubisoft maar niet wil maken”. Maar nu heb je besloten om toch maar mee te doen met Assassin’s Creed Codename Red, welke helaas wel weer de RPG kant op gaat. Ach, je kunt niet alles hebben, denk ik maar zo

En dan die andere olifant in de kamer genaamd Infinity. Lang heb ik me afgevraagd wat Ubi daar eigenlijk mee wil bereiken. Is het nou een game of niet? Volgens Marc-Alexis Cote moeten we niet zo bezien. Infinity is een hub, een digitale Animus waarin jij als speler zelf kiest waar je jezelf in wil dompelen. Maar het moet ook een gateway worden voor online functionaliteit. Past multiplayer in die visie? “Wellicht”, aldus Cote.

Is dat iets waar de community om staat te springen? Geen idee. volgens mij staat het niet hoog op het lijstje van eisen die de fanbase stelt. Maar goed, ik kan het mis hebben. Dat ik een vermoeden heb betekent niet automatisch dat ik het bij het juiste eind heb.

Speaking of which (heerlijke segway), in de jaren 1628-1630 waren de Germanen daar ook goed in, wat uiteindelijk heeft geleid tot de vermoedelijke setting van de vierde Assassin’s Creed aankondiging; Codename Hexe. In amper 30 seconden werd Hexe uit de doeken gedaan en hoopte Ubisoft onze grijze massa aan het werk te zetten door een uit takken bestaand logo te tonen.

Is het moeilijk om te ontcijferen wat dit betekent? Niet echt wanneer je de recente lekken in het achterhoofd hebt zitten en weet wat het Duitse woord Hexe betekent. Juist, heks. Met andere woorden, Codename Hexe zou zomaar eens kunnen refereren naar de grootschalige heksenjacht die in de jaren 1600 werd uitgevoerd onder het bewind van het aftakelende Holy Roman Empire. Maar goed, tot Ubisoft het allemaal uit de doeken doet blijft ook dit speculatie.

“En Jade dan?”, vraag je jezelf misschien af? Tja, een mobiele game gesitueerd in China. Vast leuk voor degenen die een smartphone gebruiken om te gamen. Ik houd er voornamelijk de koers van mijn cryptovaluta mee in de gaten, dus heb ik daar niet echt tijd voor. Dat geldt ook voor de aankomende samenwerking met Netflix, welke letterlijk alle kanten op kan gaan. Want hoe leuk The Witcher ook is voor eenieder die niet krampachtig vasthoudt aan de games en wel eens een boek leest, Netflix heeft met Resident Evil ook laten zien dat het een franchise compleet kan verneuken. En Ubisoft heeft met de Assassin’s Creed film ook laten zien dat het fouten kan maken. Maar goed, wat wil je ook wanneer je 10 jaar aan lore in anderhalf uur wilt frommelen…

Dus ja, TL;DR-versie: Mirage zou zomaar eens het geschade vertrouwen in de franchise weer op kunnen vijzelen, al moet ik er ook gelijk rekening mee houden dat de trip down Assassin’s Creed lane daarmee direct ophoudt. Codename Red kan het antwoord zijn op die andere smeekbede, al was het fijner geweest wanneer Ubi daar een paar jaar eerder mee was gekomen. Hexe… kan interessant zijn als het is wat ik denk dat het is. Jade? Meh. Netflix? Ik houd m’n hart vast…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren