Cyberpunk 2077 patch 1.2 lijkt vooral PS4 Pro te helpen

Cyberpunk 2077 is tot dusver niet het pareltje geworden waar CD Projekt RED en miljoenen fans op hadden gehoopt. De next-gen versie laat nog op zich wachten en de versie voor de PlayStation 4 (Pro) en Xbox One (X) schitterde vooral door een ongekend aantal bugs en matige performance.

Inmiddels zijn we wat maanden verder en heeft het ontwikkelteam de tweede, grote patch vorige week uitgebracht. Patch 1.2 was voorzien van een werkelijk gigantische lijst met bug fixes en optimalisaties. Diverse ‘game breaking’ bugs zijn eindelijk verholpen, maar het feit dat de game bij veel spelers nog verre van soepel draait en visueel totaal niet in de buurt komt van eerder uitgebrachte beelden is toch wel een spreekwoordelijke doorn in het oog. Is de game dan nu eindelijk wel het kopen waard voor een last-gen console?

De technische mensen van Digital Foundry doken er voor ons wat dieper in. Korte conclusie: goed nieuws voor gamers met een PlayStation 4 Pro, wat betreft prestaties en stabiliteit. Voor de rest en de andere last-gen consoles is er nog steeds een lange, lange weg te gaan.

De grootste winst voor de PlayStation 4 Pro zit volgens Digital Foundry in de zogeheten “streaming optimisations”. Dit lijkt een cruciale factor te zijn voor een grote verbetering op de PS4 Pro. Voor meer details verwijzen we je graag naar het diepgaande artikel. De samenvatting is dat het een technologie is die op de achtergrond draait en zorgt dat allerlei visuele elementen uit het geheugen worden gehaald en op je scherm tevoorschijn komen. Hoewel deze verbetering voor alle versies zou moeten gelden, lijkt het er volgens Digital Foundry op dat de game op de Xbox One X juist achteruit is gegaan. Ze vermoeden dat de ontwikkelaars de voorkeur hebben gegeven aan een betere framerate, ten koste van meer details, het laden van omgevingen en vormen van pop-in.

Cyberpunk 2077 op de PS4 Pro lijkt in elk geval stabieler tijdens diverse testen. Toch kreeg Digital Foundry het vrij eenvoudig voor elkaar om de game te laten crashen. Een druk vuurgevecht in de stad was blijkbaar teveel van het goede. Op de Xbox One X was er geen crash te bekennen, maar had de game nog regelmatig een enorme terugval qua framerate. Soms heel kort een stilstaand beeld, soms wat langer een hele matige 10-20 fps.

De grote vraag is natuurlijk of CD Projekt RED het voor elkaar gaat krijgen om de last-gen versie meer speelbaar te krijgen. Daarbij zijn er ook veel ogen gericht op de daadwerkelijke prestaties van de game als die straks richting de PlayStation 5 en Xbox Series S/X komt. Vooralsnog lijkt de game nog heel veel behoefte te hebben aan verdere optimalisaties.

Anoniem reageren

Hallo, leuk dat je wilt reageren, maar je bent niet ingelogd. Heb je wel een account dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? klik hier om te registreren of post als gast hieronder.

  1.   
    Anoniem-1907953357's avatar

    Helpen? Letterlijk slechtere of geen lichteffecte. Textures die niet laden. Veek meer detail weg uit de wereld voor 2 a 3 fps meer. En dat is helpen? Man die geeks van DF geilen op alles wat fps heet. Wat een mensen. Ik wil dat spul ook wat ze roken

  2.   
    Hukertoo97's avatar

    @Anoniem-1907953357: ja precies wat je zegt.

    ze hebben gewoon effecten uitgezet en daardoor haal je nu 2 fps meer op de ps4 pro. wat een mega faal deze game.