CD Projekt Red hangt rechtszaak boven het hoofd door falend Cyberpunk 2077

Het komt wellicht niet als een grote verrassing, maar toch vervelend voor de ontwikkelaars van CD Projekt Red die jarenlang hard hebben gewerkt aan de game. Het bedrijf krijgt mogelijk een rechtszaak aan hun broek. Het wordt CD Projekt Red verweten dat het bedrijf hun product (Cyberpunk 2077) verkeerd heeft neergezet om hier financieel gewin uit te halen.

The New York Times bericht dat investeerders en advocaten de zaak vanuit Warschau, waar het bedrijf gevestigd is, in de gaten houden. Indien zij het nodig achten, zullen zij een procedure starten tegen het bedrijf. Momenteel stromen de verzoeken van gamers voor een teruggave van hun geld massaal binnen. De aandelen van CD Projekt Red zijn gedaald met maar liefst 41 procent.

Het is de vraag of het bedrijf zich uit dit financiële drama kan redden. We wisten je eerder al te vertellen dat CD Projekt Red met alleen al de pre-orders alle kostenposten had gedekt. Maar nu de hele wereld aan de mouw van het bedrijf hangt om een refund te vragen, investeerders niet gelukkig zijn en een rechtszaak dreigt, lijkt het een moeilijke periode te gaan worden voor het Poolse bedrijf.

  1.   
    tijn80's avatar

    Hmmm… Ja ze zullen fouten hebben gemaakt en deadlines hebben gehad die niet haalbaar waren. Op de korte termijn zullen mensen (waarschijnlijk) terecht hun geld terug willen. Op de lange(re) termijn zullen ze deze problemen oplossen en weer goed verdienen. De investeerders krijgen dus echt hun geld wel, maar moeten gewoon wat langer wachten.

    Over de game zelf kan ik niets zeggen. Hoewel de game me wel aantrekt, heb ik een pestpokkehekel aan First person-games. Daarom gewoon maar even naar hun verleden kijken: Witcher 3 is alweer 5 jaar oud, maar brengt volgens mij ook nog genoeg geld in het laatje.

  2.   
    JohnnieBoy's avatar

    Dezelfde “investeerders” die hoogstwaarschijnlijk elk dag aan de telefoon zaten om dat ding maar VOORAL te releasen op 10 dec.

    Ik voel me ook bedrogen met mijn base-PS4 versie en het is grafisch gewoon een PS3-game ja, Ook de framerate is schandalig laag ja. En ja, hier betaalde ik dus 65,- voor.

    Echter is het heel simpel aangezien ik over een jaar of wat toch wel een PS5 heb: ik wil deze versie gewoon kunnen omruilen tegen de PS5 versie zodra hij er is. Dan hoef ik nu ook geen geld terug. Iedereen blij. Ik hoop dat ze de mensen die mogelijkheid geven, want Game Mania neemt hem niet terug.

  3.   
    Anoniem-120024061's avatar

    @tijn80: @tijn80: De game is officieel uit, en hoe? Op de langere termijn zullen ze als nog zwaar verlies lijden. Iets met gezichtsverlies. Dit kunnen ze financieel nooit goed maken. Komt er een update wat alles echt goed maakt dan is de game al lang rijp voor de budgetbak. Niemand die deze game nog voor de volle mep gaat aanschaffen.

  4.   
    Tom 2.0's avatar

    De bugs waren op PC tot nu toe vooral hilarisch, al valt de optimalisatie ook op dit platform erg tegen; een rig waarbij ik Red Dead 2 makkelijk speel heeft hier moeite met medium. Echter heb ik sinds vandaag ook echt te maken met hangende glitch-effecten wat in feite de game onspeelbaar maakt. Deze game was gewoon nog niet af, en had met een half jaartje extra elke game award in huis kunnen slepen.

  5.   
    tijn80's avatar

    @Anoniem-120024061: Zwaar verlies? Betwijfel ik. Misschien niet die mega-winst die verwacht werd, maar zeker geen verlies. Eerdere games die struikelend uit de startblokken kwamen (No man’s sky, AC: Unity, Arkham Knight), hebben op de lange termijn genoeg geld voor de investeerders opgeleverd. Misschien dat het minder is dan wanneer het in 1 keer goed zou zijn gegaan, maar desalniettemin meer geld dan je schijnbaar verwacht.

    Ik heb overigens zelf nooit echt last gehad van bugs bij AK en AC: U. En die games had ik op dag 1.

  6.   
    tijn80's avatar

    Ze verwachten 13 miljoen te hebben verkocht op 20 december 2020, refunds meegerekend. Storm in een glas water dus, aangezien de teller voor Witcher 3 na 5 jaar op 28 miljoen staat…

    https://www.cdprojekt.com/en/investors/regulatory-announcements/current-report-no-67-2020/

  7.   
    Djobba010's avatar

    Tja.. Wat moet ik hier nou van denken. Voor mij is het een gemixt gevoel. Ik heb lang uitgekeken en ik had meer verwacht van de game. Echter heb ik Cyberpunk uitgespeeld op mijn high-end PC. Bijna 120 uur in Night City doorgebracht en de game loopt als een zonnetje op Ultra graphics met Ray Tracing aan. Van performance issues geen sprake, wel heel veel kleine grafische bugs tegengekomen. Verder voelt de game op sommige momenten gewoon als een Early Access game, maar je voelt hoeveel tijd en liefde er in de game is gestoken.

    Als ik deze game had gespeeld op mijn oude Xbox One (eerste generatie), dan was het een ander verhaal geweest. Ik wil wel een paar punten maken…

    1. Het is nu eindelijk een keer zo dat er een game is die niet zo goed draait op een console, en de hele wereld kijkt er raar van op. Een console is niet meer zoals vroeger, waar je gewoon 1 apparaat had waar het allemaal perfect op moet werken. Inmiddels eisen (console) gamers dat er meer keuze is op het gebied van grafische en performance opties. Ze eisen dat games van oudere generaties ook draaien op de new gen. Ze eisen dat hun hardware opnieuw gebruikt kan worden (controllers, headsets, etc). Ze willen zelfs keyboard en muis kunnen aansluiten. Ze willen wide-monitor support, 1440p support. Ze willen eigenlijk alle voordelen van een PC maar dan voor de prijs van een console. Vroeger werd een game als Cyberpunk, of de nieuwe GTA, niet meer uitgebracht op de oude gen. Denk aan GTA 3. Die kwam alleen op de PS2 uit, niet meer op de PS1. Of GTA 4, die kwam op de PS3, niet op de PS2.

    Die vorm van ‘openheid’ zorgt ook voor meer fouten. Denk bijvoorbeeld aan een PC. Ik kan een nieuwe PC kopen en nog steeds al mijn oude games spelen, maar stel dat ze niet werken? Dan heb ik pech. En stel dat ik een oudere PC heb, dan is er niemand die mij waarschuwt bij het kopen van een nieuwe game. Misschien draait die game wel helemaal niet? Weet je hoe vaak ik dat al gehad heb? Vaak genoeg kan ik je vertellen. En het is toch echt mijn probleem.

    In februari 2020 draaide ik nog op mijn oude Core i5 4670k, GTX 1070 en 16 GB DDR3. Warzone kwam uit, en mijn PC kon die game niet eens lekker opstarten. Hij crashde tijdens de tutorial. Toen ik ging kijken naar de system requirements kwam ik erachter dat mijn PC wel voldeed. Hij zou het moeten doen. Dus ik installeer mijn PC opnieuw, installeer ook Warzone, en gewoon weer hetzelfde probleem. Game crash na 5 minuten. Toen vrijwel meteen een nieuwe PC gehaald, en toen draaide de game perfect. Let op: mijn oude PC was toen 6 jaar oud. Minder oud dus dan PS4 en Xbox One.

    2. Hoeveel slechte PC ports zijn er niet? Console games die geport worden naar PC zijn over het algemeen van zeer slechte kwaliteit. Crashes, bugs, weinig grafische opties, geen wide screen support, etc. etc. Wel full price overigens 😉

    3. PS4 en Xbox One zijn inmiddels 7 tot 8 jaar oud. Kom op jongens. Je hebt ooit een keer 400 of 500 euro uitgegeven aan een console en nu draait hij 1 game niet helemaal lekker. Misschien moet je eens een upgrade overwegen. Hij draait prima op de PS4 Pro en Xbox One X. Wees niet zo gierig, of zoek een goede baan. Dan kun je makkelijk weer 500 euro uitgeven.

    Het enige kwalijke vind ik dat ze niet eerlijk zijn geweest. Ze lieten PC gameplay zien en plakten er een PS4 logotje bij in de video, waardoor iedereen dacht dat de game zo zou draaien op een PS4. Ik zei toen meteen al: wauw. Ray tracing op een PS4? Dat moet wel de pro versie zijn dan, op z’n minst. Heel kwalijk dat ze dat hebben gedaan. Als casual/leek trap je daar natuurlijk in.