Google Stadia studio sluit; Jade Raymond wéér de dupe – wéér talent verkwanseld

Al sinds de aankondiging van Google Stadia waren veel gamers sceptisch over een mogelijk bestaan van een dergelijke service. Bovendien is het bedrijf Google nou niet de meest favoriete van de gamer; het is een beetje als Facebook die met Oculus probeert serieuze games te maken. Stadia is gelanceerd en is absoluut niet het succes dat Google had gehoopt. Mede daarom is besloten de interne studio te sluiten en te focussen op derde partijen.

De grote verliezer van dit hele verhaal? Jade Raymond! Ooit de baken van hoop voor gamers, een powervrouw die aan het roer stond van de eerste Assassin’s Creed, de eerste Watch Dogs en het geweldige Splinter Cell Blacklist (ja dat klopt, ik zei geweldig)! Na jarenlange geruchten dat ze bezig zou zijn met een nieuwe Splinter Cell, besloot ze Ubisoft te verlaten en haar geluk elders te zoeken.

Ze richtte in 2015 een studio op, helaas binnen het netwerk van Electronic Arts. Dit werd Motive Studios en ze werkte mee aan Star Wars Battlefront 2. Ook kreeg ze de leiding bij Visceral Games, om te werken aan een volledig nieuwe Star Wars-game. Helaas werd deze game vroegtijdig geannuleerd door Electronic Arts. Er zaten waarschijnlijk geen lootboxes in, of gokelementen gericht op de allerkleinsten. EA was hier zo boos over dat de volledige studio zelfs werd opgeheven. Bye bye makers van Dead Space!

De geannuleerde game van Visceral

Je kunt als uitgever talent maar zo lang verspillen en dus besloot Raymond in 2018 te vertrekken en in 2019 werd duidelijk waar naartoe. Ze werd hoofd van Stadia Games and Entertainment, de interne gamestudio van Google Stadia.

Het is het zoveelste voorbeeld van een groot bedrijf dat talent weet te verkwanselen. En natuurlijk had Raymond nooit ja moeten zeggen tegen Electronic Arts en Google. Minachting van klant en talent zit die bedrijven in het bloed. Maar ik begrijp ook dat je na tien jaar bij Ubisoft iets anders wilt proberen. En ook weet ik zeker dat haar alle vrijheid is beloofd door zowel EA als Google. De mannen in pakken doen alles om een mooie “asset” op hun C.V. te zetten.

De mannen in pakken staan nog steeds aan het roer bij deze bedrijven en Raymond zoekt weer naar werk. Laat er alsjeblieft een uitgever zijn die haar een échte kans geeft! En Jade, als EA weer aan de deur klopt met prachtige beloftes. Zeg gewoon nee en wacht op een bedrijf dat talent wel weet te waarderen.

  1.   
    LightFasher's avatar

    Weer terug naar Ubisoft om weer een AC als uit de tijd van Desmond maken?

  2.   
    Anoniem-191039149's avatar

    Another one bites the dust

  3.   
    Hukertoo97's avatar

    Als zij daadwerkelijk een groot talent is waarom wordt ze dan achtervolgt door mislukkingen?? omdat ze een vrouw is??