Watch_Dogs

Hype. Misschien wel het meest ongrijpbare fenomeen waar wij gamers mee te maken krijgen. Waarom is er hype rondom een game? Natuurlijk is een goede pr-machine een pre, maar als dit de enige factor zou zijn, dan was zelfs The Amazing Spider-Man 2: The Game een toppertje geweest. Het begint met een goed idee, waarna de presentatie perfect moet zijn. Daarna moet die hype tot de release worden blijven vastgehouden middels vette trailers, goede previews en betrokkenheid van de fans. Watch_Dogs is het schoolvoorbeeld van de perfecte aankondiging geweest. Het idee is origineel, actueel en veelbelovend: wat als hackers hele steden kunnen controleren? Wat als je alle inwoners van de stad kunt volgen? Sinds de fantastische eerste presentatie op de E3 van 2012 zijn gamers stoked voor de game. Echter, de release van november 2013 werd niet gehaald, waarna een trailer volgde met graphics die beduidend minder waren dan we zagen in 2012. De hype is absoluut niet weg, maar Watch_Dogs heeft nu wel veel meer te bewijzen. Wordt Watch_Dogs Ubisoft’s grootste blockbuster-franchise sinds Assassin’s Creed?

De perfecte aankondiging

De laatste grote game die ik van een review voorzag was Grand Theft Auto V. Het moge duidelijk zijn dat dit een groot voordeel is. Watch_Dogs is ook een sandbox-game en zal voor veel mensen aanvoelen als GTA. Dit is echter de helft van Watch_Dogs, want naast de bekende free roaming-gameplay is de andere helft van de game compleet nieuw en innovatief. Het hacken brengt namelijk heel veel nieuwe gameplay naar het genre, iets waar je in het begin wel aan moet wennen. Zoals veel Ubisoft-titels komt ook Watch_Dogs langzaam op gang. Dat is in dit geval maar goed ook, want je gaat de eerste paar uur van de game overdonderd worden door informatie. De eerste twee uur waren serieus doodvermoeiend. Overal is informatie. Er is geen inwoner van Chicago waar niet iets over te lezen valt. Iedereen leidt zijn leven en jij krijgt te zien wat ze doen, hoeveel ze verdienen en wat hun primaire eigenschap is. Deze hoeveelheid aan informatie moet je als speler filteren, want eerlijk is eerlijk, 95 procent van de mensen is niet van belang voor het verhaal. Echter, het is wel duidelijk hoeveel werk Ubisoft Montréal heeft gestoken in het geloofwaardig maken van al die inwoners. Er zijn honderden gesprekken af te luisteren, sms’jes te lezen en duizenden levens te volgen. Na een aantal uren in de game wen je hieraan en durf je ook vaker je “profiler” uit te schakelen.

Over het hacken later meer, want eerst wil ik graag de eerste helft van de game bespreken. Het free roaming-gedeelte om precies te zijn. Watch_Dogs doet denken aan de topper van Rockstar, inclusief appartementen waar je de game kunt opslaan en hoofdpersoon Aiden Pearce kunt omkleden. De wereld is net zo geloofwaardig neergezet als GTA V en dat is erg knap. Geen bewoner is hetzelfde qua uiterlijk, ambulances en brandweerlieden rijden met spoed naar ongelukken en je kunt in winkels wapens, kleding en versnaperingen kopen. Er is een groot stadscentrum met hoge wolkenkrabbers, maar er is ook een buitengebied met natuur en veel water, wat natuurlijk ook te bevaren is met een paar verschillende boten. Ook de omgeving reageert zeer vet op jou als speler. Trek je wapen in een drukke straat en je hoort mensen roepen: “gun!”. Vervolgens hoor je iedereen gillen en zie je mensen 911 bellen. Richt vervolgens je gun op deze mensen en ze zullen stoppen met bellen. Nogmaals, het is allemaal zeer sfeervol vormgegeven, al is de game inderdaad minder mooi dan de aankondiging deed vermoeden. De game is mooier dan GTA V, zeker als je kijkt naar gezichten van personages, maar de game is absoluut cross-gen, niet next-gen.

Bekend

Aiden gaat in zijn missies beslagen ten ijs met een grote variëteit aan wapens en gadgets. Persoonlijk heb ik bijna de hele game uitgespeeld met mijn Spec Ops-handgun met silencer. Ik vind dat simpelweg het tofst en ik vind het ook bij Aiden passen. Echter, je kunt ook kiezen voor machinegeweren, een granaatwerper, sniper rifles en shotguns. Daarnaast maakt Aiden voor gevechten dichtbij gebruik van een knuppel. Hiermee kun je tegenstanders in stilte en niet-dodelijk uitschakelen. Animaties tijdens de gevechten zijn megavet, Aiden behandelt zijn wapens als een pro en tegenstanders reageren zeer realistisch op kogelinslagen, afhankelijk van hun bepantsering. De A.I. zit over het algemeen snor, alleen zoals in iedere sandbox-game wil het wel eens voorkomen dat een tegenstander iets doms doet als de omgeving verandert.

Naast de story zijn er ook veel submissies te spelen in Watch_Dogs. In dit overzicht hebben we alle activiteiten van Watch_Dogs op een rijtje gezet.

Qua voertuigen is er ook veel te kiezen, van motoren, tot vrachtwagens, racebolides en muscle cars. Helaas rijdt Watch_Dogs als een natte krant. Het went natuurlijk wel en uiteindelijk zul je net zo snel door de stad scheuren als in andere games, maar het is wel het grootste nadeel van de game. Het voelt alsof voertuigen een paar gram wegen en je gaat de meeste wagens negeren, omdat slechts een paar voertuigen boven gemiddeld lekker rijden.

En vernieuwend

Tot zover de eerste helft van de game, waar ik zeer over te spreken ben. Op het rijden na is Watch_Dogs op alle fronten kwalitatief vergelijkbaar met GTA V en dat is knap. Dan de andere helft van de game, waar Watch_Dogs zijn meeste punten gaat scoren. Innovatie is soms schaars binnen de huidige game-industrie, maar het is Ubisoft Montréal gelukt om het sandboxgenre echt te vernieuwen met nieuwe gameplay. Bijna alles draait namelijk om hacken. Je kunt willekeurige inwoners hacken om geld te stelen of criminelen te stoppen, maar dat is slechts een zijweg van het uiteindelijke doel. De stad zelf is namelijk uitgerust met duizenden camera’s, die allemaal te hacken zijn. Je kunt daarnaast van camera naar camera hoppen om zo van kilometers afstand invloed uit te oefenen op de omgeving. Hiervoor dien je echter wel eerst toegang te hebben tot ctOS, het Windows van Chicago. Ik maak die vergelijking, omdat ook ctOS zo lek is als een mandje. Je verkrijgt toegang tot ctOS door bepaalde, vaak zwaarbeveiligde basissen van het bedrijf Blume te infiltreren. In dit soort gevechten komt Watch_Dogs het beste tot zijn recht. Natuurlijk kun je iedereen kapot schieten, maar nog leuker is het om iedereen te verslaan, terwijl je zelf niet in de buurt bent. Je kunt tegenstanders afleiden door bijvoorbeeld autoalarmen in te schakelen of bouwliften te activeren, maar je kunt ook granaten activeren die tegenstanders bij zich dragen. Er zijn zeker twaalf manieren om mensen af te leiden of uit te schakelen en dat blijft de hele game leuk.

Als je eenmaal toegang hebt tot ctOS, dan kun je dat stadsgebied op allerlei manieren beïnvloeden. Dit is ook nodig, want je kunt niet schieten uit je wagen. Een volledig logische keuze van de ontwikkelaar als je het mij vraagt, want het dwingt je om gebruik te maken van stoplichten, versperrende paaltjes, stoomputten, bruggen, trams, spikes en meer. Dit kun je overigens niet direct allemaal, want Watch_Dogs brengt het RPG-genre voor het eerst succesvol naar het sandboxgenre. Ervaringspunten dien je namelijk te besteden aan jouw voorkeuren. Speel je veel submissies, dan ben je al redelijk snel een meesterhacker, maar je dient wel de volgorde van specialismen te kiezen. Focus je je op wapens, gadgets, wagens, omgevingshacks, jij mag bepalen wat je als eerste wilt leren. Deze manier van belonen zit in de hele game verwerkt. Submissies, missies, spelletjes, alles geeft een beloning van XP, nieuwe kleding, wapens en zelfs nieuwe missies.

Leg die stad plat!

Het is grappig dat het hacken zo bevredigend is. De grap is namelijk dat games juist zo leuk zijn omdat je zelf aanwezig bent in de actie. Bij het hacken in Watch_Dogs is het juist vet dat je zelf op afstand bent. Eerlijk gezegd zou je de gameplay zelfs saai kunnen noemen, je tuurt immers simpelweg door een camera en je drukt op een paar knoppen om bepaalde acties in te zetten. Toch is dit niet zo, want je voelt je oppermachtig achter de knoppen van ctOS.

Mocht je meer houden van directe actie, dan is dat ook altijd mogelijk. Naast de wapens die ik eerder noemde, krijg je namelijk ook vele gadgets tot je beschikking. Dit gaat van granaten en mijnen, tot zeer hackgerelateerde spulletjes. Daarbij is het absolute hoogtepunt de EMP die een heel stadsgedeelte platlegt. Het geeft een enorm machtig gevoel als alle lichten in een omtrek van een paar honderd meter uitvallen. In de chaos kun je dan meestal wel ontsnappen. Let echter wel op, het heeft niet zoveel effect als je dit overdag gebruikt…

Dit wordt naarmate de game vordert alleen maar leuker en dat heeft te maken met het enorm sterke verhaal van Watch_Dogs. Zoals in alle Ubisoft-games komt het wel erg langzaam op gang, maar anders dan in andere Ubisoft-games is het verhaal duidelijk, zeer meeslepend en zonder al te veel personages. In veel Assassin’s Creed-games is het verhaal wel eens lastig te volgen vanwege de hoeveelheid verhaallijnen en personages, bij Watch_Dogs zat ik op het puntje van mijn stoel. Aiden is een klootzaak waar je van gaat houden. De band die hij heeft met zijn familie is begrijpelijk en het gaat je soms zelfs emotioneel raken. Het “underground” hackerswereldje is zeer fascinerend en dit zijn de drie ingrediënten voor het sterke verhaal van Watch_Dogs, waarbij het vooral draait om informatie en hoe je mensen kunt beïnvloeden met die informatie. Ik heb op dit moment 25 uur in de game zitten en heb het verhaal inmiddels uitgespeeld. Daarbij zit ik wel pas op 50 procent van de content in de game.

Kleine gemiste kansen

Natuurlijk zijn er ook punten waar ik graag meer van had gezien. Aiden Pearce is een Vigilante (als je je goed gedraagt) en hij helpt de bevolking van Chicago tegen de slechteriken in de stad. Het is leuk dat er een metertje is wat ervoor zorgt dat je beroemder wordt onder de bevolking, maar er hadden meer gevolgen mogen zijn. Nu krijg je jezelf af en toe op het nieuws te zien, er zijn wat mensen die je herkennen en foto’s van je nemen, maar daar houdt het ook bij op. Ook heb ik teveel geld! Je kunt geld spenderen aan kleding, wapens, auto’s en gadgets, maar daar houdt het ook bij op. Het gevolg is dat je bankrekening nooit echt leeg zal raken. GTA heeft de oplossing gevonden in onroerend goed, wellicht was het leuk geweest voor Watch_Dogs om een hackersnetwerk te kunnen ondersteunen. Gratis ideetje van mij aan Ubisoft…

Conclusie

Wat Watch_Dogs doet is heel knap. De game introduceert een nieuw subgenre met het hacken en gooit dat alles in een zeer fascinerend verhaal, met toffe characters, gevoelige scènes en een interessant hackerswereldje. Het hacken van je omgeving is zeer bevredigend en vernieuwend en de wereld is zeer geloofwaardig neergezet. Het is natuurlijk jammer dat de game wat minder mooi is dan de aankondiging deed vermoeden en ook het rijden in de game had beter gekund. Toch heb ik de game in een ruk uitgespeeld, zonder me een moment te vervelen. Iedereen die van sandboxgames houdt gaat ook van Watch_Dogs houden. Ubisoft Montréal heeft echt iets nieuws geprobeerd en is daarin dik geslaagd. Deze week is een nieuwe franchise geboren.

Voor de multiplayer van Watch_Dogs gaan we meer tijd nemen. Hier zal nog een review over volgen
Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Hacken is enorm vet
  • De wereld is zeer sfeervol
  • Meeslepend verhaal
  • Veel zijmissies
  • XP verdienen!

Wat is NOT

  • Het rijden is niet prettig
  • Minder mooi dan tijdens aankondiging

9

  1.   
    Kamelot2's avatar

    Ik sta al voor de deur van Game Mania Alkmaar! Ben erg benieuwd en door jullie review maakt het niet veel gemakkelijker maar nog ff dan heb ik hem!

  2.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Zo te lezen is Peter erg enthousiast over de game! 🙂

    Ik wil graag zelf zien hoe groot de wereld is en wat er allemaal mogelijk is, nog heel even en ik heb de game! 😀

  3.   
    Thijs.'s avatar

    nice nice niceeee!!!! vanmiddag me ps4 met watch_dogs ophalen :D!!!!

  4.   
    Daan's avatar

    Krijg hem ook vandaag binnen. Had me voorgenomen om eerst me oude games uit te spelen, maar helaas missie gefaald. 😆

  5.   
    DeAdSeYe's avatar

    Gister in de begin van de avond kreeg ik mijn cd-key binnen van Watch Dogs. Meteen geactiveerd en tot mijn verbazing kon ik de PC versie al spelen.

    Het rijden is één grote minpunt in Watch Dogs, het voelt onnatuurlijk en raar aan. Watch Dogs voelt ook erg repetitief aan, de missies zijn vrijwel steeds hetzelfde. Volg dit, volg dat, hack CtOS, schakel deze persoon etc. Soms zitten er leuke stukjes tussen, maar veel is van hetzelfde.

    Wat wel erg leuk is gedaan, je hebt een cockpit view wanneer je rijd. Het ziet niet erg mooi uit maar het rijd wel beter en het ziet spectaculair uit wanneer er achtervolgingen zijn.

    Het schieten is ook erg raar, je kunt niet nauwkeurig richten waardoor je regelmatig mis schiet. Wanneer je op iemand richt, schiet je crossair opeens een paar centimeter naar links of rechts. Wanneer je een auto stuurt, heb ik precies dezelfde probleem. De auto blijft eerst recht door rijden wanneer ik stuur en opeens schiet de auto los en maak ik een flinke bocht naar links of naar rechts. Wanneer ik m’n controller heb aangesloten, waren deze problemen weg. Kortom, Watch Dogs is gemaakt voor controllers.

    Ook kwa hacken voelt het erg repetitief aan, heb nog nooit zoveel stoppenkasten aan muren zien hangen, en ook nog eens allemaal buiten. Sinds wanneer hangen zoveel meterkasten buiten? De ene gebouw naar de ander, dat is allemaal lekker veilig vooral tegen inbraken.. Er zijn ook veel exploderende roosters, vaker vindt je ze gewoon om de meter. Deze kun je hacken en laten exploderen. Je kunt veel explosieven verwachten in Watch Dogs.

    Heb Watch Dogs sinds gister avond 9 uur gespeeld, zit ongeveer op 20% completed. Ondertussen heb ik bijna alle hack unlockes geunlocked (heb sommige bonussen nog niet), en vele andere dingen.
    Het verhaal is daarin tegen wel erg spannend, en heeft soms z’n leuke momenten. Gelukkig heb ik geen 50 of 60 euro voor dit spel betaald..

    Het voelt en speelt zich hetzelfde als Grand Theft Auto V. Niet dat dit een groot probleem is, maar het voelt gewoon hetzelfde aan maar dan in een cyberpunk jasje.

    Watch Dogs ziet erg goed uit, maar niet echt het wauw gevoel. Heb alles op ultra staan, behalve anti aliasing en Vsync, beide staan op de voorlaatste optie.

    De AI is erg dom, als voorbeeld schoot ik een AI met heavy armor (soort look a like Call of Duty juggernaut) in z’n achterhoofd. Hij bleef gewoon staan en keek recht vooruit, zonder erbij na te denken van, hij ik wordt van achter geschoten.

    Wanneer je je verstopt, gaat de AI je zoeken. Dit is best vermakelijk, maar ze weten altijd ongeveer waar je zat. Ik was op de vlucht voor wat gangsters. Deze gasten waren voor een poort aan het campen, dus ik ren naar de ander zijde. Stappen ze allemaal in, reden ze ook naar de ander zijde. Dus ik rende weer terug ,stapte ze weer allemaal in, reden ze ook weer naar de ander zijde. Dit soort dingen zijn weer zo fout! Ze wisten niet waar ik zat, maar toch reden ze steeds naar een positie waar ik me verstopt had. Niet 1 of 2 AI, nee de complete groep…

    9 waard? Nee, gelukkig heb ik 30 euro betaald voor de limited edition. Dit is precies wat ik ervan had verwacht, een typische Ubisoft game.

    Als ik een punt zou geven, dan zou het rond een 6,5 á 7 zijn voor het verhaal! Ubisoft is niet z’n woorden nagekomen, ALWEER! Ik merk er niks van > PC main platform!

  6.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    @DeAdSeYe

    Ik vindt het een zeer vermakelijke game.
    En het is (iets wat bij veraf niet perfect is) een zeer goede start van een nieuw IP, want dat duurt toch meestal 2 delen voordat je een echte supergame krijgt. (zoals AC1 —} AC2)

    Wat je zegt van de besturing had ik ook in het begin, maar dat went gelukkig heel snel 🙂

    En ja vooral het rijden is de grootste min punt, zeer onrealistisch.
    Helemaal als je nu de geweldige besturing gewend bent van Grand Theft Auto V.

  7.   
    3333/3333's avatar

    Heb de game niet gespeeld, ga het ook niet doen en kan er dus weinig over zeggen. Maar hier moet ik toch even een correctie aanbrengen.

    Hiervoor dien je echter wel eerst toegang te hebben tot ctOS, het Windows XP van Chicago. Ik maak die vergelijking, omdat ook ctOS zo lek is als een mandje.

  8.   
    Cirdan's avatar

    @Deadseye,

    Wat jij zegt. Ik kreeg hem gisteren ook binnen, en ik vond het ook een teleurstelling. Het hacken is leuk, alleen na een tijdje is het inderdaad veel van dezelfde.
    Autorijden, wauw.. ik loop wel liever.

  9.   
    Noice!'s avatar

    Dit is echt weer zo’n typische game die je een 6 kan geven voor de moeite, of een 9 omdat je hem écht digt. Ik neig meer richting een 6 na de uurtjes die ik erin heb zitten; misschien waren m’n verwwchtingen te hoog gespannen, maar het voelde vaker als gemiste kans, dan als goede game. Het lijkt alsof ze té hard hebben geprobeerd alle gamers tevreden te stellen door er zó veel in te stoppen, dat het zielloos en niet perfect uitgevoerd lijkt. Het continue gevoel dat ik een mislukte GTA kloon speelde, kon ik gewoon niet van me afschudden, iets wat een game als Sleeping Dogs helemaal niet heeft. Maar waarom ik dan tóch de 9 van Peter goed kan begrijpen kan ik heel simpel verwoorden: Assasins Creed 1. In AC1 kreeg je ook een game waar de potentie uitoozde, maar die gewoon niet helemaal top was. Maar overal voelde je dat Ubi z’n best had gedaan en vooral ook dat ze op het goede spoor zaten. Ik denk dat ik WD maar moet gaan apprecieren voor wat het is en dan denk ik dat WD2, net als AC2 destijds het bestaansrecht van deze nieuwe serie dubbel en dwars zal bevestigen.

  10.   
    Daan's avatar

    @Rozaantjie: Binnen een paar uurtjes een game becijferen vind ik wel wat te voorbarig. De game komt langzaam op gang, dus wellicht iets langer doorspelen? 🙂

  11.   
    ShadyXL's avatar

    Ik heb het pas een uur gespeeld, maar ik ben er zeker wel blij mee. Echt een toffe spel. Ik ben het ook 100% eens met de besturing en grafische pracht. De besturing is voor mij super onrealistisch (te vergelijken met Saints Row car handling) en ik vind het jammer dat het grafisch niet zo mooi is zoals ze dat hadden laten zien (1-2 jaar terug).

    Voor de rest is het echt tof en er is genoeg te doen. Ik ga er zeker nog tientallen uren in steken na de verhaallijn.

  12.   
    Overload14's avatar

    Ik denk dat ik dan toch wel even ga wachten met de game te halen. Want er zijn duidelijk verschillende meningen hier aangezien er mensen zijn die de missies repetitief vinden. En ergens moet ik dan aan GTA 4 denken, iedereen vond het een fantastische game maar ik vond het dan een verschrikkelijk saaie game omdat al die missies etzelfde waren. En ok het concept van de stad hacken lijkt mij enorm vet maar als het repetitief is wacht ik nog wel even tot deze game goedkoper is.

  13.   
    Noice!'s avatar

    Daan schreef, "@Rozaantjie: Binnen een paar uurtjes een game becijferen vind ik wel wat te voorbarig. De game komt langzaam op gang, dus wellicht iets langer doorspelen? :)"

    Paar uurtjes bedoelde ik 7 uurtjes mee. En na 3/ 4 uur begon ik het eigenlijk al als een opgave te zien, het spelen…das nooit een goed teken. Eigenlijk had ik gewoon daar al moeten stoppen en beseffen dat het niet voor mij is, maar iets in me wil de game zo graag goed vinden. Ik beweer ook absoluut niet dat de game slecht is, hij is alleen niet wat ik ervan had gehoopt en ik zie mezelf deze game niet intensief meer spelen.

  14.   
    Fabianb's avatar

    Dowload is op 82%, dus laat maar komen.

  15.   
    fdennis's avatar

    Besturing is idd dramatisch. Verder tot nu toe erg vet.

  16.   
    Sa.'s avatar

    Net een paar uurtjes in gestoken, heerlijke game, aan dat rijden was ik wel redelijk gewent na een uurtje of 2. Het hacken is ontzettend vet en het verhaal is tot nu toe geweldig!

  17.   
    Nitrix31's avatar

    Wat een game zeg. Iets wat nog nooit eerder vertoond is. Het enige grote minpunt is inderdaad het rijden. Erg jammer dat ze na zo lang werken zo iets essentieels hebben verprutst. Wel moet ik zeggen dat na een paar uur het je het in de vingers begint te krijgen. Maar toch zie ik hier heeeeel graag verbetering in met één of andere enorme patch. Daarnaast is Uplay een beetje aan het kutten, dus heb nog niet online kunnen spelen. Beetje overbelast misschien? Nouja, tot nu toe een erg vermakelijke game.

  18.   
    sksk55's avatar

    Ik vind dat mensen niet moeten zeuren als een spel repetitief is want dat is bijna in elk spel zo denk aan gta dat is ook repetitief maar daar word ook niet over gezeurd.
    ik heb het spel zelf ook en vind het auto rijde zelf ook niet top dus ik neem gewoon een motor
    en deze reactie sloeg all helemaal nergens op: “heb nog nooit zoveel stoppenkasten aan muren zien hangen, en ook nog eens allemaal buiten”
    Denk aan Assassins creed: je kan bijna overal op klimmen.
    deze dingen zorgen ervoor dat de game leuk word, natuurlijk minder realistisch maar stel je voor dat er maar 2 zoude zijn over heel de map dat zou het helemaal stom maken.
    ik vind het een welverdiende score en een geweldige game zeker het geld waard dus

  19.   
    HeerBloedbad's avatar

    Kheb vanmiddag mijn DEDSEC editie opgehaald heerlijke game. Over het algemeen ben ik in elk spel slecht in autorijden dus het irriteert me niet heel erg haha 😀

  20.   
    Goldcobra's avatar

    Ik zou het niet beter kunnen verwoorden dan @DeAdSeYe. 100% mee eens

  21.   
    DeAdSeYe's avatar

    ”sksk55″ schreef, "Ik vind dat mensen niet moeten zeuren als een spel repetitief is want dat is bijna in elk spel zo denk aan gta dat is ook repetitief maar daar word ook niet over gezeurd.
    ik heb het spel zelf ook en vind het auto rijde zelf ook niet top dus ik neem gewoon een motor
    en deze reactie sloeg all helemaal nergens op: “heb nog nooit zoveel stoppenkasten aan muren zien hangen, en ook nog eens allemaal buiten”
    Denk aan Assassins creed: je kan bijna overal op klimmen.
    deze dingen zorgen ervoor dat de game leuk word, natuurlijk minder realistisch maar stel je voor dat er maar 2 zoude zijn over heel de map dat zou het helemaal stom maken.
    ik vind het een welverdiende score en een geweldige game zeker het geld waard dus"

    Het is een vermakelijke game, alleen de uitwerking is zéér slecht. GTA V is toch iets minder

    repetitief, althans de single-player. De multi-player is iets meer repetitief, maar daar ben je niet verplicht om missie’s te spelen.

    Waarom sloeg die reactie van mij nergens op? Doordat er juist veel meterkasten en roosters zijn (die exploderen) kun je zéér snel alle vijanden uitschakelen en maakt het minder ook tactisch en minder uitdagend. Vaker blijven de AI gewoon bij meterkasten en roosters staan, die laat je exploderen en de helft van de groep is al dood. Als jij dat vermakelijk vindt, mag jij weten maar ik vind het domme AI, niet uitdagend en minder tactisch.

    In 1 missie kon ik een container op iemand laten vallen. Dit zijn dingen wat ik juist aanmoedig, meer van die dingen dan alleen exploderende roosters en meterkasten. Als het gewoon de helft minder was, maakte het Watch Dogs meer tactisch. Nu is het gewoon laten exploderen en de helft van de groep is uitschakelt. Op elke uitkijk punt waar bijv. een sniper staat, hangt ook altijd een meterkast. Het zou leuker zijn als je daar een AI echt naar toe moet lokken. Soms blijft een AI ook op een rooster staan, gewoon aan het wachten dat jij het laat exploderen. Waarom lopen ze gewoon niet rond?

    Het zou het spel meer uitdagender, tactische en leuker maken als er minder meterkasten en exploderende roosters waren en ook meer met andere dingen werken zoals die container. Het zou ook leuker zijn geweest als alle AI gewoon rond loopt en niet stil bleven staan bij roosters en meterkasten. Lok de AI ook naar een rooster of meterkast, hapt de AI toe heb je geluk gehad! Nogmaals dit maakt het spel uitdagender, tactische en leuker.

    Tevens heeft niemand gezegd dat het er maar 2 over de hele map moeten zijn. Niet gaan overdrijven hé. 🙄

  22.   
    Hercules's avatar

    vind m wel ok. niet baan brekend ofzo.

  23.   
    Moodey's avatar

    Shotgun (niet automatisch) en pistool zijn altijd de coolste wapens om mee te werken in zulk soort games, die mening deel ik 😛

  24.   
    smokey1971's avatar

    hij is wel vet de game maar had er iets meer van verwacht

  25.   
    sksk55's avatar

    @DeAdSeYe
    natuurlijk was ik een beetje aan het overdrijven maar ik heb de game zelf ook en moet toch bijna altijd er tactisch spelen omdat ik ander gezien word, bij mij staan ze bijna nooit in de buurt van die roosters en kasten dus dat vind ik best raar. het zou natuurlijk ook aan het niveau waarop je speelt kunnen liggen maar dat weet ik niet zeker.
    .
    En je moet vooral niet vergeten dat ze de game gemaakt hebben om veel te hacken dat is nou juist het doel en verschil met andere games 😀

  26.   
    Sa.'s avatar

    @Deadseye, welk spel zit jij te spelen? Ik heb 0% last van AI die bij roosters blijft staan. Ja de AI is niet extreem slim, maar ik vind het niet super makkelijk ofzo. Vaak moet je ook een guard met een “hidden camera” naar een console toe lokken om die vervolgens te hacken. 😉

  27.   
    Bram_M99's avatar

    Echt een duidelijke review! Trouwens ook leuk gedaan met het filmpje.
    Watch Dogs, wauw, wat een gave game lijkt me dat, veel mensen zeggen dat het eigenlijk net zoals GTA is, maar dat vind ik niet. Volgens mij lijkt het er misschien een beetje op qua hoe het er uit ziet maar het concept van ‘hacken’ vind ik heel anders en zelfs leuker! Jammer dat hij vorig jaar niet uit kwam, toen had ik ook al hoge verwachtingen en nu weer, ben benieuwd

  28.   
    thijsknvb's avatar

    Ik vind het vreselijk om te zeggen maar dit is voor mij de teleurstelling van het jaar. Echt veelte overhyped dit spel. Ubisoft stelt weer teleur 🙁 . Besturing is echt te triest voor woorden. Het hacken verveeld. De map is echt klein. Wat ik wel goed vind aan de game is dat het levendig is maar daar blijft het voor mij bij. Ik had hier veel meer van verwacht.

  29.   
    JGillex's avatar

    Ubisoft stelt mij keer op keer weer teleur, had ook super grote verwachtingen bij Splintercell: Blacklist.
    Het werkt voor geen meter op een van de betere ATI videokaarten, het rijden is geen pretje en het hacken voelt niet aan alsof je iets ‘speciaals’ aan het doen bent.
    Dit was de laatste kans die Ubisoft van mij kreeg.
    4/10 krijgt deze game van mij, ze hebben steeds een mooi idee maar werken het toch niet helemaal goed uit.

  30.   
    MisterMDW's avatar

    Hoor tot dusver gemengde gevoelens over de game. Wil hem zeker aanschaffen, maar wat raden jullie mij aan de PS4 versie of de PC versie ? 🙂 Het gaat mij niet echt om de graphics, maar meer om het gebruikersgemak betreft Uplay etc 😛

  31.   
    FireBallz's avatar

    Super! wou eerst de vigilante edition op smartgamer.nl, maar die was er niet meer 🙁 , dus maar naar Saturn gegaan en de special edition gekocht daar, super. nog niet de speciale missies gespeeld, hoorde van buitenaf dat ze goed in elkaar steken en leuk zijn en ook daadwerkelijk wat toevoegen. het hacksysteem kan ik niet anders dan GE WEL DIG noemen, al rond de 150 cops laten barsten via (vooral) stoplichten, maar ook door wegblokkeringen. En nog een ander pluspunt: De hoofdmissies die je doet zijn erg leuk en vol actie, maar het enige jammere is dat ze na een tijdje bekend worden. Nog steeds super! Erg blij mee! 😛