Daar is ie dan eindelijk, de beste game allertijden, de hype der hypes en het herrijzen van Jezus Christus zal verbleken in vergelijking met de release van Cyberpunk 2077. Dit is een beetje de tendens die al jaren rond het nieuwste project van CD Projekt RED hangt. Onrealistische verwachtingen die niet in te lossen zijn, maar we weten dat deze studio wel een heel eind kan komen als we uitgaan van het meesterwerk wat The Witcher 3: Wild Hunt heet.
En acht jaar na de allereerste onthulling is het nieuwe hoofdstuk van de Bijbel dan eindelijk uitgekomen op 10 december. Niet zonder slag of stoot aangezien er nog flinke crunch heeft plaatsgevonden, flink wat uitstel is geweest en er nog een of andere pandemie het werk lastig heeft gemaakt in het laatste jaar. Maar CD Projekt RED, de Messias van de game-industrie met één hele goede game op het CV, kan dit allemaal trotseren.
Maar begin december begint de illusie rond Cyberpunk 2077 heel rap weg te vallen door verdachte moves van de ontwikkelaar. Reviewers mogen de game alleen maar aanvragen voor de pc en er is geen enkele mogelijkheid de consoleversies te spelen voor release. Ook mogen reviewers geen eigen gameplaybeelden gebruiken tot een paar uur voor release, terwijl het embargo al op 7 december verloopt. En dan komt de aap deze week uit de mouw. Cyberpunk 2077 is technisch een zooitje op console en het is niet veel beter op pc. Goed genoeg dus voor negens en tienen volgens de media. Wacht? Wat?
Het is nog even wachten op de review van Gamersnet, maar op het moment van schrijven heeft Cyberpunk 2077 op Metacritic een gemiddelde score van 90 van de pers gekregen, die alleen de pc-versie konden spelen. En ja, toegegeven, de game ziet op computers van ruim 2000 euro er fantastisch uit in 4k 60fps met raytracing, Night City is indrukwekkend en bijna alle personages die je tegenkomt zijn fascinerend. Sidequests zijn uniek vormgegeven en zijn misschien wel het beste stukje content in Cyberpunk, maar dit alles waar je inderdaad negens en tienen voor kan geven wordt teniet gedaan door technische malaise. En dan heb ik het nu nog alleen over pc.
De hoeveelheid bugs in Cyberpunk doet bijna denken aan het ronduit kapotte Fallout 76 bij release. Talloze audiovisuele missers (T-poses, wallclipping, audio die ontbreekt), maar ook zoveel gamebreakers dat je soms ieder halfuur de game moet herstarten of terug moet naar een eerdere checkpoint. Nu hoor ik de die-hard verdedigers al roepen “maar Amador het is een open-wereld game, daar kom je altijd wel wat bugs tegen. Dit had The Witcher 3 ook (zeker niet zo erg) en dit is allemaal te patchen.” En natuurlijk heb je ook de mensen die roepen “ik heb nergens last van, wat zeik je nou”.
Hartstikke leuk maar de game lijdt extreem onder deze fouten en een game die kapot is voor een groot deel van de gamers is nog steeds een kwalijke zaak. Ook al draait het bij jou misschien fantastisch, het is nog steeds een kapot product. En dan hebben we nog niet eens over compleet bizarre wapenbalans, hele zuinige economie en de breindode AI. Zet voor de gein je auto eens stil midden op de weg, en niemand weet hoe ze erom heen moeten rijden. Acht jaar ontwikkeltijd mensen.
En dan komen we aan bij de consoles. Ik raad iedereen aan om onderstaande video’s te bekijken van Digital Foundry en Resero, want ik kan niet beschrijven in woorden hoe slecht deze game draait op consoles. Vergeet niet dat Cyberpunk 2077 al jaren terug is aangekondigd voor PlayStation 4 en Xbox One en vergeet ook niet dat misschien wel 85 procent van de potentiële playerbase voor Cyberpunk 2077 op diezelfde consoles is. Alleen al op PlayStation 4 heb je ruim 100 miljoen potentiële kopers.
Op sommige momenten ziet Cyberpunk 2077 op de PlayStation 4 en Xbox One S eruit als een game op de PlayStation 3, met een resolutie die soms zelfs zakt richting de 720P en een framerate van gemiddeld 20FPS. Textures hebben soms een halve minuut nodig om in te laden en dat lukt eigenlijk alleen een beetje fatsoenlijk als je compleet stilstaat. Het is mindblowing hoe slecht het is in combinatie met eerder genoemde bugs, die misschien wel in grotere getalen aanwezig zijn in vergelijking met de pc-versie.
Dit is op zijn zachtst gezegd teleurstellend van CD Projekt RED, want ze staan toch bekend om één goede game. Maar de release van Cyberpunk 2077 laat een collectief falen zien van pers, ontwikkelaar en YouTubers. Ontwikkelaar heeft met de reviewrestricties de boel gemanipuleerd om zo lang mogelijk te verbergen hoe slecht de game technisch eraan toe is, om zo veel mogelijk sales te genereren. Ze naaien veel gamers een oor aan en doen dat met hulp van de pers en influencers die CD Projekt RED niet durven te veroordelen omdat het CD Projekt RED is.
Als dit geintje was uitgehaald door Bethesda, EA of Activision dan stond de wereld nu in brand en liepen er al minstens tien class action lawsuits tegen de genoemde bedrijven. Verschillende YouTube-kanalen hadden minstens drie vernietigende video’s per dag over hetzelfde onderwerp gemaakt en zelfs de normaal veel te milde pers had gehakt gemaakt van de game. Het is een gevalletje dubbele standaarden hebben, maar ook “good guy“ CD Projekt RED verdient zo’n behandeling als ze de boel zo verprusten.
This is Cyberpunk 2077 – PS4 version 1.00. Resolution is literally below 720p and the game takes 20 seconds to load in textures. Inexcusable. Unfathomable. Unplayable. pic.twitter.com/AZ2OPTnkdL
— Michael Does Life (@MichaelDoesLife) December 9, 2020
Reviews zijn op deze manier ook compleet zinloos, want wat is nu eigenlijk het nut? In mijn ogen is een review een informatief stuk over een product die in de winkel ligt en dus wordt verkocht aan de massa. Reviews zijn dan ook een hulpmiddel voor potentiele kopers, die willen weten of het product op het moment van beoordelen goed is en – misschien nog wel belangrijker – of het überhaupt werkt. Dat een grote hoeveelheid reviewers met droge ogen durft te beweren dat de game in deze staat een 10 waard is, zelfs op de betere pc-versie, terwijl ze in diezelfde review een grote hoeveelheid technische fouten tegenkomen, is bijzonder te noemen.
De “ze fixen dit later wel”-mentaliteit komt me de strot uit, dat kan echt alleen maar in de game-industrie. Het irriteerde me bij Fallout 76, Anthem, Destiny, Avengers en ja ook bij Skyrim en The Witcher 3, dus waarom zou het bij Cyberpunk 2077 anders moeten zijn? Als je een nieuwe auto wilt hebben, koop je toch ook geen model zonder motor die zes maanden later wordt geleverd? Ook al is het die vette BMW die je altijd al wilde hebben. En dan een beoordeling bij Top Gear dat de auto heerlijk zit en er prachtig uitziet, maar je moet even negeren dat je zes maanden de weg nog niet op kan.
Welcome… to #Cyberpunk2077 on PS4 fat / XBO ! pic.twitter.com/77BSmEuw6y
— Legolas (@Legolas) December 9, 2020
CD Projekt RED heeft een heel groot deel van zijn playerbase belazerd en het moet de komende minstens zes maanden heel hard zijn best doen om het goed te maken. Op pc zijn relatief kleine problemen (als je ieder uur gamebreakers een klein probleem kunt noemen) en is in die tijd wel te repareren. De next-gen patch voor PlayStation 5 en Xbox Series X moet nog komen en ook dat zie ik uiteindelijk nog goedkomen met iets meer werk. Maar ik durf mijn ballen erop te verwedden dat de game op PlayStation 4 en Xbox One een verloren zaak is, daar zijn de problemen te groot voor. Ook is de nieuwe generatie consoles ondertussen uit, waardoor de oude apparaten minder relevant gaan worden en ben bang dat ze uiteindelijk besluiten om die versies links laten liggen na wat patches die te weinig op gaan lossen.
Ik mag hopen dat ik ongelijk krijg over het laatste, want CD Projekt RED is/was inderdaad een van de laatste good guys in de triple-A gamewereld. Maar dat betekent niet dat ze anders behandeld moeten worden. Een blunder is een blunder en het actief verhullen van die blunder is een bijzonder onvriendelijke move. Voor nu is het wijsheid om Cyberpunk 2077 nog minstens een half jaar te laten liggen en te duimen dat iedereen met een oude console überhaupt een goede versie krijgt. Start ondertussen The Witcher 3 nog maar een keer op. Die is nu ongeveer wel af.
Hallo Amador,
Je bent wel heeeel kritisch op het spel en dat zeg ik niet omdat ik een fanboy ben, sterker nog ik heb het spel niet en speel voornamelijk op de switch. Mijn mening baseer ik voornamelijk op alle andere reviews die ik heb gezien. Digital Foundries zegt zelf ook dat het spel te zwaar is voor de laatste generatie consoles.
Verder speelt het ook nog niet goed op de laatste gen consoles (behalve de series S blijkbaar) om dat ze in feite de versie die bedoelt was voor de oudere consoles ook op de nieuwere draaien, maar wat ik er van begrepen heb is dat voor de nieuwe consoles een update komt die dat recht moet trekken.
Al met al, ja de game is rushed waardoor er te veel bugs inzitten en de performance nog wel onder de maat is, maar de game is echt niet slecht. En vergeet niet dat het voor de witcher ook even duurde voordat deze stabiel en bijna bugvrij draaide.. geef het even de tijd.
MVG. Erik
Wat ben ik blij dat ik de game niet heb gepre-ordered lol
Minstens al 20u gespeeld, nog geen enkele crash of gamebreaking bug tegen gekomen op pc
@Anoniem-61504852: Ben ik te kritisch of is de rest te lief? En ja er wordt inderdaad beweert dat de game te zwaar is voor de oude consoles, maar CD Projekt RED heeft toch echt zelf gekozen voor een release op de PS4 en Xbox One. Dan moet je gewoon een normaal werkend product kunnen leveren op release. De huidige staat op die consoles is te gek voor woorden en ik zie het met alle tijd van de wereld niet goed meer komen.
Neem dan je verlies, stel de game nog een jaar uit, schrap je de PS4 en Xbox One versie en focus je dan op PS5 en Xbox Series X, die ondertussen ook dan veel meer gebruikers heeft. Dat levert bij mij meer begrip op dan een onspeelbaar product uitbrengen en het actief proberen te verhullen tot de release.
Dhr. of mevr. Amador Prado heeft helaas wel gewoon gelijk.
Behoudens GTA 5 (PS3), Desperados 3 (PC) en RDR 2 (PS4) was dit de enige game die ik blind kocht op de dag van de release. Uiteraard op de PS4….ik heb spijt. En ik leer hiervan. Ik koop nooit meer een game blind op release. Ben weliswaar nog geen bug tegen gekomen (na 2 patches inmiddels), maar de graphics zijn ronduit PS3 tijdperk. Blijkbaar kun je hem ook niet meer terug brengen naar GameMania omdat hij dus nu uit het plastic is. Ik geloof nog steeds dat de game geweldig is ja….over een jaar of zo op de PS5 of een high-end PC. Maar wil dit soort games gewoon op de console spelen. Ik voel me ook misleid. We kregen maandenlang andere graphics te zien. Zeer vervelend dit.
En een vraag erachteraan voor iemand die dit weet: Is dit het nu voor de base PS4 of krijgen we hoogstwaarschijnlijk nog forse grafische upgrades?
Helemaal mee eens. Even een tip voor xbox spelers. Ik heb een refund gevraagd en kreeg dat binnen 5 minuten terug gestoord. Weet niet of dat op de PlayStation ook kan. Eerste game in mijn leven dat ik dat gedaan heb maar dacht echt dat er iets met mijn tv aan de hand was. Ik wacht inderdaad wel tot ik een series x voor dat ik het opnieuw ga proberen.
*Assassin’s Creed Unity and Watch_Dogs flashbacks intensify*
Het ophemelen van CD-projekt RED heb ik ook nooit begrepen. The Witcher 3 was inderdaad een meesterwerk, maar zoals de reclames op TV ook doen vermoeden ‘in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’. Een totaal andere game in een totaal andere setting met torenhoge verwachtingen, dan kan het bijna alleen maar tegenvallen. Mocht het negens scoren, maar 10-en verwachten, dan spreekt met al van een kwalitatieve flop, en dat is het niet.
Rockstar heeft hetzelfde aura. Heilig geloven gamers dat alles dat Rockstar aanraakt als koning Midas in goud verandert. Hun openwereld games zijn inderdaad geweldig en daar hoort een verwachtingspatroon bij, maar ze maken ook rotzooi. Kan mij nog herrineren dat jaren terug Rockstar met een sportspel zou komen. De hype was reuze. Bleek een halfbakken, totaal oninteressante ping-pong game te zijn. Verwachtingsmanagement is iets dat bij gamers niet echt hoog in het vaandel staat.
Cyberpunk is een game die een meesterwerk van (virale-)marketing is, niet van de huidige staat van de game. Het zal vast wel beter worden kijkende naar de ontwikkeling die games kunnen ondergaan (RBSiege, No Man’s Sky, en ja… zelfs fortnite).
Cyberpunk mag kritisch worden aangepakt. Sterker nog, moet door de journalistiek kritisch worden aangepakt. Als het goed is kijken journo’s door marketing heen en zien zij of een product goed of niet goed is. OP dit moment wijst alles op het laatste. Ik heb totaal geen medelijden met CD projekt Red als beursgenoteerd bedrijf en zodoende speelbal van aandeelhouders. Voor de ontwikkelaars is het zuur, ze hebben zich immers in het zweet gewerkt de afgelopen jaren, maar het is ‘part of the job’ geworden helaas.
Keurig opiniestuk Amador. Kwaliteit!
@Anoniem-61504852:
Ik luister eerder naar kritiek van iemand die de game gespeeld heeft dan naar iemand die nooit t spel heeft gespeeld en een mening geeft gebaseerd op reviews van anderen.