Nieuwe BioShock mogelijk al jaren in ontwikkeling

Gisteren onthulde uitgever 2K Games dat de nieuwe ontwikkelstudio Cloud Chambers werkt aan de volgende BioShock game. We moeten er nog wel “enkele jaren” op wachten, maar volgens nieuwe geruchten is het niet zo dat men pas recent met de vierde BioShock is begonnen.

Volgens een artikel van Kotaku is de nieuwe BioShock namelijk al sinds 2015 in ontwikkeling. Helemaal soepeltjes ging deze ontwikkeling overigens niet. In 2015 gaf men het project, voorzien van de codenaam Parkside, aan ontwikkelaar Certain Affinity. Een relatief onbekende studio, maar wel eentje met de nodige ervaring. Zo hielp deze studio met onderdelen van grote shooters als Halo en Call of Duty. Het bleek echter niet voor BioShock te werken. 2K besloot eind 2016 het project weg te halen bij Certain Affinity en toe te wijzen aan een eigen ontwikkelstudio. Hierbij werd het ontwikkeltraject van de grond af aan opgestart. Het is niet duidelijk waarom Certain Affinity’s versie van Parkside werd geannuleerd.

Medio 2017 lag de ontwikkeling in handen van 2K’s eigen studio in Novato, Californië. Het ontwikkelteam voor Parkside bleef klein, terwijl men begon met de prille pre-productiefase. Het team hield zich stil, zelfs toen er in april 2018 stevige geruchten opdoken dat een nieuwe BioShock in ontwikkeling was. Inmiddels is dus duidelijk dat dit gerucht waar bleek te zijn. Naast het eigen 2K-kantoor wordt er ook vanuit een nieuw kantoor in Montreal gewerkt aan een vervolg op een zeer geroemde franchise.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren