Sea of Thieves wint Ivor Novello-prijs voor beste game-muziek

Sea of Thieves valt, nog kort na een eerste verjaardag, even lekker in de prijzen. Rare’s eigen in-house componist, Robin Beanland, ontving vandaag een Ivor Novello-prijs voor de beste originele soundtrack van een game. Daarmee wist Sea of Thieves de muziek van de twee andere nominaties, Q.U.B.E. 2 en Assassin’s Creed Odyssey, af te troeven.

The Ivors Academy is een Engels muziekinstituut dat al ruim zeventig jaar lang muziek en de makers daarvan viert. Middels hun jaarlijkse prijzengala worden gevierde componisten en artiesten voorzien van de prestigieuze Ivor Novello-prijzen.

Een categorie voor games komt in die ceremonie lang niet ieder jaar voorbij, al won bijvoorbeeld de Nederlander Joris de Man anno 2009 een Ivor Novello voor zijn originele muziek in Killzone 2. Twee jaar later viel ook Napeleon: Total War nog in de prijzen, maar sindsdien verdween de game-categorie even van het toneel. Tot nu dan.

Sea of Thieves verscheen op 20 maart 2018, maar wordt nog altijd hevig onderhouden door de Britse ontwikkelstudio Rare. Voor componist Beanland betekent dat ook regelmatig nieuwe toevoeging van zijn gevierde muziek, die van flinke invloed zijn op hoe de piratenwereld in zijn totaal aanvoelt.

Recentelijk is Rare ook begonnen met het vrijgeven van sommige nummers uit de game op (onder meer) Spotify. Daar zijn, op moment van schrijven, al fraaie shanty’s als “Maiden Voyage” en “We Shall Sail Together” gratis te beluisteren.

  1.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Hevige bias hier, maar ik vind het dubbel en dwars verdiend. Beanland is een gigantisch creatieve kerel, die ook nog eens ontzettend down-to-earth is. Hem aan het werk zien met allerlei oude instrumenten en vervolgens een epische titeltrack eruit zien pompen, is hilarisch vet.

    Bonuspunten voor hoe Sea of Thieves bepaalde audio cues gebruikt, alsmede de mogelijkheid om “samen” muziek te maken in de open wereld, eventueel zelfs dronken of onderwater (elk met hun eigen geluid).