Preview: RAGE 2 (hands-on)

Hoewel nostalgische gevoelens ten aller tijden bestreden moeten worden is het niets minder dan een feit dat sommige game-genres steeds schaarser worden. Het Real Time Strategy-genre is hier een goed voorbeeld van, maar ook singleplayer-shooters hebben het zwaar. Shooters krijgen steeds vaker een competitieve richting en games met een diepgaand en boeiend verhaal als Halo, Bioshock en Wolfenstein worden steeds schaarser.

Gelukkig zijn de komende maanden beter gevuld, want naast Metro Exodus en Far Cry: New Dawn verschijnt in mei Rage 2. De eerste Rage heb ik met enorm veel liefde gespeeld, maar was niet het succes dat Bethesda gehoopt dat. Gelukkig geven ze de franchise nog een kans en wij mochten ons anderhalf uur onderdompelen in de Wasteland van Rage 2.

Eindbazen op wielen

Onze eerdere speelsessies op E3 en Gamescom gaven ons al een mooi beeld van de keiharde schietactie van de game, maar daarmee doe je de franchise natuurlijk tekort. Rage 2 heeft een post-apocalyptische setting en de Wasteland is enorm. Gelukkig hoef je niet alles te voet doen en wij kregen dan al snel onze trouwe buggy onder de billen. The Phoenix is jouw eigen voertuig, al is het ook mogelijk om legio andere voertuigen toe te eigenen. Later in de game is het zelfs mogelijk om een soort gyrocopter te bemannen, al kregen wij deze kans nog niet. Wel kregen we een voorproefje van de voertuigactie op de grond.

In een soort Mad Max-achtige setting kregen we de taak om een vijandelijk konvooi uit te schakelen, waarbij een grote vrachtwagen fungeert als eindbaas en beschermd wordt door meerdere kleinere voertuigen. Je hebt verschillende wapens tot je beschikking, waarbij je de machinegeweer het meeste zal gebruiken. Daarnaast kun je een puls gebruiken om vijandelijke schilden uit te schakelen. De actie is snel en bevredigend, waar de manier van richten bijdraagt aan het plezier. In voertuigen krijg je pas auto-aim als je hebt bewezen dat je goed kunt richten. Richt een paar seconden op een vijandelijk voertuig en je machinegeweer zal lokken. Dit systeem is dus een middenweg tussen volledig vrij richten (vaak erg lastig in voertuigen) en volledige auto-aim (weer veel te makkelijk) en is slim bedacht.

Welkom in Wellsprings

Na de eerste missie in The Phoenix mochten we te voet verder. Onze eerste bestemming werd Wellsprings, een van de grootste steden van de Wasteland, onder de bezielende leiding van burgemeester Loosum Hagar. Het rondlopen in Wellsprings doet qua opbouw niet alleen denken aan de eerste Rage, ook ademt alles Borderlands, met veel winkeltjes, rare karakters en een vervallen uitstraling. Burgemeester Hagar wil graag dat we het kantoor van de rijkste man van de stad infiltreren. Wat volgt is een reeks aan missies in de typische RPG-opbouw die we al zo goed kennen.

Om miljonair Klegg Clayton te ontmoeten moeten we toegang krijgen tot zijn nachtclub, maar in zijn nachtclub zijn alleen beroemde mensen welkom. Tijd om naam en faam te maken voor onszelf middels twee missies in de Wasteland. Mutant Bash TV is een begrip en bij aankomst op de filmset wordt de toon van de game gezet. Net als in The Voice word je verwelkomt door een excentrieke dame die je een contract laat tekenen waarmee je direct afstand doet van al je rechten. Ze wordt bovendien omringt door een aantal hele rare slaven. Vervolgens dien je in vier arena’s te overleven te midden bloeddorstige mutanten. Het is hier waar we met de schietactie van Rage 2 in aanraking komen.

Lachen met ledematen

Keiharde games maken iets bij me los, zeker als dat gepaard gaat met rondvliegende ledematen. Id Software is natuurlijk bekend van de DOOM-reeks en dat is aan alles te zien. De machinegeweren en shotguns doen heerlijk hun werk en daarnaast krijg je nog een aantal extra voorwerpen en krachten tot je beschikking. De Wingstick is daarbij het hoogtepunt, een boemerang met messen die alles wat in zijn pad komt afhakt. De combinatie tussen vuurwapens, Wingsticks en superkrachten zorgen voor een keiharde drie-eenheid. Superkrachten komen in de vorm van het maken van barrières die je beschermen tegen kogels, Ground Pound-achtige vernietiging en Shatter, die tegenstanders ontdoet van bepantsering of direct tegen de muur laat slaan. De brute actie staat in Rage 2 als een huis.

Na het verslaan van de Vile Minigunner als einbaas van Mutant Bash TV, mochten we vrij op ontdekkingsreis gaan in de Wasteland. Rage 2 lijkt in veel aspecten op Fallout, niet alleen reis je rond in de post-apocalyptische wereld die de Wasteland wordt genoemd, ook zijn er verschillende Arks in de game te vinden, die schuilplaatsen waren voor als de bommen zouden vallen. De Arks zijn gewild bij de bevolking van de Wasteland, want het is daar waar vooroorlogse technologie bewaard is. Je kunt als spelen vele Arks bezoeken in de hoop extra upgrades te vinden. Daarnaast kun je altijd verschillende vijandelijke basissen vinden en vernietigen om jouw factie sterker te maken met extra brandstof en upgrades.

Het is bewonderenswaardig dat Bethesda heeft gekozen voor een vervolg op het ietwat teleurstellende Rage. Toch gaat mijn gamershart bij iedere speelsessie van Rage 2 sneller kloppen. De schietactie is ontzettend lekker en bruut en de hand van DOOM-ontwikkelaar id Software is te zien in elk rondvliegend hoofd en ledemaat. De combinatie van vuurwapens, superkrachten en je boemerang met messen; de Wingstick, voelt lekker aan. Qua verhaal doet het spel denken aan Borderlands, met grappige personages die een glimlach op je mond doen toveren. Toch vraag ik me wel af hoe lang dit leuk blijft, want de gebruikte humor kan snel flauw worden. Daarnaast hoop ik dat de open wereld en de bijbehorende race-actie lang leuk blijven. Tot nu toe zijn de bevindingen echter dikke prima en kan ik niet wachten om langer aan de slag te gaan met Rage 2.

1.

ben zeker benieuwd naar deze rage 2