Halo 5: Guardians

Dit is de Halo 5: Guardians singleplayer review. De multiplayer was in de review-periode nog niet bepaald representatief. Er zal heel snel een multiplayer-review volgen.

Welkom bij Halo 5: Guardians! De franchise die ooit gestart is door Bungie (Destiny) en nu in handen is van 343 Industries, de studio die speciaal is opgericht voor het maken van Halo-games. Deze overgang is niet voor iedereen een zegen gebleken. Vooral in de multiplayer heeft de nieuwe ontwikkelaar Bungie nooit kunnen evenaren. In de singleplayer zijn de meningen wat meer verdeeld. Hoewel ook ik Halo 4 aan de korte kant vond, vind ik 343 Industries beter presteren dan Bungie als het gaat om het vertellen van een verhaal (zie wederom Destiny). In Halo 5: Guardians gaan we niet alleen met The Master Chief aan de slag, ook de Spartan Agent Locke krijgt een enorm grote rol. Hoe pakt dat uit?

Achter Cortana aan!

Cortana is vermist! De mensen die Halo 4 hebben doorlopen weten dat The Master Chief op zoek gaat naar zijn trouwe A.I. Maar in hoeverre is dat wel verstandig? A.I.’s “bederven” namelijk na een aantal jaren trouwe dienst en ook Cortana ondervindt deze Rampancy. Is het wel zo verstandig om haar op te sporen? The Master Chief twijfelt geen seconde over zijn zoektocht. Agent Locke wordt achter hem aan gestuurd om hem met zijn team te stoppen.

Als speler kruip je dus in de rol van twee hoofdpersonages. Of beter gezegd, acht hoofdpersonages, want zowel Master Chief als Locke hebben drie partners, die allemaal te spelen zijn door coöperatieve partners. Helaas is dit niet mogelijk in split screen of via LAN, wat best zonde is, maar online kun je prima de singleplayer beleven met je vrienden. Dit hebben we sinds Halo: Reach niet meer gezien en het is een mooie terugkeer van een toffe feature. Heel veel verschil zit er overigens niet in de speelstijlen tussen team Master Chief en team Locke. Alleen qua uiterlijk is de HUD aangepast, maar qua wapens, gadgets en bewegingen krijg je identieke gameplay voorgeschoteld. Iets wat ik liever anders had gezien, al hebben alle personages wel nieuwe bewegingen. Zo kun je met een druk op de knop in iedere richting boosten, door bepaalde wanden heen beuken en op richeltjes klimmen.

Heerlijk schietwerk, weinig vernieuwing

Niet dat er wat mis is met de gameplay, want wat is Halo 5: Guardians een heerlijke shooter geworden. Waar Bungie met Halo: Combat Evolved de eerste succesvolle shooter naar de consoles bracht, is het wederom Bungie waarnaar gekeken wordt om de game te perfectioneren. De schietmechanieken lijken namelijk enorm op Destiny. De snelheid, de manier van herladen, de geluidjes, Halo 5 kopieert de nieuwe game van Bungie absoluut niet, maar heeft er wel goed naar gekeken. Voor het eerst in de Halo-historie is ieder wapen in te zoomen en grafisch zijn daar hele mooie oplossingen voor bedacht. Vaak verschijnt er een hologram van een scope geprojecteerd en dat ziet er bij vertrouwde wapens als The Needler of de Carbine heel tof uit. Al blijf ik Energy Rifle enorm missen in de nieuwe Halo-games.

Kleine toevoegingen als een klein kruisje (de hitmarker) als je een vijand omlegt maken duidelijk dat je opdracht geslaagd is. Granaten en melee-aanvallen spelen daarbij nog steeds een belangrijke rol. Ook het nieuwe geluidje bij het opnieuw opladen van je schild draagt bij aan de snelheid en voldoening bij gevechten en dekking zoeken. Halo 5: Guardians is echt een shooter van nu. Dat maakt het absoluut wat minder vernieuwend, zeker sinds Destiny, maar het staat echt als een huis.

Wel mis ik de vernieuwing als het gaat om tegenstand. Eigenlijk krijg je exact dezelfde tegenstanders als in Halo 4, dus een verdeling tussen Covenant en Forerunner-soldaten. Wel zijn er twee nieuwe types Forerunners, die krachtiger zijn en slechts uit te schakelen zijn als je ze op een bepaald punt in het armor raakt. Nu heeft Halo nooit blikken nieuwe tegenstanders opengetrokken per deel, maar wat meer vernieuwing in vijanden en bijvoorbeeld voertuigen was wat mij betreft geen overbodige luxe. Dat geldt tevens voor gebeurtenissen in de game. Er zijn zeker spectaculaire momenten, maar een wow-moment als het moment dat je in Halo: Reach in één keer de ruimte in vloog, die zal je niet vinden.

60 FPS met een dynamische resolutie

Qua verhaal vind ik de game dan wel weer interessant. De game is op geen enkel moment een RPG, maar qua story-telling probeert 343 Industries dat gevoel soms wel mee te geven. Zo zijn er momenten in de game dat je niet hoeft te schieten, maar moet praten met bepaalde personages in de game. Het is niet meer dan lopen naar een bepaald persoon voor een gesprek, maar het onderbreekt de actie op een gepaste manier en het geeft je net wat meer informatie mee. Het verhaal met Coratana is goed uitgewerkt, al voelt het wel minder episch als de eerste trilogie met de Halo-ringen in de hoofdrol. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat 343 Industries beter is in het vertellen van een verhaal als Bungie. Persoonlijk was ik een uur of acht bezig met het verhaal, waarbij het einde net als alle andere delen weer vreselijk open is.

Qua gameplay is er weinig aan te merken op Halo 5: Guardians en ook op technisch vlak is dat het geval. De game loopt extreem soepel met 60 frames per seconde. Om dat vast te houden maakt de game gebruik van een dynamische resolutie. Soms is het 1080p, maar soms schaalt dat naar beneden, vooral in grote buitengebieden. Persoonlijk heb ik weinig van deze resolutieverschillen gemerkt, maar de 60fps merk je continu. Een bijzonder fijne grafische toevoeging om alle chaos van het schieten te bemoedigen, alsmede de cutscenes die in Halo 5 overigens schitterend ogen.

Conclusie

De singleplayer van Halo 5: Guardians is niet bijster vernieuwend. Het verhaal wordt goed verteld door de mensen van 343 Industries, maar het mist de grootsheid van de oorspronkelijke trilogie. Ook had ik graag wat meer nieuwe tegenstanders en voertuigen gezien. Halo 5 scoort vooral op zijn afwerking. Het schiet heerlijk weg met 60 frames per seconde en de felle effecten en particles. De dynamische resolutie heeft mij geen moment gestoord en de balans tussen vuurwapens, granaten en melee staat nog steeds als een huis. Halo 5: Guardians is simpelweg een heerlijke shooter. Dat belooft wat voor de multiplayer! Daarover kun je snel een review verwachten op GamersNET…

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Heerlijk schietwerk
  • 60 FPS
  • Coöperatief feest
  • Schieten
  • granaten en melee

Wat is NOT

  • Mist de grote vernieuwingen
  • Verhaal voelt niet zo episch

8.5

  1.   
    Neolite's avatar

    Nu kan ik toch echt niet wachten om dit pareltje in huis te hebben! Goede review en inderdaad mist er helaas wel het een ander aan de singleplayer, iets wat Bungie toch beter voor elkaar had.

    Waar Bungie met Halo: Combat Evolved de eerste succesvolle shooter naar de consoles bracht, is het wederom Bungie waarnaar gekeken wordt om de game te perfectioneren.

    Gezien die gigantische overlap in de fanbase van Destiny en Halo, kijk maar eens op de Destiny forums over Halo, is dit niet meer dan logisch. Het zijn praktisch dezelfde fans en dan schiet 343 zichzelf in de voet als ze de goede dingen niet kopiëren. Dit zou toegejuicht moeten worden.

    Wel mis ik de vernieuwing als het gaat om tegenstand. Eigenlijk krijg je exact dezelfde tegenstanders als in Halo 4, dus een verdeling tussen Covenant en Forerunner-soldaten.

    Dit was toch geen verassing? Dit is deel 2 van Halo in de Forerunner trilogie en dus speel je tegen forerunner. Dit was ook duidelijk op te merken in de Halo audio reeks “hunt the truth” en de trailers en gameplay die al vrij gegeven was.

    Absoluut de release van deze week! 🙂

  2.   
    Riddle-me-this's avatar

    Ik ben benieuwd! Het klinkt in ieder geval goed!

  3.   
    Sa.'s avatar

    Twijfel er enorm aan om deze game aan te schaffen. Zo te horen is het verhaal wel goed, maar niet het beste in de reeks. Heb destijds de MP beta gespeeld en daar vond ik echt helemaal niets aan. het is totaal niet Halo meer en we gaan wederom rood tegen blauw. Ik heb veel liever de stijl van Halo Reach, Convenant tegen UNSC (en nu misschien ook Forerunners/Promethians?). Wat was dat heerlijk toen der tijd, een lekker potje Invasion en dan als UNSC de Core uit de Spire stelen! 🙂

  4.   
    Noice!'s avatar

    Lol… Weinig vernieuwing.

    *kijkt naar de 9- van AC Syndicate 😀

    Vernieuwen binnen een serie die zo geliefd is, is als balanceren op een zeer dun koord; wijk je te veel af van het origineel en de gamers schreeuwen moord en brand, vernieuw je te weinig en de reviewers gaan klagen (tenzij je bereid bent als publisher flink in de buidel te tasten en de sites en bladen onder te dompelen in gratis pers trips, goodies, games of consoles om de games op te spelen).

    Ikzelf heb het geluk gehad dat ik Halo 5 het hele weekend kon spelen (singleplayer) en ik ben erg onder de indruk. 343 heeft de ballen om te tornen aan de manier hoe Bungie te werk ging en brengen een verhaal dat veel meer inhoud heeft dan het bij Bungie altijd het geval was. Maar de gameplay, die in shooterland enkel benaderd wordt door Destiny, is nog steeds zo ongelofelijk strak!

    Daarnaast zou deze game bij voorbaat al een punt extra moeten krijgen omdat er geen €50 DLC plan klaarligt: MS wil de userbase niet splijten, dus krijgen we alles voor niets! Voor €50 zit je op de voorste rang, net zoals degene die €250 wil betalen, en dat mensen, dat is helaas een unicum in deze tijd.

    – Deze game overtreft niet alleen elke FPS die momenteel uit is, maar zelfs z’n illustere voorgangers; Halo 5 is de beste in de serie – 10/10 – I’kant nie geloven schatje

  5.   
    mmx's avatar

    En jawel hoor dit is fantastisch nieuw en zelfs met een single player 🙂 🙂 Laat maar snel komen dat ding dat worden weer uren gameplezier 🙂

  6.   
    King of Heroes's avatar

    Ik heb al een paar reviews gelezen die zeiden dat het verhaal niet zo sterk was en bijgevolg een 6 gaven. Dat is denk ik wel te weinig, en hetzelfd geldt ook voor die belachelijke perfecte scores van fanboys. Een 8,5 lijkt me een zeer accuraat cijfer!

  7.   
    Sa.'s avatar

    Ikan’t nie gelove schatje schreef, "Lol… Weinig vernieuwing.

    *kijkt naar de 9- van AC Syndicate 😀
    Vernieuwen binnen een serie die zo geliefd is, is als balanceren op een zeer dun koord; wijk je te veel af van het origineel en de gamers schreeuwen moord en brand, vernieuw je te weinig en de reviewers gaan klagen (tenzij je bereid bent als publisher flink in de buidel te tasten en de sites en bladen onder te dompelen in gratis pers trips, goodies, games of consoles om de games op te spelen).
    Ikzelf heb het geluk gehad dat ik Halo 5 het hele weekend kon spelen (singleplayer) en ik ben erg onder de indruk. 343 heeft de ballen om te tornen aan de manier hoe Bungie te werk ging en brengen een verhaal dat veel meer inhoud heeft dan het bij Bungie altijd het geval was. Maar de gameplay, die in shooterland enkel benaderd wordt door Destiny, is nog steeds zo ongelofelijk strak!
    Daarnaast zou deze game bij voorbaat al een punt extra moeten krijgen omdat er geen €50 DLC plan klaarligt: MS wil de userbase niet splijten, dus krijgen we alles voor niets! Voor €50 zit je op de voorste rang, net zoals degene die €250 wil betalen, en dat mensen, dat is helaas een unicum in deze tijd.
    – Deze game overtreft niet alleen elke FPS die momenteel uit is, maar zelfs z’n illustere voorgangers; Halo 5 is de beste in de serie – 10/10 – I’kant nie geloven schatje "

    Ik ben zo ongelofelijk blij dat GN niet meedoet aan het achterlijke idee van een game een lager cijfer omdat het DLC plannen heeft of een cijfer verhogen omdat het dat niet heeft. Ik vind het zo belachelijk dat mensen dat in het cijfer meerekenen. Ik zit toch een review te lezen van iemand die het originele spel opgestuurd krijgt en zijn ervaringen opschrijft en becijfert. Waarom moet een game hoger krijgen omdat de, niet in de review behandelde, DLC veel/weinig geld kost? Soms lees ik hetzelfde over release problemen, waarom de f*ck moet dat in het cijfer worden meegerekend? Als ik een review over 2 jaar lees, heb ik daar geen last van. Begrijp me niet verkeerd, aankaarten dat je de DLC regeling positief of negatief vind, helemaal prima, maar ga niet je game op basis daarvan beoordelen. Men kan toch zelf bedenken of ze €50 voor DLC willen betalen of niet.

    Wat je bullsh*t over AC betreft, ik heb dit al vaker geroepen, AC verandert wel degelijk. Nieuwe setting, nieuwe combat, nieuwe character. De standaard veranderingen van de gemiddelde GTA. Het probleem wat mensen hebben met AC, is dat er elk jaar weer een nieuwe komt. Op die manier wordt je snel moe van het concept. Dat betekent niet dat ze te weinig veranderen, dat betekent dat jij moe bent van het concept. Laat AC 1 jaartje liggen en je bent helemaal blij met Syndicate. Dat veranderd niet de hoeveelheid veranderingen in de game, nee, je hebt het concept dan gewoon een tijdje niet gespeeld. Natuurlijk, kan AC hier en daar wel wat meer veranderingen toevoegen, maar het is niet alsof de game elk jaar precies hetzelfde is. 😉

  8.   
    H4RDSTYLE's avatar

    Heb de eerste 6 missies gezien en valt mij nogal tegen. Zeker niet de systemseller waar op werd gehoopt, tenzij de mp gedeelte echt goed is.