Ubisoft passeert Steam; The Division 2 verhuist naar Epic Games Store

En wéér haalt een partij uit naar het nu ietwat omstreden Steam. Ook Ubisoft verkiest nu de nieuwe Epic Games Store boven Valve’s distributieplatform voor de release van Tom Clancy’s The Division 2 op 15 maart aanstaande.

Middels een persbericht vanuit Epic Games laten beide partijen officieel weten elkaar gevonden te hebben. Daarin wordt ook de reden voor deze keuze aangehaald; Ubisoft wil Epic Games’ eerlijkere verdienmodel voor derde partijen steunen.

Vanaf nu is het dan ook mogelijk The Division 2 in de Epic Games Store te vinden en de drie verschillende edities daar te pre-orderen én straks de exclusieve beta op te pakken.

Epic Games staat daarmee nog altijd naast de officiële Ubisoft Store en Ubisofts geheel eigen Uplay-ecosysteem, maar van Steam-bestellingen is voor The Division 2 geen sprake meer.

Volgens Tim Sweeney, de oprichter en huidige directeur van Epic Games, houdt de samenwerking met Ubisoft niet op bij The Division 2. De CEO geeft aan dat gedurende het komende jaar nog een aantal andere Ubi-titels aangekondigd zullen worden voor het kersverse distributieplatform.

De Epic Games Store lanceerde slechts een goede maand geleden, gedurende The Game Awards 2018. Vanaf dat moment veranderde de launcher van onder meer Epic Games’ eigen Fortnite in een volwaardige online winkel voor meer vertier, met in het eerste jaar elke twee weken een gratis game en alsmaar meer ondersteuning vanuit de game-industrie.

Tom Clancy’s The Division 2 staat vooralsnog gepland voor een release op 15 maart, voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voorafgaand aan die verschijning staat nog een (gesloten) beta-fase gepland voor alle drie de platformen, waarvoor een pre-order gegarandeerde toegang verleent.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Linkje's avatar

    Een goede start voor Epic games. Vind het wel jammer dat steeds meer games op verschillende launchers worden uitgebracht. Kost alleen wat meer moeite.

  2.   
    mattioza's avatar

    Het wanhoopsinitiatief van Valve, door games dat 10 miljoen dollar of meer verdienen (op Steam) een 75/25 verdeling en games dat 50 miljoen dollar of meer verdienen een 80/20 verdeling te geven, moest er juist voor zorgen dat de grote partijen bij Steam bleven. Maar het grappige is dat The Division 2 hier (waarschijnlijk) niet eens voor in aanmerking zou gekomen zijn. Aangezien een heel deel van de aankopen al rechtstreeks via Uplay verliepen, waardoor er maar een paar miljoen aankopen via Steam zouden gaan. Dan is er opeens een groot verschil tussen 70% of 88% dat je zelf mag houden. Benieuwd of Ubisoft negatieve gevolgen gaat ondervinden bij het aantal verkopen, of de spelers die het zouden gekocht hebben op Steam nu effectief de game kopen op Uplay of de Epic Game Store.

  3.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mattioza: Sowieso is The Division 2 aanzienlijk minder gehyped dan vorig deel (met overduidelijke reden ook) , maar inderdaad; er zijn fysieke sales, meer platformen, Ubisofts eigen (fysieke én digitale) retailers. Geen wonder dat ze Valve dan de rug toekeren en voor een simpeler dealtje gaan met Epic Games.

    En eerlijk denk ik dat veel (pc-)gamers daar absoluut niet moeilijk over zouden doen in hun aankoopgedrag. Een beetje pc-gamer is inmiddels wel gewend aan zo veel verschillende launchers/storefronts, al helemaal in het geval van Ubisoft.

    @Linkje: Daarom denk ik ook dat Discord een alsmaar grotere rol gaat spelen voor pc-gamers. Dat is, naast een ontzettend sterk sociaal medium, de launcher die (bijna) alle launchers combineert en centraliseert.

    Discord gaat bij mij standaard aan bij een boot. Mocht ik dan later Battle.net, Steam of wat-dan-ook nodig hebben, dan start Discord het wel voor me op. Enkele uitzonderingen daargelaten.

  4.   
    Dedsec's avatar

    Zo zie je maar weer dat een PC echt niet beter is dan een console, want er komt veel meer bij kijken.

  5.   
    tranceguy's avatar

    blijft kansloos

  6.   
    Broodbeleg's avatar

    Jammer. Ik had graag gezien dat Steam populair bleef bij ontwikkelaars. Ik heb al jaren Origin, maar eigenlijk vind ik dat al te veel om op te starten. Uplay, battle.net gebruik ik bijna nooit en ik heb zelfs games niet gekocht omdat deze niet op Steam uit kwamen.

  7.   
    mattioza's avatar

    @Tom Kauwenberg: Nou de haat tegenover de Epic Games Store blijft (voorlopig) bij veel mensen behoorlijk groot. Zoals Peter ook aanhaalde een paar podcasts terug, nieuwe stores/platformen krijgen (helaas) niet veel kans van de pc-gamer. Ben benieuwd naar de sales van een Ashen en Hades.

  8.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @mattioza: Ik snap “lekker bij Steam blijven” op de grond van gemakzucht, maar ik blijf bij mijn punt; Steam is écht te langzaam met vernieuwen en goede communicatie.

    Epic Games loopt nu goed weg met eerlijkere verdeling van de winsten en vrij open communicatie (plús elke twee weken een gratis game), terwijl Steam recentelijk een schandalig outdated “nieuw” ontwerp voor hun vriendensysteem heeft uitgerold. Vanuit Valve lijkt het soms alsof ze niet eens marktleider meer wíllen zijn.

    Maar inderdaad; erg benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren qua sales-strijd tussen Epic en Steam.