Misschien wat later dan aanvankelijk gedacht, maar virtual reality lijkt dan eindelijk toch een grotere doorstart te maken op Steam. Ook afgelopen maand verzamelde het distributieplatform allerlei hardware-gegevens van talloze gamers, en met de decembermaand werd daarmee het jaar vreugdevol afgesloten voor VR-aanhangers; anno 2018 verdubbelde het aantal VR-headsets, zo meldt Steam nu.
En ja, dat klinkt als een gigantische toename (honderd procent groei is niet niks), maar hold your horses: het totale aandeel VR-gebruikers blijft nog insignificant laag. Over het gehele jaar verdubbelde enkel het percentage virtuele gamers, van een schamele 0.4 procent naar 0.8 procent.
Telde Steam begin vorig jaar nog één VR-headset op de 250 gamers, is dat nu één per 125. Weliswaar een stijging die we misschien niet verwacht hadden, maar het zal hoogstwaarschijnlijk slecht weinig ontwikkelaars naar “de nieuwe manier van games beleven” drijven.
Techmedium Ars Technica rekende met die gegevens al uit dat het absolute aantal VR-gamers op Steam op grofweg 720.000 man zou komen te liggen.
Ter illustratie; de verkoop van PlayStation VR ligt in de tussentijd alweer op ruim 3 miljoen exemplaren, en dat na nog geen twee jaar.
Het aandeel in verschillende headsets onder die gebruikers werd evenals gemeten. Daarin zag Steam dit jaar een kleine toename voor Windows Mixed Reality (8.89 procent), terwijl de twee giganten nog altijd fier overeind staan; Oculus Rift (46.45 procent) en HTC Vive (40.82 procent).
De nieuwe, peperdure HTC Vive Pro lijkt verder niet bepaald enorm aan te slaan, en blijft hangen op 2.81 procent van het totale aantal VR-gebruikers.
Mocht je meer willen weten over wat Steam-gebruikers zoal in en rondom hun pc-kast hebben hangen — zoals bijvoorbeeld ook het aandeel NVIDIA-gamers over AMD — dan ben je uiteraard van harte welkom op Steams volledige hardware-enquête van afgelopen maand. Cijfers en statistieken te over…
Langzaam maar zeker komen ze er wel. De cijfers van 3 miljoen verkochte PSVR-brillen dateren ook al van augustus 2018, dus als er ongeveer een gelijkmatige groei is, gaat het nu richting de 4 miljoen exemplaren. De game ‘Dreams’ gaat ook de mogelijkheid hebben om VR games te maken (en spelen), waardoor er meteen heel wat ‘gratis’ (als je de game gekocht hebt) VR-ervaringen beschikbaar zullen zijn voor de PlayStation Dreams gebruiker.
Valt me dus wel op dat PlayStation VR, in ieder geval in die zin, veel populairder is gebleken. Puur een aanname, maar ik zou wel denken dat het aan de lagere instapeisen zou liggen.
Ook PlayStation VR is zeker niet zonder kwaaltjes, maar als je het koopt, dan werkt het gegarandeerd. Op pc/Steam wordt VR waarschijnlijk nog altijd geassocieerd met veel te dure hardware en veel te veel gehannes qua set-up.
Ben benieuwd hoe dit (verschil) in de toekomst verder gaat groeien. Misschien verschuift VR voor de massa wel ietwat meer naar consoles, want op pc blijft het (voorlopig) nog even een vele kleinere niche.
@Tom Kauwenberg: Dat is zeker opvallend. De HTC Vive en de Oculus Rift zijn ook een stuk duurder dan de PlayStation VR. Wat de instap ook een stuk moeilijker maakt, want het is toch veel geld voor een experimenteel concept.
Dan is er nog eens de randapparatuur. Bij PlayStation waren er eind 2012 rond de 15 miljoen PlayStation move controllers verkocht, waardoor veel mensen die nu willen instappen bij PlayStation VR waarschijnlijk nog een setje hebben liggen of ze (relatief) goedkoop tweedehands op de kop kunnen tikken.