Destiny 2: Forsaken weet verkoopdoelen niet te behalen

Als het aan uitgever Activision-Blizzard ligt, is het niet bepaald goed gesteld met Destiny 2. De laatste grote uitbreiding op de online shooterformule, Forsaken, heeft blijkbaar nog altijd diens opgelegde sales targets niet gehaald.

De uitbreiding werd recentelijk besproken in een conference call over Activision-Blizzards derde kwartaal van dit jaar. Daarin sprak Activions eigen uitgevende aanvoerder, Coddy Johnson, zich (niet bepaald positief gestemd) uit tegenover investeerders:

“While forsaken is a high-quality expansion with strong engagement and new modes of play, it did not achieve our commercial expectations. […] And there is still work to do to fully re-engage the core Destiny fanbase.”

Aldus Johnson, die erkent dat de Destiny-liefhebbers zich niet echt gewonnen geven met wat Bungie nu aanbiedt binnen de franchise.

Daarbij stelt Johnson een verbetering op de uitrol van in-game content voor, iets waar Activision nu zich ook in bredere zin toe zet.

Tegelijkertijd lijken Activision en Bungie zich ook minder en minder bezig te houden met de “oude spelersbasis” om te ruimen voor vers bloed. Niet voor niets is Destiny 2 nu gratis te claimen voor pc-gamers, een actie die klaarblijkelijk hoopt meer nieuwe spelers te winnen.

Die tendens gebruikt Activision dan ook om te verklaren waarom Destiny 2: Forsaken gewoon niet enorm lekker aanslaat in verkooptermen. Het zit hem niet zo zeer in de content die aangeboden wordt, maar meer de terughoudende mindset van grote groepen gamers, aldus Johnson:

“We have not yet seen the full core re-engage in Destiny, which has kind of led to the underperformance against expectations to date.

[…] Some players we think are still in ‘wait and see’ mode. If you’re in, you’re deeply engaged. If you’re not, we’re hoping now’s the time to bring players back in and win them back.

Ondanks de financiële teleurstelling van Forsaken lijkt de (terugkerende) spelersbasis van Destiny 2 wel aan te houden, en in mondjesmaat zelfs te groeien. Althans, zo schijnen spelersaantallen aan te duiden.

Ondertussen maken Bungie en Activision zich op voor de volgende grote uitbreiding op Destiny 2, het zogenaamde Black Armory. Daarin moeten wederom nieuwe Raid Lairs, Exotic voorwerpen en nieuwe omgevingen hun intrede doen tot het basisspel.

Destiny 2 verscheen oorspronkelijk op 6 september 2017 voor PlayStation 4 en Xbox One, gevolgd door een (nu gratis te downloaden) pc-verschijning op 24 oktober dat jaar. Sindsdien houdt ontwikkelstudio Bungie een strakke roadmap voor toekomstige content, die nog in uitbreidingen tot de zomer van 2019 voorziet.

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    Ik vind het niet vreemd, je hoort nergens van het spel – tenzij je echt al Destiny (actief) speelt, dan zie je in de Battlenet launcher er wat over.

    Ze snijden zichzelf in de vingers door te denken dat gebruikers alle websites af willen gaan om kennis te verschaffen over wat er uit komt en in de aanbieding is. Als ze gewoon, net zoals die andere honderden developers, gebruik hadden gemaakt van Steam of Origin – dan hadden ze iets bekender geweest.

    Overwatch loopt goed, maar dat komt doordat er veel over gesproken werd. Destiny heeft dat niet – in de weken na de release hoorde je er niemand meer over.

  2.   
    BearsRidingTanks's avatar

    @Alfa Warrior:
    Maar dan hadden ze ook weer geld moeten afstaan aan steam of EA.

  3.   
    Alfa Warrior's avatar

    @BearsRidingTanks:
    True – maar in verhouding heb je nu dus dat je een laag verkoopcijfer hebt, zelf de server-kosten & beheerkosten en dan ook nog eens op een platform waarvan men denkt: moet het nou, nog een applicatie er bij.

    Steam was juist zo mooi en krachtig omdat iedereen er gebruik van kon maken, ja daar zitten (voor developers) kosten aan, maar je krijgt er ook zat voor terug. Analytic-tools, een community plek, een in-game overlay, update-management-systems etc.

  4.   
    BearsRidingTanks's avatar

    @Alfa Warrior:
    Je mag er gerust van uitgaan dat als het hun meer opbracht om bij steam te blijven dan het zelf te doen ze dat wel gedaan zouden hebben. Er Is een reden dat grote publishers steam of achterwege laten of de games pas later er naar toe brengen.

  5.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @Alfa Warrior: Persoonlijk zie ik Battle.net niet als “de zoveelste applicatie”, dat is juist een bewezen dienst van Blizzard, die nota bene een gigantische install base heeft.

    Als Activision nou beslist had om een eigen launcher te maken — à la Bethesda’s zetten van de afgelopen jaren — dan was ik het volledig met je punt eens geweest. Battle.net zie ik echter nog als een van de grotere spelers in die hele kwestie.

  6.   
    Neolite's avatar

    @Alfa Warrior: Ik speel zelf Destiny 2 actief. Ik denk dat de verkoopcijfers niet door de pc bepaald worden. Destiny 2 is met afstand een game die populair is op de console, met name de Playstation 4. Wat jij nu noemt is een kleine oorzaak van het probleem, nog net noemenswaardig.

    Het grote probleem met Destiny 2 is toch echt de in-game ervaring. Men heeft Destiny 1 destijds gefixt met de Taken King en Rise of Iron maakte de game zelfs nog beter. Alleen Destiny 2 maakte weer dezelfde fouten van voor The Taken King en was daarnaast ook enorm casual gemaakt. Dit was juist gedaan in de hoop meer spelers te trekken maar was een absolute verschrikking voor de hardcore fanbase, welke bij Destiny 1 heel erg groot was.

    Met Forsaken hebben ze het grotendeels weer op de rails lopen. Activision dacht weer hetzelfde resultaat te behalen als met The Taken King, inclusief de jaarlijks verplichte stijging voor de investeerders. Mensen geloven Bungie niet meer. Te veel fouten. En de verkoopaantallen blijven gewoon achter.

  7.   
    Theokk's avatar

    Ik was groot fan bij deel 1. Toen deel 2 uitkwam heb ik gelijk de expansions erbij gekocht. Jammer genoeg viel deel 2 me behoorlijk tegen. En met mij vele anderen. Daar ligt het grote probleem. Want als de core game tegenvalt, ga je niet ook nog eens een dlc van 40 euro kopen.