Preview: Diablo 3 (Nintendo Switch)

Diablo 3: Eternal Collection vormt Blizzards entree tot de Nintendo Switch. Wat mij betreft is het vreemd dat het bedrijf zo lang heeft gewacht met deze zet, want bijna al zijn spellen lijken perfect voor de Switch als je mijn eigen definitie hanteert: een game die je kunt oppakken voor een snel potje, maar waar je tegelijkertijd uren in kwijt kunt.

Diablo, Hearthstone, Overwatch, Heroes of the Storm; allemaal games die zich lenen voor zowel korte als ellenlange speelsessies. Hoe dan ook, ik mocht op uitnodiging van Blizzard op bezoek bij Nintendo voor een preview-evenement om Diablo 3 op Nintendo’s nieuwste console uit te proberen. Lees hieronder de indrukken die ik heb opgedaan van de game…

Vloeiend dungeons verkennen

Het eerste dat me opviel aan de Switch-versie van Diablo 3, is dat de framerate zelden tot nooit onder de 60 frames per seconde valt. Sterker nog, de enige keren dat dit gebeurde, heb ik van horen zeggen van anderen.

Zelf heb ik geen enkele drop onder de heilige zestig ervaren, hoe druk het ook werd op het scherm. Weliswaar werd er in mijn geval enkel gestreden in de handheld-modus van de Switch, maar ik heb wel flink wat tijd toegekeken bij mensen die docked speelden. En nee, ook daar; de framerate kakte weinig tot simpelweg niet in. Toch wel een nette prestatie van zowel Blizzard als Nintendo.

Maar de diepere discussie ligt in de aard van Diablo 3: je kunt deze game prima een halfuurtje (of zelfs een kwartiertje) spelen zonder het idee te krijgen dat je niets voor elkaar hebt gekregen. Tegelijkertijd kun je ervoor kiezen om urenlang door verschillende dungeons te waren op zoek naar Gold en andere loot.

Dát is precies wat een goeie Switch-game maakt en Diablo 3 voldoet hier perfect aan. Ik heb de co-op mogen proberen, en zelfs dit aspect is perfect voor de Switch; je kunt Diablo 3: Eternal Collection prima oppakken met een vriend of vriendin, waarbij je in veruit de meeste gevallen niet eens op de gameplay hoeft te letten en je gewoon slap kunt ouwehoeren tijdens het verkennen van dungeons.

Desondanks heb je niet het gevoel dat je niks hebt bereikt in de tijd die je samen hebt besteed aan het zoeken naar nieuwe spullen. Ook is er altijd de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad omhoog te schroeven, dus als je wél geïnteresseerd bent in het aangaan van moeilijke uitdagingen met vrienden, staat ook die optie gewoon open. Diablo 3 is dan ook wellicht een van dé ultieme Switch-games.

Eeuwig co-op spelen

Zoals ik al eerder zei: ik heb alleen de co-op gespeeld, en dan ook nog eens alleen in handheld-modus. Toch denk ik dat ik ook over de docked stand genoeg informatie heb om er wat zinnigs over te zeggen, aangezien de preview zo was opgezet dat de ene speler handheld speelde en de ander de docked mode hanteerde. Met twee verschillende Switch-systemen werkt dit: de enige vertraging die ik heb kunnen opmerken, zat in de minimap. Daarop haperde de locatie van mijn medespeler af en toe.

Gelukkig werd minieme foutje niet weerspiegeld in de daadwerkelijke gameplay, dus zelfs áls er vertraging optreedt, staat die niet echt in de weg van het directe speelplezier. Want ook moet je niet te veel zoeken achter die vertraging op de minimap: het duurde nooit langer een ongeveer een halve seconde voordat de locatie van mijn medespeler weer up-to-date was.

Het zit dus wel goed met zowel de framerate als de latency van deze port als je de co-op speelt met meerdere Switch-exemplaren. Maar de samenspelmodus is ook speelbaar met één Switch, alsook online. De vraag is hoe deze varianten van de co-op zullen draaien. Ik ben vooral hoe de Switch omgaat met meerdere spelers op één console – zeker als je speelt met het maximale aantal van vier mensen.

Bovdien resteert natuurlijk de vraag of de boel net zo stabiel draait als je met vier mensen en vier Switch-consoles speelt. In dat geval is je scherm natuurlijk wat voller afgeladen, dus is er een stuk meer rekenkracht nodig om alles toonbaar weer te geven. Helaas blijft het antwoord op deze vragen voor deze previewsessie nog in het ongewisse.

Onderweg en offline

Wat daarentegen absoluut niet onzeker blijft, is of je Diablo 3 ook écht in bijvoorbeeld de trein kunt spelen. En ja, dat kan inderdaad. Diablo 3 wordt al sinds de oorspronkelijke launch bekritiseerd om zijn always-online DRM-beleid, maar de Switch-versie zal deze in zijn geheel niet (direct) kennen.

Mocht je dus ook willen spelen als je geen toegang hebt tot het internet, dan staat de Switch-versie dit toe. In plaats van de directe verbinding met de servers van Blizzard, slaat de game je voortgang lokaal op. Zodra je dan weer een internetverbinding hebt, wordt deze data gesynchroniseerd met de servers. Zeker omdat Diablo 3 een uitstekende game is voor onderweg (en alleen), ben ik blij dit te horen.

Maar in de treinbanken heb je natuurlijk nóg een zorg als je gamet op je Switch: de accuduur. Tijdens het verloop van het preview-evenement liep een Switch in handheld-modus daadwerkelijk leeg, wat gebeurde na ongeveer tweeënhalf uur. Dit is niet bijster lang, maar voor mijn gemiddelde treinreis zou dat genoeg zijn, hoewel ik op de terugreis wellicht de powerbank erbij moet pakken.

Natuurlijk is deze informatie gebaseerd op een ruwe schatting én een build die mogelijk niet representatief is het eindproduct, dus neem sowieso deze train of thought gerust met een korreltje zout.

Laten we eerlijk zijn: de Switch-versie van Diablo 3 is (waarschijnlijk) bedoeld om interesse te peilen voor Blizzard-games op Nintendo’s relatief jonge platform. Wat mij betreft zou die er moeten zijn, want in theorie is zo ongeveer elke game van Blizzard perfect voor de hybrideconsole.

Diablo 3 is een gewaagde keuze om mee te beginnen op de Switch, aangezien het toch een oudere en minder bekende titel uit het portfolio van de ontwikkelaar is. Daar staat tegenover dat de port van Diablo 3 staat als een huis. De prestaties zijn prima, de co-op is zeer vermakelijk én de always-online DRM is op de schop genomen. Al met al een sterke som van punten.

Het is nog de vraag of de Switch ook goed om kan gaan met meer dan twee spelers, maar ik heb er alle vertrouwen in dat Diablo 3 op Nintendo’s console flink wat gebundelde potentie hebben om een groot publiek aan te spreken.