Diablo III (Console-versie)

Het is inmiddels bijna anderhalf jaar geleden dat Diablo III op de markt verscheen voor de PC en fans rijen dik stonden te wachten totdat ze de game konden ophalen. Deze week verscheen de game voor de PlayStation 3 en Xbox 360, maar nu is de vraag, zal de game op de consoles net zo’n hit gaan worden? En biedt Diablo III op de console voldoende vernieuwingen? Je leest het in de review.

Het lijkt vooraf een simpele optelsom, de twee grote minpunten van de PC-versie zijn verdwenen dus kan het niet anders dat de console-versie een topper is geworden. We moeten eerlijk toegeven, met het wegvallen van de DRM en het Auction House valt er een stuk minder aan te merken op de console-versie van Diablo III. Zeker met de toevoeging van de offline co-op is het geen straf om Diablo III op de console te mogen spelen.

Offline co-op
De offline co-op van Diablo III is in vele opzichten uniek. Je kan als tweede, derde of zelfs vierde speler op ieder moment inspringen door simpelweg een extra controller aan je console te koppelen en op de start-toets te drukken. Je kiest je personage en speelt direct mee met de spelers die al bezig waren. Op één scherm kun je met maximaal vier spelers tegelijk spelen, zonder dat het scherm in vier kleinere schermpjes wordt verdeeld. Dit zagen we nog niet eerder in een game van dit formaat.

Naast het feit dat je een extra controller kunt oppakken om deel te nemen aan het spel, kun je ook via internet je vrienden mee laten spelen. Dit zal tevens met het grootste gemak gaan ondanks de extra handelingen die hieraan verbonden zijn. Uiteraard moet een vriend wel een uitnodiging gestuurd worden of aan jou vragen of hij mee mag doen met jouw spel. Vervolgens zal hij met een simpele druk op de knop aan je zijde staan en kunnen jullie samen hordes vijanden met de grond gelijk maken.

De besturing
De basis van Diablo III staat ook in de console-versie nog steeds als een huis. De game sleurt je mee in het verhaal en je kunt bijna niet anders dan blijven spelen. Eén van de hoofdredenen hiervan is de besturing, deze is werkelijk fantastisch overgezet naar de controller en hierdoor speelt de game heerlijk weg. Waar we op de PC nog een heel toetsenbord tot onze beschikking hadden moeten we het nu doen met een simpele controller. Dit brengt ons gelijk weer op een andere unieke toevoeging welke niet in de PC-versie zat. Ik heb het over het dodge-systeem. Met de rechter analoog-stick kun je je personage een bepaalde richting op laten rollen om zo aanvallen van tegenstanders te ontwijken.

Daarnaast zijn er zes knoppen vrij gemaakt welke zijn gekoppeld aan een basisaanval en vijf verschillende, zelf in te stellen, skills. De enorme balk onderin beeld met skills en andere handige sneltoetsen is vervangen door een kleine health-bar, linksonder in beeld. In deze zeer gelimiteerde interface zit ook nog een experience-bar verwerkt en het nummer van het level van je personage. Wanneer je met meerdere mensen speelt zie je in elke hoek van het scherm dezelfde interface verschijnen. Iedere speler heeft daarbij zijn eigen kleur en nummer zodat deze makkelijk uit elkaar te houden zijn. Vermoedelijk zal in de PlayStation 4-versie je DualShock 4-controller meekleuren met de kleur van je personage.

Compacte interface
Één van de weinige nadelen aan de game is de zeer compacte interface. In sommige schermen wordt een enorme lading informatie gestopt terwijl er eigenlijk niet zoveel ruimte is. Een goed voorbeeld hiervan is je inventory-scherm. De items die je hebt opgepakt worden verdeeld in 14 verschillende categorieën. Denk aan wapens, helmen, ringen en schoenen. Doordat alles in deze categorieën wordt verdeeld staan er alleen op de linker helft van je scherm al veertien icoontjes in een cirkel. In het midden hiervan zie je een preview van je personage.

Door de linker analoog-stick rond te draaien kun je een van de categorieën selecteren, je dient hiervoor de stick in de juiste richting te houden en op de X-toets te drukken. Mensen met een niet al te vaste hand kunnen soms nog wel eens per ongeluk overschieten naar een andere categorie, omdat de icoontjes erg dicht op elkaar zitten. Vervolgens is de rechterhelft van het scherm verdeeld in twee kolommen. De eerste is je daadwerkelijke inventory, en de tweede toont het item dat je in de geselecteerde categorie op dat moment draagt.

Verder staan er onder ieder item die icoontjes met daarnaast groene of rode pijltjes die aangeven of een item beter of slechter is dan het item dat je op dat moment draagt. Op zich een goede uitvinding, maar het scherm is met alle andere informatie daarnaast wel heel erg vol. Echter komen de pijltjes wel goed tot hun recht wanneer je druk met vrienden aan het spelen bent en met de X-toets alle gedropte items opraapt. De naam van het item verschijn hierop kort boven je health-bar, met daaronder de pijltjes die aangeven of het item beter of slechter is dat het item dat je op dat moment draagt. Zo kun je al tijdens het spelen zien of je een beter item hebt opgepakt. Met de op- en neer-toetsen op de D-pad kun je ook tijdens het spelen bladeren door je loot en deze ook snel weer droppen, of juist toepassen op je personage, dit alles met een simpele druk op de knop.

Conclusie
Begin juli was ik al compleet verkocht, na mijn eerste speelsessie met Diablo III op de PlayStation 3. Ik zag veel gelijkenis met de PC-versie, wat zeker geen nadeel is, maar ook aan vernieuwingen ontbreekt het bij de console-versie niet. Het dodge-systeem, het gemak waarmee je als extra speler in een game springt en het compleet vernieuwde loot-systeem komen in de console-versie volledig tot hun recht.

Diablo III was natuurlijk al een topper op de PC en daar is met de komst van de console-versie niks aan veranderd. Het verhaal is naadloos overgezet en de nieuwe toevoegingen geven de game een fris tintje. Het lijkt me dan ook niet meer dan terecht dat deze game een dikke 9 als eindcijfer verdient.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geoptimaliseerde besturing
  • IJzersterk verhaal
  • Fijn co-op systeem
  • Kleine nieuwe toevoegingen

Wat is NOT

  • Grafisch niet verbeterd
  • Zeer compacte interface

9

  1.   
    Rudizo18's avatar

    heb nu een gamelaptop… dus denk dat ik hem voor pc ga halen niet voor xbox :3

  2.   
    Noice!'s avatar

    Dat spelen met meerdere spelers op een scherm is niet heel uniek, zo ook het “inspringen” wanneer je wilt niet. De Lego games hebben dit ook en games al Marvel Ultimate Alliance, X men legends, Baldur’s Gate deden dit ook. Ook vind ik het minpunt “geen verbeterde graphics” wat vreemd; had je dit dan verwacht op een console? Als de graphics en fps enigszins vergelijkbaar zijn met de pc versie hebben ze een geweldige taak volbracht.
    Ik kijk erg uit naar deze game omdat ik vanaf de eerste Diablo al hoopte op een console uitvoering, doordat je niet meer klikt met de muis maar zelf je character bestuurt hoop ik nog meer in de game te worden meegezogen.

  3.   
    Noice!'s avatar

    ”Rudizo18″ schreef, "heb nu een gamelaptop… dus denk dat ik hem voor pc ga halen niet voor xbox :3"

    Haha, je laat geen kans onbenut om over je laptop te praten he? Jij bent toch die jongen met de gamelaptop van €1150 die eigenlijk voor school bedoeld was? En over het fenomeen gamelaptop: laat de haters maar praten, op een laptop kun je hartstikke leuk gamen!
    Ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven.

  4.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Die minpunt voor niet verbeterde graphics is een zware blunder. Console versie kan niet mooier uitzien dan de pc versie. Ze kunnen het wel proberen om het te evenaren.

  5.   
    N-Sortin's avatar

    Bah moeten we de duivel promoten 😮

  6.   
    rogier1976's avatar

    ”Rudizo18″ schreef, "heb nu een gamelaptop… dus denk dat ik hem voor pc ga halen niet voor xbox :3"

    Voor Diablo III PC versie heb je geen game labtop nodig als je tevreden bent met low settings draait het zelfs op een labtop met intel graphics 3000 of hoger.