Heroes of the Storm

Heroes of the Storm, de MOBA (multiplayer online battle arena) van ontwikkelaar Blizzard, is al een tijdje in de running: de versie die we vorig jaar tijdens Gamescom mochten ervaren, leek al bijzonder af en betaspelers konden vervolgens nog maanden door met de game. Sinds 2 juni heeft de game dan ook daadwerkelijk een officiële lancering beleeft en is Heroes of the Storm inmiddels voor het grote publiek speelbaar. Ook de nieuwe garde lijkt tot op heden overwegend positief te reageren op het gratis spel, maar dat neemt niet weg dat de grote hamvraag blijft. Kan Blizzard’s creatie het opnemen tegen de al gevestigde titanen van het MOBA-genre?

Gewoon een MOBA…

Ik ben me ervan bewust dat Blizzard niet het MOBA-stempel op hun Heroes of the Storm wil drukken, maar in plaats daarvan flirt met de naam hero brawler. Echter, zoals Shakespeare het destijds mooi verwoordde: “A rose by any other name would smell as sweet”. Een andere naam verhult namelijk niet dat Heroes of the Storm in de basis gewoon onder het MOBA-genre te scharen valt. Men heeft twee teams, twee bases en diverse helden waarmee je jouw tegenstanders het onderspit moet laten delven. Een overwinning behaal je wanneer je de Core van het andere team vernietigt en om dit succesvol te kunnen doen, dien je goed samen te werken met je vier medespelers.

… Maar wel een verslavende!

Dit kan een zeer verslavend principe zijn, want als je te maken hebt met een goede MOBA, wil je na een nederlaag de vieze nasmaak wegspoelen met een volgend potje en smaakt het behalen van een overwinning naar meer. Wat dat betreft zit het met Heroes of the Storm beslist goed. De verslavingsfactor is aanwezig en de oorzaak hiervan is met name te vinden in de sterke gameplay.

Allereerst is een van de sterke punten de eenvoud. De game bevat geen items en geen individuele ervaringspunten. Experience deel je onder je gehele team en dit vermindert de kans dat het team van de tegenstander zich slechts focust op het continu uitschakelen van een achterlopende held. Het is een teamspel en daarom voelt deze aanpassing goed thuis in het genre. Het gevaar is dat het moeilijk is voor een team dat gezamenlijk achterloopt om een comeback te maken en helaas wordt dit versterkt door een ander element van Heroes of the Storm.

Missies, mazzel en maps

De MOBA van Blizzard probeert zich namelijk van zijn concurrenten te distantiëren door het bieden van objectives op de verschillende kaarten. In Dragon Shire zorgt het veroveren van twee plekken op de kaart ervoor dat je de krachtige drakenridder op kunt roepen, terwijl het verzamelen en inleveren van munten in Blackheart Bay resulteert in het bombarderen van de forten van je tegenstander. Hoewel deze missies de verschillende kaarten zeer divers en fris doet aanvoelen, is de keerzijde dat de focus in sommige kaarten vrijwel volledig ligt op het volgen van deze objectives. Wanneer je besluit dit niet te doen, is een nederlaag hier vrijwel zeker het gevolg. Ook geluk speelt hierbij een iets te grote rol, want wanneer een missie juist verschijnt op een moment dat je team tijdelijk is uitgeschakeld, kun je vrijwel niets doen om de plotselinge voorsprong van je tegenstanders te verijdelen. En dat dan enkel door mazzel.

Ik ben me er bewust van dat nu lijkt alsof de game wel heel erg leunt op een geluksfactor, maar dit beeld is niet helemaal correct. Het zijn met name Sky Temple, waarin het beheersen van bepaalde locaties op random momenten resulteert in aanvallen op de bases van je tegenstander, en Curse Hallow, waar verzamelbare tribute willekeurig op de immense kaart verschijnt, die voor mij een probleem vormde. In Sky Temple hoef je je eigenlijk enkel en alleen op de missies te richten, omdat de bonus van het beheersen van de aangewezen gebieden zo groot is. Je hoeft niet eens de fysiek in de buurt te komen van de core van je tegenstander om deze te vernietigen. Veel mobiliteit zit er dus niet in. In het geval van Curse Hallow is de kaart zo groot, dat het vaker dan eens onmogelijk is om op tijd naar de andere kant van de kaart te rennen. Wanneer het je wel lukt om de tribute te bereiken na een lange reis af te hebben gelegd, is de kans groot dat je tegenstanders al een goede val heeft weten neer te zetten.

Tijd voor helden

Wat de diverse kaarten wel goed weten te bewerkstelligen is het uitlokken van verschillende speelstijlen. Speel je met de assassin Valla in een map waarin het zaak is zo snel mogelijk minions van de tegenstander uit te schakelen, dan is een focus op haar omgevingsaanval aan te raden. In een kaart waar het bevechten van de helden van je tegenstanders zich op de voorgrond bevindt, kun je wellicht beter andere keuzes maken. Dit hangt echter niet alleen van de map af, maar ook van de helden van de tegenpartij en de speelstijl die de vijand hanteert. De keuzes die je in je talent tree maakt zijn dan ook van levensbelang. Extra tof is het dat je op ieder gewenst moment de gekozen talents van de andere spelers kunt bekijken. Tactisch inspelen op de keuzes van je tegenstander loont zeker.

Maar laten we even eerlijk zijn: een game waarbij het draait om het kiezen van en spelen met verscheidene helden, staat of valt met de keuze van die personages. Wat betreft de helden zit het met Heroes of the Storm gelukkig goed. Dit ligt voor een deel aan de aanwezigheid van iconische personages als de duivelse Diablo, ruimtecowboy James Raynor en de ijzige Lich King, omdat het voor spelers van WarCraft, StarCraft en Diablo tof is om hun favoriete personages onder de knoppen te nemen. Het is gelukkig niet enkel de cosmetica die de game interessant maakt, want de personages weten allemaal anders aan te voelen. Hoewel de Protoss Tassadar en de nachtelf Tyrande bijvoorbeeld beiden ondersteuningshelden zijn, kenmerkt Tassadar zich veel meer in het verdedigen van zijn teammaten, terwijl Tyrande er juist meer voor zorgt dat tegenstanders tijdelijk zwakker zijn.

Toernooibaar?

Het doel van Blizzard lijkt om Heroes of the Storm op hetzelfde niveau als League of Legends en Dota 2 te krijgen wat betreft het houden van toernooien. Sterker nog: Blizzard heeft al een Heroes of the Storm-toernooi aangekondigd met een prijzenpot van in totaal 1,2 miljoen dollar. Om de game op eSports niveau te krijgen zijn twee elementen van belang: de balans en het ontbreken van lag. Qua balans is Heroes of the Storm, op enkele kaarten en balans qua heldenvaardigheden na, op een degelijk niveau, maar dat kan helaas van de tweede vereiste niet gezegd worden. Af en toe kampt de game echt met serverproblemen en dat is bij een MOBA als deze onacceptabel.

Wel moet gezegd worden dat de grootse lancering van de game zeer vlot is verlopen en dat de servers op dat moment geenszins overbelast aanvoelden. Wat betreft de lancering: deze heeft een flinke stroom nieuwelingen aan de spelersbasis van Heroes of the Storm toegevoegd en tot op heden lijkt dit allemaal goed te gaan. Het uitschelden van minder goede spelers ben ik relatief weinig tegengekomen, een zeldzaamheid in het genre. Laten we vooral hopen dat de fans van Heroes of the Storm, oud en nieuw, sportief blijven.

Conclusie

Met Heroes of the Storm heeft Blizzard een sterke MOBA weten te creëren die op bepaalde punten zeker naast League of Legends en Dota 2 kan staan. Qua helden en vernieuwing zit het met de game namelijk gewoon snor. Daarbij moet helaas wel gezegd worden dat het spel nog niet klaar is om op toernooien gespeeld te worden. De game kampt hier en daar op kritieke momenten met lag en sommige objectives kunnen nog wel enigszins aangepast worden. Maar ach, Heroes of the Storm is wel gewoon een zeer verslavende en vermakelijke game. Gelukkig heb ik vandaag nog wel even tijd voor een potje.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Iconische
  • diverse helden
  • Unieke elementen...
  • Sterke basis
  • Op het moment gezonde spelerbasis

Wat is NOT

  • Hier en daar lag
  • ... die soms geluk teveel bevorderen

8

  1.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    HotS staat vooral bekend als minder hardcore t.o.v. bijvoorbeeld Dota 2 en inderdaad iets meer de nadruk op de geluksfactor. Dit kan sommige spelers misschien tegenhouden. Aan de andere kant is met name Dota 2 voor vele spelers juist te hardcore en zou HotS juist door het meer casual karakter en kortere potjes (15-20 mins) een groter publiek kunnen aanspreken.

    Maar eerlijk, Blizzard zal zich nog voor de kop slaan dat ze Dota niet hebben binnengehaald toen ze de kans hadden (was tenslotte een mod van Warcraft 3). Het is nog maar de vraag of HotS een succes wordt, ondanks het feit dat ze natuurlijk wel de unieke Blizzard art en charme in huis hebben.

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik ben het eens met deze review op een aantal puntjes na.

    Ik heb HoTS sinds februari en nog nooit last van lag gehad. Een minpunt is wel dat je steeds verbinding verliest wanneer switch naar je bureaublad. Andere spelers krijgen dan een melding dat iemand de match heeft verlaten. Erg irritant als je iets moet opzoeken of even snel een ander liedje gaat opzetten als je toch moet wachten op je respawn.

    Dat HoTS nog niet klaar is voor toernooien is ook niet helemaal waar. Blizzard heeft allang “esport” toernooien gehouden en de reacties waren positief. Dit onderwerp hadden ze vorige week besproken in de launch event van HoTS.

    De enige echte minpunt die ik heb, ik had toch wel een nieuwe map verwacht op release dag. De aantal mappen vindt ik persoonlijk wat karig. Maargoed, het is even wat geduld hebben, uiteindelijk zal Blizzard nieuwe mappen gaan toevoegen.

    Als iemand me wilt toevoegen, Toonen1988#2357 is mijn Battlenet gebruikersnaam. Ik speel hoofdzakelijk Nova (assassins).

  3.   
    Tha Destiny's avatar

    “Ook geluk speelt hierbij een iets te grote rol, want wanneer een missie juist verschijnt op een moment dat je team tijdelijk is uitgeschakeld, kun je vrijwel niets doen om de plotselinge voorsprong van je tegenstanders te verijdelen. En dat dan enkel door mazzel. ”
    Dit heeft niet zoveel met geluk te maken, in alle objectives zit een zeker patroon. Op Sky Temple zijn de eerste driemaal altijd in dezelfde volgorde de Temples actief. Ook het punt met Cursed Hollows ben ik het niet mee eens, ook in deze map zit er zeker een vorm van regelmaat waarneer de Tributes verschijnen en waar. Hier moet je slim op inspelen, als het niet om het derde tribute gaat en hij ligt aan de andere kant van de map is het verstandig om deze te laten lopen. Al moet je hiervoor wel een geordineerd team hebben, want in solo que een probleem kan zijn. Alle objectives komen binnen een bepaald tijdschema, een goed team weet dit en voorkomt dus doodgaan vlak voordat er een objective op de map komt.
    Op het gebied van Esports heeft HotS wel een kans, doordat de games kort zijn en vol actie zitten is het daadwerkelijk leuk om te kijken. Het gebrek aan diepgang zou de game echter kunnen opbreken in deze scene. Daarnaast moet de Hero Pool groter worden, op het moment zie je in de Ranked games vele dezelfde Heroes en dezelfde Builds. Dat is jammer, hier moet zeker nog wat getweaked worden.