‘Graphics Dark Souls moesten worden gedownscaled voor een speelbare framerate’

De eerste beelden van Dark Souls 2 oogden zeer indrukwekkend, maar helaas weet de uiteindelijke versie van de game een stuk minder indruk te maken. Veel van de oogstrelende lichteffecten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen en ook de kleuren lijken minder mooi te zijn geworden. Zoals je in onderstaande video kunt zien, zijn de graphics sinds de onthulling flink gedowngrade en dat is volgens een anonieme bron vooral te wijten aan de framerate.

De bron beweert dat de game met de graphics van de onthulling een zeer lage framerate had. Volgens hem was deze build nauwelijks speelbaar en kon From Software hem niet met goed fatsoen in de winkels leggen:

The early builds that the screenshots came from were playable but only just so. The game was not in a state where it could be sold at that point. I strongly suspect that they were focusing heavily on delivering a top-notch experience on PC and underestimated the challenges the new systems would pose on PS3 / Xbox360.
Volgens de bron was ontwikkelaar From Software allerminst van plan om zijn fans te bedriegen. De studio had simpelweg de kracht van de last-gen consoles overschat:
I sincerely don’t think they intended to deceive, but in the end they sacrificed a huge amount of graphical fidelity at the very end of development because they couldn’t resolve the framerate in any other way. The game would have been much worse without the change (as in, many would call it unplayable and broken.)
Bekijk het verschil tussen de eerste en huidige versie van Dark Souls 2 in onderstaande video.

  1.   
    NoFearz's avatar

    Jammer, maar geldt dit ook voor de pc versie?

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    NoFearz schreef, "Jammer, maar geldt dit ook voor de pc versie?"

    Hopelijk niet anders wordt de PC alweer omlaag getrokken door de console. Gedownscaled of niet, in beide gevallen heb ik een meh gevoel. Maar je ziet inderdaad veel verschil, het spel ziet compleet anders uit.

    Dit soort praktijken zullen meer gaan voorkomen, ik begin steeds meer afstand te houden van de next-gen consoles. Als in het eerste jaar games nog niet eens fatsoenlijk kunnen draaien op 1080p met 60 FPS, dan heb ik er geen vertrouwen in.

    De next-gen is gebaseerd op PC hardware, het is vele malen makkelijker te programmeren dan bijv. de PS3. Ik vrees ervoor dat de next-gen vies gaat tegenvallen. De opkomende PC exclusieve games hoor je dit soort prakijken niet, daar doen ze telkens weer een schepje boven op, terwijl op de console andersom is.

  3.   
    thijsknvb's avatar

    jammer maar uiteindelijk wel beter, ik heb liever dat de game soepel loopt dan dat de game er iets mooier uitziet en minder soepel loopt.

  4.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Wel jammer, ik zag de game laatst bij een vriend van mij en ik vond het er maar lelijk uitzien ik dacht dat de beelden die ik eerder zag mooier waren en dat klopt dus ook. Misschien toch een idee om de breng Dark Souls II naar de next-gen consoles petitie te ondertekenen? 🙂

    https://www.change.org/petitions/namco-bandai-bring-dark-souls-ii-to-the-playstation-4-and-xbox-one-consoles

  5.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik dacht dat het hier om de Xbox One en PS4 versie ging, maar het gaat om de Xbox 360 en PS3 versie. Mijn vergissen in m’n vorige comment!