Inkomsten uit World of Warcraft lijken in zeven maanden tijd meer dan gehalveerd

Blizzard heeft al tijden te kampen met sterk teruglopende spelersaantallen voor hun, toch nog altijd populaire, MMORPG World of Warcraft. Deze daling laat zich, aldus analistengroep Super Data Research, ook duidelijk terugzien in de inkomsten die Blizzard heeft uit World of Warcraft. In april van dit jaar zou dit bedrag namelijk op 93 miljoen dollar liggen. Een flink bedrag, maar wel een daling van 54 procent ten opzichte van zeven maanden eerder, toen verdiende Blizzard nog 204 miljoen euro met de game.

Super Data Research claimt dat Blizzard de inkomsten uit World of Warcraft weer op kan krikken door meer te doen met microtransacties. Hoewel een free-to-play-model eerder een succesvolle oplossing is gebleken voor minder populaire MMO’s zou dit een te grote overgang zijn. Het aantal spelers dat deze overgang aan zou moeten trekken, zou namelijk wel erg hoog moeten liggen, wil men weer op een inkomstenniveau komen zoals in de hoogtijdagen van World of Warcraft. Het bedrijf denkt dat een systeem met ‘powerups en performance-based microtransactions’ spelers van de MMO er echter wel toe kan verleiden om meer geld uit te geven aan het spel en zo zou Blizzard weer wat extra’s kunnen verdienen aan de gevierde titel.

Wat denk jij, zouden dergelijke microtransacties World of Warcraft helpen? Moet World of Warcraft weldegelijk free-to-play worden, of is er geen redden meer aan en is het tijd dat Blizzard met een nieuwe MMORPG komt?

  1.   
    Alfa Warrior's avatar

    1. Betaal voor het spel.

    2. Betaal voor eventuele DLC’s.

    3. Betaal voor Microtransacties.

    4. Betaal NIET voor maandelijkse kosten.

    5. Profit!

  2.   
    irapi's avatar

    Ik denk dat microtransacties is als botox voor World of Warcraft. Het is gewoon te oud intussen, de formule en engine zijn vernieuwd en verbeterd door andere MMORPG’s en microtransacties gaat dat zeker niet veranderen.

  3.   
    Flapjack's avatar

    het ligt niet aan hoeveel inkomsten door de huidige spelers maar eerder waarom er steeds meer spelers het spel niet meer spellen.. doe een onderzoek blizzard en u heeft uw oorzaak gevonden, meer betaalde features toevoegen gaat alleen maar een afschrikreactie veroorzaken en dan is er echt geen redden meer aan

  4.   
    Supermanneke's avatar

    7 maanden geleden zaten er deels nog de inkomsten van Mist of Pandaria launch bij, nee?

    En ik denk niet dat F2P gaat helpen bij WoW. ’t Haalt misschien spelers terug, maar het grootste gedeelte van de spelers is niet gestopt omdat ze het te duur vonden, maar omdat het veelal herhaling is. Da verander je niet.

  5.   
    xkillcamx's avatar

    Als blizzard het maar laat om Armor en EXP potions te verkopen!
    Ik betaal voor de DLCs, Maandelijkse gametime en dan nu ook nog voor potions en meschien armor?
    Doe het maandelijkse bedrag met 2euro omhoog ofs, en maak het geen P2W game!
    Dit schrikt alleen maar meer spelers af, En het zou zonden zijn.
    Dit is immers nog steeds de beste MMORPG die er ooit gemaakt is.

  6.   
    Rijstekorrel's avatar

    Aan elk spel komt een einde en ik hoop een WOW eens snel want vind het echt niks aan, ik hoop dat snel blizzard dat ook inziet en gaat beginnen met Warcraft 4.