“PlayStation 5 moet focussen op hard-core gamers en AAA-games”

Als het aan Sony ligt, ligt de focus van de nieuwe PlayStation meer en meer op “hard-core consumenten” en meer hoogwaardige games. De visie voor de PlayStation 5 werd wereldkundig gemaakt via de Wall Street Journal, naar aanleiding van hun reportage van Sony’s interne strategiemeeting.

In de Japanse bijkomst zou Sony Chief Executive Kenichiro Yoshida de PlayStation 5 zelfs als een “nicheproduct” beschreven hebben voor veeleisende gamers. Daarbij werd benadrukt dat het belang van veel detail in games flink gegroeid is.

Voor Sony blijft het noodzakelijk om veel exclusieve games aan te kunnen bieden, waardoor het platform zich makkelijker laat onderscheiden van de grote concurrent, Xbox’ nieuwe Project Scarlett, die inmiddels gepland staat voor eind 2020.

Het PlayStation-merk trekt zich daarbij minder aan van Nintendo, die niet echt als een directe concurrent wordt ervaren. Volgens Sony trekt de Nintendo Switch een aanzienlijk “jonger publiek” dan wat tegenwoordig geldt als PlayStations core demographic.

Ook van Google Stadia lijkt Sony daarmee niet weg te schrikken met hun nieuwe generatie PlayStation. In ieder geval niet totdat het internetbereik dermate goed is geworden, dat Stadia wél in het PlayStation-vaarwater kan komen.

Op een communicatieniveau wil Sony ook een andere draai inzetten. De berichtgeving vanuit het bedrijf moet minder en minder gaan over de verkoopcijfers van de PlayStation 4, en meer over nieuwe technologieën van nieuwe consoles, ervan uitgaande dat dat is wat de hard-core gamer nu wil horen.

Momenteel heeft de PlayStation 5 nog geen officieel releasekader, maar de verwachting geldt dat de console rond eind 2020 wel degelijk moet verschijnen — als direct antwoord op Project Scarlett.

  1.   
    mmx's avatar

    Ben zeker benieuwd naar de PS5 .