The Outer Worlds bevat geen crafting, want kapitalisme

Gamers en journaille die afgelopen week op PAX East voor het eerst hands-on mochten met The Outer Worlds, zal misschien iets unieks opgevallen zijn: de open-world RPG is compleet vrij van een crafting-systeem. Niet omdat de game dat gewoon nog niet geïmplementeerd heeft, maar klaarblijkelijk omdat ontwikkelstudio Obsidian Entertainment dat “gewoon niet wil doen”.

In een interview met USGamer spreekt onder meer The Outer Worlds’ lead designer Charles Staples al uit over die keuze in het spelontwerp. De voornaamste reden: het populaire knutselen zou afdoen aan de berichtgeving van de spelwereld.

The Outer Worlds worden opgezet als een überkapitalistisch ruimtesysteem, waar inwoners continu gedreven worden alles te kopen — zelf iets knutselen komt niet eens in ze op.

One of the reasons we sort of shied away from it was with all the corporate branding that we had. We felt like doing a lot of your own crafting sort of took away from one of those themes that we were trying to hammer on quite a bit and get across.

So if the players were doing just a lot of making their own things, it sort of lessened that message that we were trying to talk about. But we still want to allow a little bit of customisation. We support that through modding weapons and armor.

Aldus Staples over het gebrek aan crafting. Hoe gestandaardiseerd het knutselen ook is geworden in dit type games, crafting komt er niet in bij The Outer Worlds.

Het gemis van crafting was bij lange na niet de enige nieuwe informatie die PAX East ons gaf van The Outer Worlds. Recentelijk werd tijdens een lange gameplay-demonstratie ook duidelijk dat álle non-playable characters (NPC’s) kunnen overlijden binnen de spelwereld(en).

The Outer Worlds werd bij The Game Awards 2018 onthuld en moet dit jaar nog verschijnen op Xbox One, PlayStation 4 en pc. Voor de laatste platform komt de game allereerst naar de Epic Games Store en Windows Store, pas een jaar later naar Steam.

  1.   
    Tadao's avatar

    Dat.. Doet mij denken aan hoe Spec Ops: The Line keuzes sinds het beta product weg nam, omdat ze een bericht wouden sturen en spelers toonde het bericht al te weten. ‘Hulploze mensen schieten is slecht, dus dwingen wij je hulploze mensen te schieten’ achtig iets