Preview: Battlefield 5 Singlepayer

Bekijk ook de Battlefield 5 War Stories videopreview!

Afgelopen maandag mochten wij ons melden in Parijs om daar voor het eerst aan de slag te gaan met de singleplayer van Battlefield 5. De War Stories werden geïntroduceerd in Battlefield 1 en ze moeten persoonlijke verhalen vertellen van “gewone mensen” in de Tweede Wereldoorlog. Het is bijzonder dat EA een speelsessie organiseert voor de singleplayer en het geeft aan dat het belangrijk voor ze is, zeker nu een singleplayer-campagne ontbreekt in Call of Duty: Black Ops 4. Daarnaast hebben ze iemand naar binnen gehaald die eerder heeft gewerkt aan Horizon: Zero Dawn, waardoor we kunnen stellen dat de War Stories van groot belang zijn voor ontwikkelaar DICE. Wij mochten aan de slag met drie van de vier verhalen die ons gaan worden verteld in Battlefield 5.

Het persoonlijke verhaal op locaties die we niet vaak hebben gezien in games over de Tweede Wereldoorlog. Dat was het duidelijke doel bij de ontwikkeling van de War Stories voor de nieuwe Battlefield. Daarbij wordt de controverse niet geschuwd, want we krijgen onder andere een verhaal vanuit het Duitse perspectief (release in december) en ook vanuit een koloniaal bezet Afrikaans land. Persoonlijke verhalen die je niet meteen verwacht in een epische wereldoorlog-shooter. Onze eerste kennismaking was dan ook in het verre Noorwegen, waar we een verzetsheldin onder de knoppen krijgen.

Nordlys

Bij het starten van de eerste War Story, Nordlys ontdek je meteen de route die DICE wil bewandelen met de singleplayer. Je krijgt geen getrainde militair onder de knoppen, maar een lokale verzetsstrijder met haar eigen wapens en tactieken. De game stuurt je niet richting een bepaalde speelstijl, waardoor ik op de stealthy manier te werk ging. Bewapend met een enorm oud jachtgeweer en werpmessen spring ik op de ski’s om naar lager gelegen gebied te skiën. “Wat? Skiën?” Mensen in Noorwegen weten natuurlijk als geen ander dat de sneeuw het snelst te doorkruisen is op ski’s. Na een aantal verre sprongen over diepe dalen wist ik de eerste Duitsers te bereiken, nabij een kampvuur. Ik besluit ze met werpmessen uit te schakelen. Na het pakken van hun wapengerei besluit ik verder te sluipen. De eerste controlepost is gemakkelijk te omzeilen door onder een brug door te kruipen. Aan het einde van de brug vind ik een gedempt pistool. In gesprek met Creative Director Bernd Diemer blijkt dat dit wapen hier bewust is neergelegd.

Hoe jij je missies voltooit is namelijk volledig aan jezelf, maar je wordt wel degelijk beloond voor de speelstijl die je kiest. Bewandel je stille routes om tegenstanders te omzeilen, dan zal de loot ook passen bij je speelstijl. Kies je ervoor om met voertuigen dood en verderf te zaaien, dan kom je langs andere (betere) voertuigen en ga je al schietend te werk, dan passeer je beter knalmateriaal. Als groot fan van sluipen werd ik later ook beloond met een gedempt sluipschuttersgeweer. Nordlys is een enorm grote map. Natuurlijk zorgen je missiedoelen voor een duidelijke route, maar de keuzes die je maakt maken het wel degelijk afwisselend. Het doel was om een verzetsheld te bevrijden uit een Duitse cel, nadat dit gelukt was, was het de bedoeling om zo snel mogelijk weg te komen. Ik wilde dit sluipend doen, totdat ik mijn buurman op ski’s zag. “Ik kan natuurlijk ook mijn ski’s pakken!” Drive by skiën is niet mogelijk, maar het maakte mijn ontsnapping wel vele malen spectaculairder. Later in het level was het de missie om warm te blijven en je zo snel mogelijk van vuurbron naar vuurbron te bewegen. Daarna kwam er een veel groter gebied die je zelf volledig kon verkennen en waarbij missiedoelen ook in willekeurige volgorde konden worden voltooid. Het is heerlijk om in dit grote gebied te skiën en sluipend verschillende kampen uit te dunnen van Duits gespuis.

Under No Flag

Under No Flag vertelt een relatief onbekend verhaal van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog werden er ook mensen gerekruteerd die in de gevangenis zaten. Jij kruipt in de huid van Billy Bridger, die vast gezeten heeft voor het openbreken van verschillende kluizen. Als explosievenexpert word je binnengehaald in het leger en je missie brengt je naar Afrika. Daar moet je verschillende vliegtuigen van de Duitsers saboteren. Voor mij is het sluipen veruit het leukst, maar na de eerste 15 minuten in het level zag ik grote Flak-kanonnen die ik maar al te graag gebruikte om tegenstanders te verslaan. Hoewel we slechts het eerste gedeelte van deze War Story te spelen kregen, zijn de tussenfilmpjes van uitermate hoog niveau en word je echt meegesleept in de verhalen.

Tirailleur

Tirailleur is misschien wel de meest controversiële War Story die we gaan beleven. Jij kruipt in de huid van een zwarte soldaat in een door Frankrijk gekolonialiseerd Afrikaans land. Je hebt zelf dus weinig gevoel bij het moederland en daarnaast is de training die je hebt gekregen beperkt. Het kleine gedeelte van het level liet ons absoluut niet stealthy spelen. Het doel is om een heuvel te verdedigen tegen de Duitsers, die van alle kanten aan komen gestormd. Met een oud en versleten wapen uit de Eerste Wereldoorlog ben je dik in het nadeel. Natuurlijk kun je na de eerst neergeschoten Duitser een beter wapen bemachtigen, maar de setting van deze missie is wel erg mooi bedacht.

The Last Tiger

Er is een War Story die we nog niet konden spelen. Deze zal ook pas in december verschijnen, na de release van de basisgame op 20 november. In The Last Tiger kruip je in de huid van een groep Duitse soldaten die achter vijandelijke linies terecht komt met hun Tiger-tank. Het is tof dat we nu ook eens een verhaal vanuit Duits perspectief te spelen krijgen, want de Tiger was natuurlijk veruit het meest moderne en onverslaanbare materiaal uit de Tweede Wereldoorlog. Ik kan dan ook niet wachten om hiermee aan de slag te gaan.

Historische accuraatheid is natuurlijk niet echt van toepassing als het gaat om Battlefield 5. In gesprek met Diemer werd me dit wel duidelijk. Natuurlijk is er in Noorwegen een verzet geweest, werden er daadwerkelijk gevangenen gerekruteerd in Groot Brittannië en moest de lokale bevolking ongewild strijden voor het moederland. Deze dingen kloppen, maar je knalt natuurlijk veel meer mensen af dan wie dan ook ooit heeft gedaan in WOII. Het gaat natuurlijk ook om het spektakel en de echte Battlefield-momenten die je wilt beleven in de game. De War Stories zijn bedoelt om echt Battlefield-momenten te beleven en je een variatie in gameplay te bieden. Dit is wat mij betreft ook een grote verbetereing ten opzicht van de singleplayer uit Battlefield 1. Dat voelde als een trucje waarbij je altijd een specifieke speelstijl moest aannemen. Dat is nu niet meer het geval, want de keuze ligt helemaal bij jou.

Grafisch kunnen we duidelijk zijn over Battlefield 5. Het ziet er allemaal schitterend uit en nog steeds praten we over de mooiste shooter op de gamemarkt. Het is bijna jammer dat de focus nog altijd ligt op de multiplayer, want door A.I.-bestuurde tegenstanders vallen zo heerlijk neer na het opvangen van een kogel. Want ja, natuurlijk zal Battlefield 5 nog steeds voornamelijk draaien om de multiplayer. Verwacht geen 40-uur durend epos met de War Stories. Wat je wel mag verwachten is het beleven van mooie verhalen, op toffe locaties met gevarieerde gameplay. Dat heeft Dice inmiddels onder de knie en geeft ons een mooi avontuur alvorens we aan de slag gaan met de multiplayer. Nu hopen we natuurlijk stiekem dat Dice echt eens aan de slag gaat met een volledige singleplayer-game. Dice is er klaar voor en ook wij zijn klaar voor een nieuwe Bad Company, singleplayer Star Wars-game of iets nieuws!