Adembenemende screenshots van Dragon Age: Inquisition in 5K-resolutie

Het is geen geheim dat de pc-gamers de meeste grafische opties krijgen in hun games, maar hoeveel mooier zijn die games dan werkelijk? De onderstaande screenshots van Dragon Age: Inquisition op een resolutie van 5120 bij 2880 pixels zijn een goed voorbeeld van welke grafische pracht er mogelijk is.

Om deze resolutie te behalen heb je echter wel Nvidia’s Dynamic Super Resolution of AMD’s Virtual Super Resolution nodig. Hiermee kun je de in-game resolutie verdubbelen ten opzichte van de native resolutie van je monitor. Ervan uitgaande dat je op een monitor met een resolutie van 2560 bij 1440 pixels speelt, natuurlijk. Doordat je de resolutie verdubbelt, verdwijnen mogelijke kartelrandjes en is anti-aliasing ook direct een functie die tot het verleden behoort.

[SCREENSHOTS]

Deze schoonheid heeft helaas wel een behoorlijk prijskaartje, het vereist namelijk een flinke pc om fatsoenlijk op deze resolutie te kunnen spelen. Dat er wel een wereld van verschil is met 1080p, tonen de screenshot-vergelijkingen.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Het is inderdaad jammer dat het zo duur is. anders had ik het ook graag gehad. Wanneer komt zo iets nou op de consoles?

  2.   
    Daan's avatar

    Thijs. schreef, "Het is inderdaad jammer dat het zo duur is. anders had ik het ook graag gehad. Wanneer komt zo iets nou op de consoles? "

    Laat ze eerst maar eens 1080p zien te hanteren in combinatie met stabiele fps. ๐Ÿ˜›

  3.   
    3333/3333's avatar

    Ik denk niet dat we dit op de consoles gaan mee maken. Vergis je niet, in 5K moeten meer dan 14 miljoen pixels berekent worden t.o.v. de 2 miljoen in 1080p.

  4.   
    Supermario's avatar

    Erik Rommel schreef, "Ik denk niet dat we dit op de consoles gaan mee maken. Vergis je niet, in 5K moeten meer dan 14 miljoen pixels berekent worden t.o.v. de 2 miljoen in 1080p. "

    Niemand had ook ooit gedacht dat er 1080p kwaliteit zou komen. En kijk nu maar eens ze zitten al op de 5k. Reken maar dat de consoles ook ooit de grafische pracht zal uitstralen

  5.   
    OMGitsOhMyGoat's avatar

    peter heeft waarschijnlijk een nerdgasme gekregen

  6.   
    Sa.'s avatar

    Jongens, niet met UV lampen op die screenshots schijnen, Peter is bezig geweest… ๐Ÿ˜›

  7.   
    morkop006's avatar

    Supermario schreef, "

    ”Erik Rommel” schreef, "Ik denk niet dat we dit op de consoles gaan mee maken. Vergis je niet, in 5K moeten meer dan 14 miljoen pixels berekent worden t.o.v. de 2 miljoen in 1080p. "

    Niemand had ook ooit gedacht dat er 1080p kwaliteit zou komen. En kijk nu maar eens ze zitten al op de 5k. Reken maar dat de consoles ook ooit de grafische pracht zal uitstralen
    "

    Maar ik denk dat Erik de huidige consoles bedoelt (xbone/ps4), en dat is wel een realistische uitspraak gezien de problemen met alleen al 1080p.

    De screens zien er erg goed uit. Dit is nou wat ik next-gen vind :).

  8.   
    Daan's avatar

    Beetje vroeg om te zeggen dat de console niet meer dan 1080p aankan. De ontwikkelaars moeten alleen nog even zien uit te puzzelen hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de systemen. ๐Ÿ™‚

  9.   
    3333/3333's avatar

    morkop006″]

    ”Supermario schreef, "[quote=”Erik Rommel” schreef, ".."

    Niemand had ook ooit gedacht dat er 1080p kwaliteit zou komen. En kijk nu maar eens ze zitten al op de 5k. Reken maar dat de consoles ook ooit de grafische pracht zal uitstralen
    "

    Maar ik denk dat Erik de huidige consoles bedoelt (xbone/ps4), en dat is wel een realistische uitspraak gezien de problemen met alleen al 1080p.
    De screens zien er erg goed uit. Dit is nou wat ik next-gen vind :).[/quote]
    Bedoelde inderdaad de huidige generatie consoles, met deze hardware is dat volstrekt onmogelijk. Ik heb zelf een single R9 290X en die kan dit zelfs niet aan, laat staan een Xbox One of PlayStation 4.

  10.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ben ik nou de enige die niet onder de indruk is?

    Ik fotografeer nu al 2 tot 3 jaar foto’s in 5k dat veel meer detail bevat als een 5k ingame screenshot. Daardoor ben ik niet onder de indruk en ik zal uitleggen waarom.

    Dragon Age: Inquisition en allerlei andere games zijn niet gemaakt om in 5k te draaien. Je gaat zeg maar het spel in een hogere resolutie spelen maar textures blijven nog altijd op hetzelfde. Hierdoor oogt het spel nog slechter als wat het eerst was, en dat zie ik ook terug in deze screenshots.

    Ik vindt het persoonlijk niet mooi, vooral die eerste foto oogt erg lelijk. Veel ontwikkelaars gebruiken nog altijd low-res textures en daardoor zin alle games nog niet geschikt voor 5k. Wanneer je van 5k wilt genieten, moet je ook een game spelen die voor 5k is gemaakt.

    Veel developers gebruiken teveel low-res textures, en dat is in mijn ogen altijd de boosdoener. Veel mensen lachen mij uit als ik zeg dat Battlefield 3/4 ontiegelijk slecht uitziet. Maar dat komt gewoon doordat de textures slecht eruit zien. Kijk maar eens naar bomen, struiken, grond etc.

    Developers moeten meer gaan experimenteren met high-res of foto realistische textures. Dit vindt ik gewoon niet uit zien!

    Maar doordat textures veel impact heeft op je geheugen, zullen ze deze stap niet snel maken. Maar het komt ook doordat veel games een console port zijn, wat ook erg jammer is. Nee, ik vindt deze screenshots helemaal niks!

  11.   
    3333/3333's avatar

    Daar heb je wel een punt inderdaad. Dat is ook de reden dat 2 Gb aan videogeheugen vaak nog steeds meer dan genoeg is voor de meeste games in 1920 x1080. Er valt nog veel (grafische) winst te behalen als het op texture-kwaliteit aankomt. Heb een zelf 4Gb GDDR5 geheugen op mn gpu, op een single monitor gebruik je dan vaak nog niet eens de helft daarvan. Zonde.