Dark Souls

Demon’s Souls was een gruwelijk moeilijke game. Vele malen zag je in grote rode letters in beeld staan dat je het loodje had gelegd, voor de zoveelste keer. Waarschijnlijk gaat Dark Souls, de spirituele opvolger van deze game, dan ook de meest moeilijke game worden die je dit jaar kunt gaan spelen. Is de game echter ook leuk?

Voldoening

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Ja, ook Dark Souls is weer genadeloos moeilijk. Je zult constant pogen te overleven in een klassieke fantasywereld waar het gevaar achter elke muur kan schuilen. Het is dan ook de bedoeling constant je schild hoog en je wapens in de aanslag te houden, want elk moment kan een tegenstander je bespringen en kun en zul je het loodje leggen. Je valt al na een paar slagen neer, want elke treffer incasseer je op een realistische manier.

In het hele spel zul je dan ook vele uren doorbrengen, daar je moet knokken voor elke meter. Echt snelle vorderingen zul je daarom niet maken, maar dat is ook niet erg. Je gaat regelmatig dood, en dood… en nog eens dood, maar eigenlijk is geen enkele keer dat je overlijdt voor niets. Je zult namelijk wel steeds kennis vergaren en dat is dan ook je middel om verder te kunnen komen. Je wordt continu gedwongen na te denken over hoe je de tegenstanders kunt overwinnen en elke keer als je sterft, leer je weer iets nieuws. De volgende keer kun je het dan anders, en dan hopelijk beter, doen om uiteindelijk die obstakels en vijanden wel te verslaan. Oefening baart dus kunst en als het dan eindelijk wèl lukt, is de voldoening des te groter.

Altijd eerlijk

Ondanks dat de game dus ongelooflijk hardcore en extreem uitdagend is, neemt dat niet weg dat Dark Souls heel veel plezier weet te bieden. De tactiek die je continu aan het ontwikkelen bent is daar slechts een onderdeel van, want een game simpelweg moeilijk maken maakt deze niet per se leuk. Dark Souls is juist zo sterk omdat hij wel moeilijk is, maar nooit oneerlijk. Als je doodgaat verschijnen alle vijanden opnieuw, maar wordt wel je inventaris aangevuld met een tiental potions en zullen de hoofdbazen niet ineens terugkeren. Bovendien is sterven te wijten aan te weinig kennis of aan het gebrek aan vaardigheid, niet omdat de game je aan het pesten is. Daarmee moedigt het spel je juist aan het nog eens te proberen.

Dark Souls werkt met check points in de vorm van kampvuren. Als je tegenstanders doodt krijg je zielen, die je hier kunt gebruiken om je personage sterker te maken. Naast dat je de vorderingen kunt opslaan en je levensbalk weer vrolijk wordt aangevuld, zijn hier nog enkele kanttekeningen bij te plaatsen. Niet alleen verschijnen alle monsters als je sterft, ook zullen deze opnieuw opduiken als je zo’n kampvuur gebruikt. Tevens is het niet zo dat de kampvuren op ideale locaties liggen. Waag je je aan het wederom verslaan van vijanden of besluit je verder te gaan in de hoop dat je niet sterft?

Sfeer

De omgevingen in Dark Souls zijn gelukkig heerlijk gevarieerd. In essentie is de game een traditionele dungeon crawler, maar is er geen sprake van gangetje in, gangetje uit. De game weet namelijk ook bijvoorbeeld kastelen, dorpen, ruïnes en tombes goed te verwerken. Je bent daarom niet continu bezig in dezelfde grauwe plekken, maar zult dus ook regelmatig kunnen genieten van gezond daglicht en onder andere mooie berggroeperingen in de achtergrond. Dit levert niet alleen mooie plaatjes op, maar zorgt er tevens voor dat de game een aangename sfeer weet te creëren.

Toch zijn er nog wel enkele minpuntjes te vinden. Ondanks dat de sfeer erg sterk is, wordt deze beperkt door het sporadisch gebruik van muzikale ondersteuning. Het grootste deel van het spel zul je het namelijk zonder muziek moeten doen. Daarnaast zijn er ook nog enkele (grafische) bugjes te vinden, waarbij je bijvoorbeeld vliegende houtblokken zult aantreffen of op enkele punten vast komt te zitten. Gelukkig maken deze bugs slechts een miniem deel uit van de gehele ervaring.

Conclusie

De voorlopige conclusie die ik had geformuleerd na mijn indrukken op de Gamescom bleken allemaal terecht: Dark Souls is in alles een betere versie van voorganger Demon’s Souls geworden. Het spel weet een extreem uitdagende game te zijn, maar blijft toch altijd eerlijk. Je zult dan wel vaak doodgaan, maar de game is uitdagend en nooit onmogelijk. Dark Souls is een ongelooflijk indrukwekkende titel, die door elke gamer die van een beetje uitdaging houdt gespeeld dient te worden.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Heerlijk en eerlijk hardcore
  • Veel sfeer
  • maar...
  • Tactiek

Wat is NOT

  • Enkele bugjes
  • ... gebrek aan muziek

8.8

  1.   
    Glennus's avatar

    Goede review Wes, moet deze game maar eens een kans geven.

  2.   
    lassieman's avatar

    Als ik op review van de achtergrond klik, word ik doorverwezen naar de preview 😉

  3.   
    Ika Q's avatar

    Heb em gisteren gehaald, ben nauwelijks vooruit gegaan in-game en dat is heerlijk. Eindelijk een game dat een echte uitdaging geeft. Staat nu al op mijn GOTY lijstje. 8)

  4.   
    FishHookz's avatar

    Hmmm ik ga deze game is een keer uitproberen 🙄 Heb in andere game magazine’s veel goede dingen over gelezen 😉

  5.   
    MildBobbySauce's avatar

    Vis helemaal bovenaan 😆

  6.   
    ReflexStrikerNL's avatar

    ik ga de game binnenkort ook halen heb egt weer zin in een lekker moeilijke game 😀

  7.   
    EnkiBook's avatar

    Lang uitgekeken naar Dark Souls. Ben benieuwd of ik hier een ‘controller-tv’ ervaring mee ga beleven 😉

  8.   
    -050- Critical's avatar

    die demon souls was soms frustrerend lastig. deze haal ik nog wel, op het moment dat ik hem win in de prijsvraag of dat het een budgetbak game word 🙂

  9.   
    Glennus's avatar

    Heb nu ongeveer 30 uur in de game zitten en vind ‘m nog steeds geweldig.