Death Stranding, het is die game die mensen maar lastig in een hokje kunnen plaatsen. Is het een postbezorg-sim? Is het een “zwaarbepakte babysitter met een foetus in een fles” game? Wat is het eigenlijk? Sequel materiaal, dat is het. Tenminste, dat zegt Norman Reedus, huidig wereldrecordhouder van “hoogste stapel Amazon-pakketen op de rug terwijl ik een baby bij me draag”.
Ach ja, het ligt ook grotendeels aan mij dat ik het niet snap. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik amper door chapter 2 van Death Stranding ben geraakt. Waarschijnlijk om een vermist pakketje waar ik de moeite niet voor kon opbrengen om die alsnog te bezorgen. Maar er zijn genoeg mensen die het wel een schitterende game vonden, want volgens Norman Reedus heeft de kassa goed gerinkeld bij Hideo Kojima. En omdat de taak van een koerier er nooit op zit, gaat Sam Bridges gewoon weer bepakt en bezakt op tournee.
“We just started the second one.”
Goed verhaal. Lekker kort ook. Daar kunnen we wat mee. Gelukkig wist Norman nog meer te vertellen, maar dan meer over het hoe en wat rondom de eerste ontmoeting tussen hem, Kojima en Guillermo Del Toro. Die laatste was zo’n beetje de koppelneef in deze driehoeksverhouding, welke begon in de tijd dat Silent Hills – God hebbe diens ziel – nog een dingetje was.
“Guillermo Del Toro, who gave me my first movie, called me up and said, ‘Hey, there’s a guy named Hideo Kojima, he’s gonna call you, just say yes.’ And I go, ‘What do you mean just say yes?’ He goes, ‘Stop being an asshole, just say yes.’
“Then I was in San Diego and Hideo came with a big group of people, he’s from Tokyo, and he showed me what he was working on a game called Silent Hill. I was blown away by what he was showing me, and I was like, ‘Yes, let’s do this.’ It’s not Ms. Pacman; it’s so realistic, it’s so futuristic, it’s so complicated and beautiful, and I was completely blown away.”Well, we all know how that panned out, unfortunately. Kojima got into a kerfuffle with Konami and all we had left was P.T., a demo that later became an inspiration for other horror walking sims. But that didn’t mean Game Over for Reedus, Del Toro, and Kojima. That was the beginning of Death Stranding. And after a lot of mocap sessions and development, Kojima struck gold with it. And when you strike gold, you keep digging.
“It took me maybe two or three years to finish all the mocap sessions and everything. It takes a lot of work. And then the game came out, and it just won all these awards, and it was a huge thing, so we just started part two of that.”
Oké dan. Bedankt voor deze mooie monoloog, Norman. En dank aan Leo Edit, welke deze bult info uit de Walking Dead-acteur wist te slepen. We zien de Track&Trace code wel in de Gamersnet mailbox verschijnen. Misschien wordt je dan ook vernoemd in de razend populaire Gamersnet Liveblog. En laten we eerlijk zijn, daar doe je het gewoon voor, toch?
Ik pak af en toe de game weer op maar echt geduld heb ik er niet voor.