Review: Death Stranding

Heel veel gamers zijn al sinds de aankondiging in de ban van Death Stranding. Dat is niet gek ook, want niet alleen maakte de “relatiebreuk” tussen Kojima en Konami een einde aan de Metal Gear Solid-games van eerstgenoemde, dezelfde serie heeft Hideo Kojima een bijna mythische status gegeven. Zelden was er een ontwikkelaar die zoveel innovatie richting videogames bracht qua gameplay, story-telling en cutscenes.

Bovendien zijn de games van Kojima vaak nogal vreemd te noemen. Laat Death Stranding nou precies al die elementen bevatten, want van begin tot eind zit je met verbazing te kijken naar een conceptueel bizarre wereld, met personages waarvan je gaat houden, gameplay die je laat glunderen en verhalen waarbij je soms denkt: what the fuck. Welkom bij Death Stranding.

Norman Reedus

In Death Stranding kruip je in de huid van Sam Porter Bridges, gespeeld door Norman Reedus. Jij bent een koerier, één van de gevaarlijkste beroepen in de wereld van Death Stranding. Steden en dorpen hebben namelijk geen contact meer met elkaar en de bewoners van de Verenigde Staten zijn afhankelijk van mensen als Sam. Een aantal jaren geleden is er namelijk een gevalletje Death Stranding geweest en sindsdien is de grens tussen de levenden en de doden vervaagd.

Sterker nog, als het regent ben je helemaal niet veilig, want deze tijdregens zorgen ervoor dat de doden in actie komen en je kunnen grijpen. Bovendien zijn er slechteriken die de doden kunnen manipuleren, de zogenaamde DOOM’s, en ook zij hebben ervoor gezorgd dat mensen absoluut niet meer buiten de stadsmuren willen vertoeven. Ik weet het, het is enorm veel informatie in één alinea en het is nog niet eens het topje van de ijsberg. Death Stranding is een game met een bizardiep verhaal en een setting die meer lagen heeft dan een dubbele kapsalon met extra kaas.

Wat wel duidelijk is, is dat koeriers als Sam enorm belangrijk zijn. Zo belangrijk zelfs, dat er een plan wordt gemaakt om alle steden van de wereld weer met elkaar te verbinden en dit is de hoofdtaak die je krijgt. Gelovend in het Verenigde Staten van voorheen is er zelfs een president aanwezig, al hebben de meeste mensen maar weinig vertrouwen in dit “concept”. Tijd om hun ongelijk te bewijzen en het eerste dorp te verbinden met de hoofdstad. Het is hier waar de primaire gameplay van Death Stranding tot uiting komt.

Wandelsim

Kojima heeft er nooit omheen gedraaid dat de game grotendeels een soort wandelsimulator is en dat is geen woord gelogen. Als koerier krijg je namelijk niet alleen de taak om steden met elkaar te verbinden, maar ook om pakketjes te bezorgen. Deze draag je op je rug en je zal al heel snel heel moeten kiezen welke opdracht je aanpakt en welke niet. Ben je te vol beladen en je krijgt problemen met rennen en evenwicht. Dit is ook in de gameplay verwerkt, want met de triggers kun je jezelf in evenwicht proberen te houden als het aan de zware kant is.

Het bewandelen van het terrein zou al een uitdaging zijn met alleen je bepakking, want rivieren, bergen en rotsen zorgen altijd voor bijzondere situaties. Gelukkig kun je gebruik maken van onder andere ladders en touwen, zodat je moeilijk begaanbare stukken toch kunt overbruggen. Je begrijp het al, het navigeren in de wereld is een uitdaging op zich! Zeker als je een regenboog ziet opdoemen.

BB

Zoals eerder gezegd komen de doden tot leven als het regent en het is hier waar de gameplay met de baby van pas komt (BB). Zoals eerder aangekondigd in trailers heb je een baby op je buik, simpelweg omdat deze in contact staat met de doden. Met een radar op je rug en het geluid van BB word je erop gewezen waar de onzichtbare vijanden zich bevinden. Deze gameplay is enorm spannend, niet alleen omdat de tegenstanders niet te zien zijn, maar ook vanwege het geklik van je radar en het geluid van de baby die uit je controller schalt.

Baby’s zijn altijd al eng, maar als het in deze situaties gebeurt geldt dat dubbel. Buiten het gevaar van de tijdregens zijn er ook verschillende vijandelijke facties aanwezig die je het leven zuur kunnen maken. Hierbij komt een klein beetje van de Metal Gear-gameplay naar voren, want je zal dit voornamelijk stealthy moeten lossen. Probeer tegenstanders van achteren te grijpen of ga er met een grote boog omheen. Persoonlijk kreeg ik de eerste 10 uur van de game geen wapen in de handen. Combat met vuurwapens is ook absoluut niet de focus van de game.

Lijden

Het voelt af en toe écht als lijden als je weer de weg op moet om goederen naar het volgende punt te brengen. Af en toe voelde ik me ook erg alleen en wilde ik de controller wegleggen, maar op één of andere manier wist de game me toch te blijven boeien. Dit heeft vooral te maken met de mate van beloning in de game. Na het verbinden van twee dorpen komt er namelijk een online-component bij kijken. Totdat de verbinding is gelegd is de game grotendeels een eenzame ervaring, maar zodra de koppeling is gemaakt kun je zien wat andere spelers in jouw wereld hebben gebouwd.

Dit kunnen generatoren zijn waar je bepaalde elektronische spullen kunt opladen (zoals later ook voertuigen), maar ook uitkijktorens, bruggen en zelf hele snelwegen. Voor deze laatste kun je ook helpen met de bouw door verzamelde materialen in te leveren, zodat wegen sneller ontstaan. Want ja, we spelen in de toekomst dus bouwen objecten zichzelf door middel van techniek vergelijkbaar met 3D-printing.

Sterrencast

Je gaat dus uiteindelijk letterlijk de wereld opnieuw bouwen en bewoonbaar maken voor een nieuwe generatie. Als je in een “verbonden” gebied loopt zal je allerlei bouwwerken tegenkomen van andere spelers, maar ook handig geplaatste ladders en touwen. Vergeet overigens niet op de like-knop te drukken om je dankbaarheid te uiten.

Al het bovenstaande is groots, complex en conceptueel volledig nieuw en wat dat betreft stelt Kojima niet teleur. Dat doet hij ook niet als het gaat om de bekende tussenfilmpjes, die legio aanwezig zijn. Zoals bekend is daar een sterrencast bij gehaald, waarbij naast Norman Reedus vooral Guillermo del Toro (Deadman) en Léa Seydoux (Fragile) glansrollen vertolken in de cutscenes. Het verhaal is complex, diepgaand en bijzonder informatief en voor de review heb ik de eerste twee uur van de game opnieuw gespeeld om duidelijkheid te krijgen over de context van de wereld. Dat hielp.

Schitterend

Wat wel gezegd moet worden is dat Death Stranding extreem mooi is. De acteurs zijn één-op-één herkenbaar en meer dan dat. De game weet een schitterende omgeving neer te zetten en eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat dit mogelijk is op een PlayStation 4. Sinds Red Dead Redemption 2 was ik niet zo onder de indruk over het uiterlijk van een game.

Verbeterpuntjes

Betekent dat dat er helemaal niks mis is met Death Stranding? Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat deze game niet voor iedereen is. Het is vooral gemaakt voor de mensen met een liefde voor Kojima-games, met het geduld en de passie om te zien wat de ontwikkelaar bedoelt. Daarnaast zijn er ook wat minpunten waar ik me zeker aan heb gestoord. Zo is de map van de game enorm onduidelijk en is het lastig om missies op een duidelijke manier te selecteren. Er is zoveel informatie aanwezig dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast is de wereld wat kaal; je wordt in het beginfilmpje geïntroduceerd met verschillende herten, maar helaas ga je die niet meer tegenkomen. Qua fauna had de wereld wel wat levendiger mogen zijn. Dat gezegd hebbende was dit voor mij geen reden om te stoppen met spelen en hoewel ik graag meer levendigheid had gezien, doet het niet af aan de ervaring.

Death Stranding is van begin tot eind een extreem bijzondere ervaring. Wat je gaat beleven is nieuw en onontgonnen terrein. Een wereld waar jij verantwoordelijk bent voor het koppelen van steden en het opnieuw opbouwen van een wereld, wat je bovendien doet met andere spelers in een online wereld. Natuurlijk is het zo dat je veel zal lopen en dat is niet altijd even gemakkelijk of leuk, maar je zal je vooral verwonderen over de manier waarop het verhaal wordt vertelt.

Je gaat lijden, maar de beloning is voor mij persoonlijk groot genoeg om altijd door te gaan. Death Stranding is niet voor iedereen en ook absoluut niet foutloos, maar fans van de games van Kojima zullen exact begrijpen waarom Death Stranding zo bijzonder is. Het komt weinig voor dat je in de wondere wereld der games iets compleet nieuws beleeft, maar het is Kojima in dit geval gelukt. Laten we vooral snel de handen ineen slaan en de Verenigde Staten opnieuw opbouwen, met ons allen.

Death Stranding verschijnt op 8 november voor de PlayStation 4 en later ook voor de pc.

• Uniek concept
  • Daadwerkelijk iets nieuws
  • Sterrencast
  • Prachtige graphics
  • Kojima-waardig

• Niet voor iedereen
  • De map is onduidelijk

9.2

1.
    Anoniem-1163196767's avatar

Goede review, dank!

2.
    raxpherion's avatar

Ik ben toch benieuwd naar deze game. Ik heb hem al gepre orderd. Maar heb toch een beetje twijfels gekregen naar sommige reviews. Het exploren met al je pakketjes ziet er ongeloofelijk frustrerend uit. Ook de menu’s enzo en fast traveling systeem is niet zo fast als je zou willen.
    Maar goed we gaan het zien. Opzich idd weer eens totaal wat anders.

Vraagje. Is het wedstrijdje geworden wie de 1e review uit had ofzo ? Zoveel reviews al terwijl de game toch pas de 8e uitkomt. Dus eigenlijk een preview is en geen review ? Of heb ik wat gemist en is ie al uit.

3.

@raxpherion: het embargo voor reviewers is vandaag vervallen. Die krijgen een game vaak ietsjes eerder dan de consument 😉

4.
    raxpherion's avatar

@Patrick Meurs: ja klopt, dat is mij wel bekend alleen meestal komen de reviews 1 dag voor de release ofzo en niet al een week.

5.
    Mike Gevers's avatar

@raxpherion: Meestal is dat inderdaad zo, maar dat is de keuze van de ontwikkelaar/uitgever. Reviewers zien het vaak als een goed teken dat ze een game ver voor release krijgen, want dat is een teken dat ze vertrouwen hebben dat ze een hoge score krijgen. Voor de consument geldt wat mij betreft hetzelfde: dat de reviews voor Death Stranding zo vroeg verschijnen, is een blijk van vertrouwen aan de kant van Sony en Kojima Productions dat de game het goed gaat doen. Dat, en dit is dus een week vol met hype-reviews, wat de kans op extra pre-orders vergroot 🙂

En nee, het is geen preview: deze review is gebaseerd op dezelfde versie van de game als die de consument over een week onder de knoppen krijgt, of hooguit een day-1 patch lichter. Previews zijn gebaseerd op vroegere versies van spellen

6.

Goede review maar ik laat deze game gaan ik hoef hem niet.

7.

Duidelijk, dit. Nu resteert nog één hamvraag.

Waar is Kanye West te vinden?

8.
    Anoniem-1202013308's avatar

“Sterrencast” is een pluspunt? En “Kojima-waardig” ook? Wat zijn dat voor pluspunten, als ik vragen mag? Wat brengt mij dit als gamer? Ik zal de conclusie nog niet trekken, maar het antwoord “niets” is volgens mij het enige juiste.

“Niet voor iedereen” is ook al een dooddoener. FIFA is ook niet voor iedereen en Borderlands ook niet. Dat label is op bijna elke game wel te plakken.

Verder stoor ik me in deze review enorm aan “je gaat…”. Waar ik ook kijk:
    – Je gaat lijden
    – Je gaat ontdekken
    – Je gaat beleven

Ik zal niet zeggen dat ik een taalpurist ben, maar “je gaat” is heel lelijk taalgebruik en is eerder iets dat een ouder tegen zijn kind van drie zegt als er opgeruimd moet worden, in plaats van iemand die een review schrijft over een game. “Ik ga” namelijk niets beleven in deze game, maar dat is een ander verhaal.

9.
    Petor's avatar

@Anoniem-1202013308: Bedankt voor de feedback! “Ik ga” er zeker wat mee doen, want op dat vlak heb je zeker gelijk.

Op andere vlakken ben ik het minder met je eens. Een sterrencast vol goede acteurs helpt het verhaal goed over te brengen aan de speler. Een Kojima-waardige game is zeer nuttige informatie voor mensen die fans zijn van zijn spellen en “niet voor iedereen”, tja… Sommige games zijn gewoon heel erg gemaakt voor een bepaalde doelgroep, inderdaad, net als bijvoorbeeld FIFA. Maar waar het bij FIFA duidelijk is dat het een voetbalgame is, is dat hier wat vager en dus vond ik het nodig om dat duidelijk te maken.

Bedankt voor de feedback! 🙂

10.

“Niet voor iedereen”

Yup, dit is pretty much me. xD
    Vind 60 euro te veel om uit te geven voor een game die ik (nog steeds) niet begrijp. Hoorde dat de game ook maybe uitkomt voor de Playstation 5 als een verbeterende versie, dus dan koop ik die daar wel voor.

Koop ook de game puur vanwege dat Daryl in de game zit
    .

11.
    Anoniem-1918921083's avatar

@Petor: Eens dat games als FIFA een duidelijker publiek hebben dan een game als Death Stranding. Maar nog steeds, en daar lijken alle reviews last van te hebben omtrent deze game; weet ik niet voor wie dit nu wel is, behalve dan dat het niet voor iedereen is 🙂 Wellicht komt het ook voort uit het het feit dat ik een redelijk aantal jaren gamewebsites heb gedraaid en heel vaak bij reviewers tegenkwam dat het “niet voor iedereen” was.

Toch, want lang leven internet, ben het met het Kojima-pluspunt nog steeds niet eens. Als je fan bent van de van en zijn producties, dan weet je dat deze game eraan komt. Maar ben je een 15-jarige gamer, dan zegt dat je helemaal niets.

Sterrencast zegt ook niet veel, als ze niet iets brengen. Mafia 3 werd geroemd om de soundtrack (nog steeds de meest suffe reden ooit want die muziek bestond al jaren) maar dat is ook het enige dat overeind staat van die game. Het zegt op zichzelf staand niet zo veel. Maar goed, thanks voor je antwoord.

12.
    Anoniem-1715103238's avatar

@Anoniem-1202013308: Zeer subjectief, maar niet als zodanig gepresenteerd door jou. Ik vind (zo doe je dat) ‘je gaat’ juist een mooie belofte uitspreken. ‘Misschien is deze game wat voor jou’ of ‘je gaat uren plezier aan deze game beleven’. Prima propositie, dankzij het gebruik van de woordcombi ‘je gaat’.

13.
    Anoniem-1874044022's avatar

@Anoniem-1715103238: Dan ben ik toch meer van “je zult”. En dan nog, is het een behoorlijke belofte. Ik zal dit namelijk niet hebben. Twijfel heeft zich meester gemaakt van mij waardoor ik de game toch niet heb gekocht. Maar als ik mijn preorder wel had laten staan, dan “ga ik niet” lijden op de manier die men hier bedoelt. Lijden zal ik, maar op een andere manier.

“Je gaat” klinkt ook gewoon heel lelijk. Het klinkt als lelijke straattaal. “Je gaat deze ding”. Nee, ik pas.

14.

Niet verwacht dat onze anonieme bezoekers zich zouden bekommeren om schrijfstijl en semantiek, maar vind ’t een *chef-vingerkusje* stap opwaarts van de norm.

15.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

Ik ben zelf meer van de “jullie gaan zien, boem, horsefighter”. Ben wel heel benieuwd of ik het geduld kan opbrengen om maar heen en weer te blijven lopen, al lijkt het verhaal me wel heel interessant

16.
    Petor's avatar

@Anoniem-1918921083: Qua “dat het niet voor iedereen is” en dat dat niks zegt voor 15-jarige gamers zegt me weinig. Gamersnet bestaat sinds 1999 en 15-jarigen zijn niet onze doelgroep. Onze doelgroep kent Kojima en dus is het voor onze doelgroep wel een relevantie opmerking.

En wat ik zeg over de sterrencast is niet op zichzelf staand, het artikel is langer dan die regel en ik behandel het slechts als één van de onderwerpen.

17.

@Petor: Maakt niet uit er zijn 15 jarigen zat op GN en die hebben net zoveel plezier in games als de 1999 veteranen hier. Maak lol en geniet van deze game als je hem koopt,succes.

18.
    Anoniem-716647877's avatar

@Tom Kauwenberg: Niet te veel aan wennen, het zijn dikwijls oplevingen die ook snel weer gaan liggen. Anders had ik ook wel de moeite genomen om een account aan te maken. Maar het is goed om te horen dat hierdoor er wel een normverhoging plaats heeft gevonden.

19.

@Anoniem-716647877: Hé, ik ben allang blij als (accountloze) mensen de moeite nemen hun mening of feedback te delen, opleving of niet.

Alles is beter dan Oekraïense schoenenspam of gasten die op grond van een aanname maar wat beginnen te tieren, simpelweg omdat ze niet begrijpend kunnen (of willen) lezen.

De feedback wordt in ieder geval gewaardeerd, zoals Peter ook al aangaf. ’t Biedt ons wat broodnodige reflectie over hoe we schrijven, en voor wie. Mocht je vaker dit soort oplevingen hebben; je bent welkom weer eens wat van je laten horen.

20.

@Tom Kauwenberg: Dit vind ik nou de meest stomste uitspraak ooit. Wat wil jij dan Tom . Mensen uit de betere klasse hoger opgeleiden etcc etcc. Zo lopen je toekomstige leden je gewoon voorbij. Er zijn hier op de website ook mensen die normaal zijnen ook hier op de website zitten. En ik heb er nog een op iedere grote website hebben ze anonieme reageren verboden ,weg ermee dus . Zo ik heb mijn gal gespuugd tegen jou . Bekijk het maar.

21.
    Anoniem-1399051223's avatar

@mmx: Heel goed gezegd MMX ik ben 14 en kijk hier ook .Waar zijn de oudere members hier allemaal foetsie hadden zeker geen scholing 😛 😛 En geen Rutte ideetjes.

22.
    Anoniem-1399051223's avatar

@mmx: Dus, als ik het goed snap, denk jij dat ik een hoger opgeleide ben en niet normaal? Omdat ik een andere kijk heb of een andere mening? Mooie boel zou dat worden.

Dat Tom blij is met geluid, wat voor geluid ook, lijkt me logisch. Kijkende naar de algemene trend op gamewebsites ziet iedereen dat reageren minder en minder wordt. Dus elke reactie lijkt me meegenomen. En als het dan iets is dat niet lijkt op “dit is een k#tgame en jullie snap niks van echt dom dit website” dan is het toch prima?

Wees blij dat er volk komt en dat men reageert. Kan jij je gal spuwen dat is opgebouwd tijdens het vakken vullen omdat er een krat vol flessen ketchup op de grond is gevallen (ik val vakkenvullers niet af, maar blijkbaar ben ik te hoog opgeleid en is mmx dat niet en dus normaal).

23.

@Anoniem-1399051223: Nor.male mensen ga ik mee in discussie jij bent er zo een die anoniem reageerde achter een beetje stom geklets. Neem een account hier zodat iedereen weet wie je bent.

24.