BioWare deelt waslijst aan verbeteringen in Mass Effect: Legendary Edition

De Mass Effect: Legendary Edition houdt fans van de originele Mass Effect-trilogie al een tijd bezig. De meesten kunnen niet wachten om met hun Shepard weer het sterrenstelsel in te trekken en over iets meer dan een maand is het eindelijk zo ver. In een enorme blog post heeft ontwikkelaar BioWare een waslijst aan verbeteringen gedeeld die in de Mass Effect: Legendary Edition verwerkt zijn.

Voor een volledige lijst verwijzen we je graag naar de genoemde blog post. In het kort heeft het ontwikkelteam de volgende aspecten aangepakt:

  • Combat Tuning (Mass Effect)
  • Extra Gameplay Verbeteringen (Alle delen)
  • De Mako (Mass Effect)
  • Eenheid brengen in en moderniseren van de trilogie (Alle delen)
  • Galaxy at War opnieuw balanceren (Mass Effect 3)

Uiteraard is er visueel ook heel veel gesleuteld aan de games. Daar komt BioWare binnenkort nog op terug, na een eerdere blik op de visuals begin dit jaar. Voor nu wil men benadrukken hoeveel tijd en moeite is gestoken in puur de gameplay en totale beleving van de drie titels.

De gunplay moet trouw blijven aan de originele trilogie, maar toch lekker vlot en soepel aanvoelen. Daarbij kunnen alle wapens door alle classes gebruikt worden. Het verbeteren van bepaalde wapens blijft echter wel specifiek voor bepaalde classes. De nauwkeurigheid en hanteerbaarheid van wapens is ook verbeterd. En het uitdelen van een stevige melee aanval is gekoppeld aan een specifieke druk op de knop, in plaats van automatisch te activeren op basis van je afstand tot een vijand.

Je favoriete vervoersmiddel, de Mako, is van een betere wegligging voorzien. En dankzij een handige ‘character code’ kan je eenvoudig jouw unieke Shepard gebruiken in alle delen, zonder dat je per se het hele proces van customization moet doorlopen. In elk deel een geheel andere Shepard mag natuurlijk ook nog steeds.

Het standaard einde van Mass Effect 3 is straks de Extended Cut, die na het verschijnen van deel drie onder druk van de community werd uitgebracht. Je kunt het eindgevecht met de Reapers zeker aangaan door alleen Mass Effect 3 te spelen, al dien je dan wel vrijwel alles in de game te volbrengen om geen gigantische verliezen te lijden in de grote finale. Het is nog steeds de aanbeveling om zoveel mogelijk content te spelen in alle games, om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de laatste gevechten.

Mass Effect: Legendary Edition verschijnt 14 mei voor de pc (Origin, Steam), Xbox One en PlayStation 4.

  1.   
    Zorroberner's avatar

    Nou heb alles even doorgenomen met een hoop blij dus wat mij zeer aanspreekt:
    – Galaxy at war opnieuw vormgegeven, heel goed was daar al benieuwd naar. (Graag nog steeds aandacht voor in de review als dat mogelijk is)
    – Integrated weapons and armor DLC packs, vind dit zeer goed, dat je niet 5 armor packs en giga veel wapens hebt maar dat er toch meer natural progression is. Al blijf ik het in 2 en 3 waarschijnlijk toch bij N7 armor houden zoals ik altijd deed. (Al ben ik daar sws conservatief in, altijd Sheploo en N7 armor.
    – Headshot damage en speciale melee button in deel 1.
    – XP gains, zal wel deel 1 zijn, level 59 en 60 was een bizarre grind. En met alles standaardiseren neem ik aan dat vanuit de mako vijanden doden net zoveel xp als ter voet oplevert? (jup staat er zie ik nu) Wel jammer dat de lvl 50 cap van je eerste playthrough weg is. Geen idee vond dat wel een mooi iets, naja dan desnoods ME 1 (the original) op een nieuw account spelen. Denk dat dit de meerderheid en achievement hunters hier wel blij mee zijn.
    – Daarmee nieuwe throphies en achievements, zeer benieuwd, ben ik altijd voor in.
    – Inventory management improvements: Super en hard nodig, ik hinderde mij eigenlijk aan weinig bij ME1 zelfs niet aan de Mako (crazy i know) maar dit wel, heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitwerken.

    Gemiste kansen/ minder enthousiast over:
    – Ik had het mooi gevonden bij de eenheid brengen dat er ook gelet zou zijn op uiterlijk van bepaalde personages. Zoals Udina en Ashley die van deel 2 naar deel 3 op bepaalde punten er heel anders uit zien, terwijl ze van 1 naar 2 hetzelfde zijn gebleven. Daarmee ook een blik op de Alliance, hoop nog steeds dat de uniformen en schepen hetzelfde zijn. Die van deel 1 (hebben ze daar uberhaupt standaard uniformen) zijn zowel qua schepen als uniformen niet vergelijkbaar met deel 3. Terwijl deel 3 daar echt geweldig in is.
    – Ammo drop rate in ME 2, aan de ene kant jammer had hier alleen last van op Insanity, wat ik juist deel van de uitdaging vond. Vooral eerst heel secuur pistol gebruiken, en daarna eventueel andere wapens, wel alleen Soldier op Insanity gespeeld dus wellicht voor andere classes echt broodnodig.

    Kortom: Zeker wel enthousiast, wel benieuwd of er XSX/PS5 verbeteringen komen. En zin erin natuurlijk. Na over die classes begonnen te zijn realiseer ik mij dat ik ME 3 en 2 vooral op Soldier gespeeld heb, geen idee voelt als enige natural voor mij. Dus hoor graag aanbevelingen 🙂

  2.   
    Zorroberner's avatar

    Eigen aanvulling wat ik mij later besef: Ik hoop dat in deel 3 bepaalde items van grotere afstanden vindbaar zijn, zoals in ME 2. In deel drie moest je soms elk hoekje van de kamer afspeuren voor bepaalde items om ze te vinden.

  3.   
    MaTriXX's avatar

    Als ik net zoveel uur gaat besteden in alle 3 de delen van de Legendary versie als ik voorheen deed met de oude delen dan zit ik in december nog Mass Effect te spelen.