Review: Mass Effect 1: Legendary Edition

Nostalgie is een gevaarlijke emotie. Veelal worden dingen van “vroeger” geromantiseerd en dus is een oordeel vaak vertroebeld door de heimwee naar hoe alles was. Met het gevaar in een “vroeger-was-alles-beter”-review te verzanden wil ik even duidelijk stellen. Vroeger was niet alles beter. Maar Mass Effect wel!

De eerste Mass Effect is door veel mensen gemist, omdat de game oorspronkelijk exclusief verscheen voor de Xbox 360, omdat Microsoft de uitgever was. Pas later werd de game geport naar de PlayStation 3, maar omdat Mass Effect 2 toen al verkrijgbaar was, werd het eerste (meest achterhaalde) deel door velen overgeslagen. Bovendien verscheen Mass Effect in het beste gamejaar ooit: 2007 en dus werd het ondergesneeuwd tussen games als Assassin’s Creed, Bioshock, Modern Warfare, Crysis en Halo 3 (god wat een jaar!). Die mensen ligt geen strobreed meer in de weg, want eindelijk is Mass Effect naar het nu gehaald.

Lees hier de oorspronkelijke Mass Effect review

Vroeger was Mass Effect beter

Na de releases van Knight of the Old Republic en Jade Empire wilde Bioware graag een eigen IP maken in het sci-fi-genre. Het werd Mass Effect en hoewel de eerste game qua gameplay de meest achterhaalde is, is het verhaal van de game zelfs nu nog één van de betere ooit gemaakt. Voor nieuwe spelers zal het even wennen zijn, want de hoeveelheid informatie die je tot je krijgt is enorm. Waar gamers tegenwoordig gezien worden als domme (Ubisoft)-laven, met iedere meter een map-update, dien je in Mass Effect regelmatig je journal te lezen en te kijken in welk gedeelte van de map je moet zijn. Dit is nog steeds zo maar doet niet af aan de beleving. Sterker nog, omdat je af en toe gedwongen wordt je Journal te raadplegen leer je veel meer over de wereld en zijn vele rassen, planeten, personages en verhalen.

Dit alles wordt natuurlijk voornamelijk vertelt in de vele dialogen die de game rijk is. Het schrijfwerk van Mass Effect is fenomenaal, want hoewel de hoeveelheid informatie soms bedrukkend kan lijken, zijn de dialogen altijd interessant en wil je altijd meer weten over hoe het nou zit met de Krogan, Rachni, Geth, Reapers, Turians en nog veel meer. De game is nog steeds één van de beste RPG’s ooit gemaakt en mocht je deze gemist hebben, pak deze kans en ga Mass Effect spelen!

Mako!

Waar Mass Effect 2 en 3 ook zonder deze remaster nog prima te spelen zijn, was er wel wat werk nodig aan de eerste Mass Effect. Het meest duidelijk is de grafisch praal. Alles is nu in een 4K-resolutie te spelen en op grafisch vlak is de game naar het nu gehaald. De belichting is schitterend, de emoties in gezichten veelzeggende en het schieten is wat vergevingsgezinder. Een rondrit op Virmire is prachtig en de dorre wereld van Feros is sfeervol.

Bovendien is het rijden met de Mako, je tank, verbeterd. Dit was het meest gammele gedeelte van het origineel en vanwege de negatieve feedback werd besloten de machine niet meer te gebruiken in andere delen. De Mako rijdt nu veel beter, er zit gewicht aan de machine en je zal niet meer gemakkelijk heen en weer ketsen als je toevallig tegen een rots aan botst. Het maakt de quality of life in de game stukken beter. Ook het wachten in liften; wat ongeveer een zesde van de game besloeg omdat dit de verkapte laadtijden waren, is extreem verkort. Het zorgt ervoor dat je sneller door de eerste game heen bent, maar alsnog ben je gemakkelijk 14 – 18 uur bezig, afhankelijk van hoeveel zijmissies je hebt gedaan.

Waarom Bioware het succes van Mass Effect Legendary Edition nodig

Wat uniek was aan de Mass Effect-trilogie is dat je de savegame uit het eerste deel meeneemt naar de volgende delen. Dit is sindsdien nooit meer in deze mate gepresteerd. Je zal hartverscheurende beslissingen moeten nemen en je zal zelfs iemand moeten opofferen. Die persoon keert niet terug in deeltje 2 en deeltje 3 en ook andere beslissingen hebben (mass) effect op de andere games. Omdat alles nu in één pakket te spelen is kun je de saga nog eens beleven zonder dat je hoeft te wachten op een nieuwe game.

Mass Effect is een stukje gamegeschiedenis. Wat Bioware indertijd heeft gepresteerd op het gebied van story telling is nog steeds zelden geëvenaard. Omdat de eerste game door veel mensen gemist is, is dit de uitgelezen kans om in het boeiende verhaal te stappen met verschillende rassen, planeten, een mensheid die nieuw is op het universele speelveld en bijzondere relaties die je aangaat met je companions. Op bijna alles is de game naar het nu gehaald, alleen wordt je nog steeds niet aan het handje gehouden en zal je je map en journal soms goed in de gaten moeten houden. Buiten dat is Mass Effect nog steeds een geweldig game, is het een prima verzorgde remaster en een must voor iedereen die van RPG’s houdt.

Binnenkort de reviews van Mass Effect 2 en 3 Legendary Edition!

• Naar het nu gehaald
  • Nog steeds fantastisch verhaal
  • Stukje gamegeschiedenis
  • Prachtig belicht
  • Mako rijdt nu prima
  • Je wordt niet aan het handje gehouden

• Je wordt niet aan het handje gehouden

9

1.
    Anoniem-377239303's avatar

Je wordt niet aan het handje gehouden.
    Is voor mij ook een pluspunt!

Net deeltje 1 voor het eerst uit gespeeld. En bezig met 2 mooie game veel content en verhaal dialogen en keuzes, ben benieuwd hoe deeltje 2 is. Grafisch wel een stuk beter. Maar heb me goed vermaakt met deel 1.

2.
    Anoniem-1381765640's avatar

Ik vermaak me op moment enorm met deeltje 2.

3.
    ChielB's avatar

Visueel naar het nu en inderdaad sublieme story telling/world building. Dat maakt de game echt geweldig. Soms was het wel een beetje door wat matige missies heen prikken, waarbij veel herhaling is in bepaalde acties/locaties, maar de totale sfeer en beleving maken dat zeker weer goed.

Op naar deel 2! 🙂