BioWare heeft het succes van Mass Effect LE nodig

Bioware heeft het de laatste jaren niet makkelijk gehad. Dit is het gevolg van een combinatie van foute keuzes, het vertrek van veel topmensen en de bemoeienis van Electronic Arts. Het laatste succes was Dragon Age Inquisition en daarna ging het helemaal mis. Daarbij heeft de ontwikkelaar een groot nadeel; de ontwikkeltijd van Bioware-games is lang, dus als er twee games achter elkaar falen, dan is dat direct een smet van meerdere jaren. Een slechte Call of Duty spoel je in een jaar weg.

Mass Effect Andromeda was de eerste dikke scheur in het bijna-feilloze blazoen van Bioware. Het waren niet alleen de walgelijke gezichtsanimatie, maar ook de manier waarop ze die game gebouwd hebben was een foute keuze. Waarom moest die game gebouwd worden zodat je er honderden uren in kwijt kon? Was de 20 uur voor Mass Effect 1 en de 30 uur voor Mass Effect 2 niet genoeg? Ook het schrijfwerk was ver onder de maat.

Toch was Mass Effect Andromeda wel speelbaar, het ging pas echt mis met Anthem. Lees hier alles over dat debacle.

De eerste cijfers van Mass Effect Legendary Edition zijn goed. Nooit eerder werd een Bioware-game door zoveel mensen gespeeld op Steam, maar het succes van de remake is niet alleen goed voor de portemonnee van de ontwikkelaar, maar ook voor het vertrouwen. Bovendien is het een goede masterclass voor de nieuwe mensen bij Bioware.

Omdat ze voor deze remake weer in de game moesten duiken, zullen ze gezien hebben waarom de eerste drie Mass Effect-games zo geniaal zijn. Dat heeft voornamelijk te maken met de fantastische world building in de game. Elk ras heeft een complex maar interessant verhaal en je hebt als Commander Shepard echt het idee dat je een stempel kunt drukken op het universum!

Bovendien is er enorm veel afwisseling. In Mass Effect Andromeda moest je op elke planeet hetzelfde doen, nu is dat niet altijd een probleem (zie Dragon Age Inquisition), maar dan moet het schrijfwerk wel op orde zijn.

De volgende alinea heeft een kleine spoiler voor Novaria in ME1!

Op dit moment ben ik weer zes uur onderweg in de eerste Mass Effect en ik ben op de planeet Noveria. Het is geen planeet waar je zoals in Andromeda zes uur in kwijt bent, maar hoe het is opgebouwd is hoogstaand. Je dient eerst te onderzoeken waar je verdachte rondhangt, dan dien je een pas te bemachtigen voor de garage naar buiten. Dit mag niet, omdat er een dodelijke storm rondwaart. De pas bemachtig je door te spreken met een Turian die bewijzen heeft gevonden tegen de directeur van de planeet. Die is erachter gekomen en laat het kantoor van de Turian onderzoeken door politiemensen die dat niet officieel doen. De secretaresse van de directeur blijkt undercover te werken voor de investeerders en zal jou dus helpen het bewijs te vinden en de directeur te arresteren.
Anders dan in Mass Effect Andromeda, waar elk verhaal dezelfde uitkomst had, namelijk je moet een planeet op om allemaal dezelfde dingen te doen, is dit een écht verhaal. Inleiding, kern, slot, diepgang, en dat met de beperkte techniek uit het jaar 2007. Omdat het zo goed geschreven is kijk je daar gemakkelijk doorheen en bovendien ziet de remake er nu prima uit.

Einde kleine spoiler!

Het is goed voor de nieuwe mensen van Bioware om met deze game bezig te zijn geweest. Ze krijgen een masterclass van de oude meesters van hun bedrijf, die helaas al lang vertrokken zijn. Ook kan het een les zijn voor Electronic Arts, want de successen van games waar ze zich niet of nauwelijks mee bemoeien stapelen zich op.

Respawn kreeg de volledige vrijheid nadat EA het vertrouwen in de ontwikkelaar had verloren vanwege de tegenvallende resultaten van Titanfall 1 en 2. En zie daar Apex Legends en Jedi: Fallen Order. Hell zelfs Medal of Honor Above and Beyond was succesvol. De verkoopcijfers zullen vanwege dat het een VR-game is niet enorm zijn geweest, maar een ingame documentaire heeft een Oscar gewonnen! Dat is nog nooit eerder vertoond in de game-industrie!

Naar Command & Conquer Remastered werd niet omgekeken omdat het project te klein was voor de aandacht van EA. Op Steam heeft de game het fantastisch gedaan.

It Takes Two is gemaakt door de kleine onafhankelijke ontwikkelaar Hazelight en EA geeft die game uit. Een enorm succes!

We hopen dat iedereen hiervan leert, want dan zou het nog wel eens goed kunnen komen met games als Battlefield en Need for Speed. Nu nog hopen dat de rechtbank FUT verbiedt en we zijn op weg naar een prachtig EA!

  1.   
    Anoniem-93082133's avatar

    Heb me anders prima vermaakt met Andromeda. Door dat men teveel ging vergelijken werd het bij de grote groep mensen een bagger game genoemd. Haalt tie het bij de Shepard trilogie…. nee maar losstaand daarvan vond ik het een prima game.

  2.   
    Anoniem-1863993386's avatar

    @Anoniem-93082133: hadden ze het geen mass effect moeten noemen als ze niet de vergelijking wilde.