Ontwikkeling Dying Light 2 heel chaotisch volgens medewerkers

Oorspronkelijk gepland voor begin 2020, maar ook alweer voor onbepaalde tijd uitgesteld. Het ontwikkeltraject van Dying Light 2 lijkt voor ons buitenstaanders al geen eenvoudige klus. Nu doen ook (voormalig) medewerkers van ontwikkelaar Techland een boekje open over de ontwikkeling. Een blik achter de schermen laat alles behalve een gesmeerde organisatie zien.

Diverse bronnen binnen Techland spraken onlangs met The Gamer, waarbij nogal wat stevige uitspraken werden gedaan. Zo zouden veel medewerkers met gierende banden het pand verlaten en heeft het management geen behoefte aan inspraak van nieuw aangenomen talenten. CEO Pawel Marchewka lijkt er niet wakker van te liggen:

We have been operating on the market for 30 years and many of our employees have been with us for a long time. Making games is tough and it is normal that sometimes there is a need to change the workplace and look for new challenges. I am very sorry that some of our employees left us and decided to find their way outside the structures of Techland but I’d always wish them the best.

Techland zou volgens een medewerker meer op externe consultants vertrouwen dan eigen medewerkers. Daarbij worden er voor producers binnen het bedrijf onmogelijke mijlpalen en workflows in stand gehouden.

Design en creativiteit worden volgens bronnen ook de kop in gedrukt door Marchewka. Hij zou naar verluidt geen ideeën in Dying Light 2 willen zien, zolang ze niet eerder bewezen zijn in een andere game. Volgens ontwikkelaars binnen Techland heeft dit niets met een gezonde marktanalyse te maken, maar is het domweg kopiëren van anderen. Een medewerker vertelde:

You are very often being asked or rather expected to show references of competitors’ work before your own. It often ends up with simply re-doing what others did which has nothing to do with [the] creativity that the company is so big about. Not to mention how it affects people’s morale when they are not being trusted at all when it comes to their skills and creativity.

Niemand binnen Techland zou nog echt weten wat Dying Light 2 uiteindelijk moet worden of welke kant het verhaal op moet gaan. Het is onderweg al zo vaak gewijzigd en veel medewerkers zijn inmiddels ontslagen of zelf opgestapt. Er wordt zelfs gesproken van een “creativity-killing vibe”. Gezellig!

Dying Light 2 leek vorige maand nog uit de dood herrezen met het tonen van een collector’s edition. Als de game het dodelijke daglicht ooit zal zien, moet dat voor de pc, PS4, PS5, Xbox One en Xbox Series X/S zijn. Mocht je het aandurven wat je kan verwachten van Dying Light 2? Check dan de uitgebreide trailer die de Poolse ontwikkelaar midden 2019 naar buiten bracht. Voor zover dat nu nog klopt…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren