Bethesda gelooft niet dat The Elder Scrolls 6 een Xbox-exclusive wordt

Vorige maand maakte Microsoft maar liefst 7,5 miljard dollar over om eigenaar te worden van onder andere ontwikkelaar en uitgever Bethesda. Een schijntje natuurlijk voor de razend populaire studio achter onder meer The Elder Scrolls, Fallout, DOOM en vele andere titels. Nu de topmanagers allicht hun zakken hebben gevuld, is het tijd om vooruit te blikken. Als lid van de warme familie bij Microsoft staat Bethesda uiteraard te springen om mooie Xbox-exclusives af te leveren straks, toch?

Todd Howard, studiobaas van Bethesda, is wat minder enthousiast. De meeste ogen zijn uiteraard gericht op de ontwikkeling van The Elder Scrolls 6, maar Howard kan zich niet voorstellen dat de game uitsluitend voor Xbox-consoles gaat verschijnen. In het verleden heeft Bethesda wel vaker afspraken gemaakt qua exclusiviteit. Dat zal men ook netjes blijven doen als onderdeel van Microsoft. Hij laat echter in het midden of er al concrete afspraken zijn omtrent de ontwikkeling van de nieuwe Elder Scrolls:

We do view it, and always have by ourselves, on a case-by-case basis. We’ll do that as part of Microsoft as well. They’ve been pretty open on other platforms and not just within Xbox. This is an outside perspective, but if you go back ten years at Microsoft, you wouldn’t expect them to have a full Office suite on an iPhone either.

I can’t really project where things will be except to say we’ve done those sort of exercises ourselves as an independent. If you look at every Elder Scrolls game, there has been some exclusivity on Xbox or with Microsoft. We’ve partnered with every game. Morrowind was basically a console exclusive, Oblivion was a long timed exclusive, Skyrim’s DLC was exclusive for a long period of time.

We’ll decide what makes the best sense for our audience when the time comes, and I can’t really project today what that looks like.

Tijdens de overname van Bethesda liet Microsoft weten dat bestaande contracten gerespecteerd zouden worden. Exclusiviteit voor games als Deathloop en Ghostwire: Tokyo, die qua consoles alleen voor de PlayStation 5 verschijnen, zal zodoende blijven bestaan.

Xbox-baas Phil Spencer gaf de concurrentie eerder deze maand nog een dikke vinger door te melden dat ze andere consoles niet nodig hebben om de investering van 7,5 miljard terug te verdienen. Al durfde ook Spencer het toen nog niet aan om concrete uitspraken te doen over de console-exclusiviteit van toekomstige games uit de studio’s van Bethesda of de andere ontwikkelaars die onder het overgenomen ZeniMax vallen.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Djobba010's avatar

    Voor mij is het makkelijk om te zeggen dat Xbox exclusiviteit helemaal prima is. Ik heb een gaming PC en een Xbox One. Maar alles wat exclusief voor Xbox Series X wordt, komt ook op PC. Dit is pas vervelend nieuws als je alleen een PS4/PS5 hebt. Je weet dit nu allemaal en het is helemaal je eigen ‘fout’ als je een PS5 koopt en dus Bethesda exclusives gaat missen hierdoor (als het Microsoft exclusive wordt natuurlijk). Maar ik denk niet dat ze Zenimax en Bethesda om er geen system sellers uit te halen natuurlijk. Xbox mist gewoon een aantal goede system sellers op dit moment. Forza, Halo en Gears zijn leuk, maar niet genoeg.

  2.   
    Zorroberner's avatar

    @Djobba010: Helemaal mee eens. Maar no way dat Microsoft 7.5 miljard uitgeeft om deze games dan met iedereen te delen. Denk dat het vooral (en zeer begrijpelijke) wishfull thinking is van een hoop Playstation fans. En dit is gewoon mooi politiek praatje van Todd Howard maar denkt niet dat het uit gaat komen.