Rockstar stelt game-testers fulltime aan na ophef

Het is de afgelopen maanden een van de hevigste discussies in de game-industrie: crunch time. Van Fortnite tot de stroeve ontwikkeling van Anthem, ontwikkelaars op de werkvloer worden vaak gedwongen om tientallen uren overwerk per week te leveren in de aanloop naar een grote release. Ook Red Dead-ontwikkelaar Rockstar moet eraan geloven, wat volgens een ex-medewerker een plek van angst en misbruik zou zijn.

Vorig jaar raakte het bedrijf in opspraak, toen werkweken van tot wel honderd uur aan het licht kwamen bij de ontwikkeling van Red Dead Redemption 2. Met name bij Rockstar Lincoln in Groot-Brittannië zou het een drama geweest zijn, vooral onder de testers die als freelancer onder hoge druk stonden. Gelukkig lijkt aan dat geval nu een einde te komen: Kotaku heeft van bronnen gehoord dat het Britse bedrijf testers nu een vaste aanstelling heeft gegeven.

Ook is het volgens de bronnen niet meer zo dat testers hun mobiele telefoons in een kluis moeten achterlaten tijdens het werk. Tot slot experimenteert Rockstar met flex-uren: medewerkers mogen daarmee zelf bepalen wanneer ze hun contracturen invullen. Het lijkt er dus op dat Rockstar in ieder geval een poging doet om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Het is niet bekend of deze stappen ook voor tijdelijke medewerkers bij andere Rockstar-vestigingen is gezet. Rockstar weigerde enig commentaar te geven, maar Kotaku’s Jason Schreier (verantwoordelijk voor veel van de crunch-artikelen) heeft beloofd er verder naar te gaan kijken wanneer hij eind deze week terugkeert van zijn verlof.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren