Preview: The Legend of Zelda: Link’s Awakening hands-on

Het is spijtig om te zeggen, maar The Legend of Zelda: Link’s Awakening is één van de weinige Zelda-games die ik nog nooit heb gespeeld. De game verscheen oorspronkelijk op de Gameboy in 1993 en ik was nog te jong om van dit soort games te houden. Gelukkig krijgen we binnenkort een nieuwe kans, want Nintendo is bezig met een remake van Link’s Awakening en deze verschijnt op 20 september aanstaande. De kwaliteit van remakes is de afgelopen jaren enorm gestegen, met als recente hoogtepunten Resident Evil 2 en de Spyro-trilogie. Kan Nintendo dit evenaren of zelfs verbeteren?

Oude vijanden, nieuwe graphics

Het simpele antwoord lijkt ja te zijn, want alles in de nieuwe Link’s Awakening is volledig op de schop gegaan. De game ademt sfeer, waarbij er is gekozen voor een unieke versie van Link. We krijgen geen stijl uit The Wind Waker of Breath of the Wild, Link’s Awakening krijgt zijn eigen stijl en het ziet er enorm schattig uit. Het palet van kleuren, de bewegingen van de tegenstanders en de animaties in de wereld geven de game een uniek uiterlijk. Vlindertjes vliegen rond, boompjes bewegen rustig in de wind en gras laat zich koddig afsnijden. Alles is enorm sfeervol.

En daarmee is aan de belangrijkste taak van deze remake voldaan. Volgens fans van de serie staat de gameplay namelijk als een huis en ik kan niet anders beweren. Als een echte top-down Zelda-game dien je goed te plannen wanneer je je schild gebruikt en wanneer je met je zwaard uithaalt. Speren komen van links en rechts en het maakt de game een spannende ervaring van ontwijken en timing. Het is bizar om te zien dat een aantal van de bekende Mario-vijanden ook te vinden zijn in deze game uit 1993. In Mabe Village blaft een Chain Chomp en in een eerste tempel bevecht je Goomba’s.

Voor de rest zullen we veel herkenbare puzzels krijgen, die voor nieuwe spelers misschien wat uitdagender zijn. Oudgedienden zijn bekend met het verschuiven van rotsen en het gebruik van verschillende knoppen en verschillende sleutels, maar dat is juist mooi. Nieuwe spelers kunnen dit stukje historie straks zelf beleven zonder dat ze een Gameboy hoeven te bemachtigen. Hoewel wij maar tien minuten aan de slag mochten met Link’s Awakening zijn de vooruitzichten goed. Link’s Awakening lijkt een geweldige remake te worden en ik kan niet wachten om er vanaf 20 september mee aan de slag te gaan.

1.

Dit is nou net wat ik echt graag zie.ben gek op Zelda games.

2.