Stelling van de week: Sekiro moet een makkelijke modus hebben!

Onze Amador is blij! Hij heeft Sekiro: Shadows Die Twice uitgespeeld en de game spookt nog steeds door zijn hoofd. Peter zou de game ook wel willen spelen, maar hij vindt het te moeilijk en teveel tijd kosten. Een makkelijke modus zou de oplossing kunnen zijn, maar dat is volgens Amador belachelijk!

Kortom! Tijd voor een flinke discussie in een nieuwe Stelling van de Week!

Win Sekiro: Shadows Die Twice!
Lees de review van Sekiro: Shadows Die Twice
Bekijk de review van Sekiro: Shadows Die Twice
Beluister de GN Podcast over Sekiro (vanaf 19:30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Het is wel mooi dat sekiro een hardmode heeft die je nog harder afstraft. Ik deel het sentiment dat de moeilijkheidsgraad een van de hoofd redenen is dat deze games onder hun eigen genre vallen tegenwoordig in plaats van een standaard action rpg. Doordat ze de focus vol op”punishing” difficulty leggen zijn ze instaat om een ervaring neer te zetten die moeilijk maar eerlijk is zolang je vol gebruik maakt van alle facetten van de game.

    Een game zoals the Witcher 3 heeft een easy, normal hard en very hard. Je merkt gelijk dat de game op normal goed speelt maar het moment dat je op very hard springt dat er encounter zijn die heel goedkoop aanvoelen omdat ze niet gebalanceerd aanvoelen voor die moeilijkheidsgraad.

    Je merkt dan echt het verschil tussen een game die de focus legt op een bepaalde speel ervaring en een game die zoveel mogelijk spelers wilt hebben.

  2.   
    OnOwned's avatar

    @BearsRidingTanks: Dit is precies goed uitgelegd. Compleet met je eens. Ik vind het gewoon een eigen genre. Er wordt niet voor niets al over Soulslike games gepraat.

  3.   
    mmx's avatar

    @BearsRidingTanks: goed gezegd hier ben ik het zeker mee eens

  4.   
    Papachico's avatar

    Mooi verhaal. Mario Bros op de nintendo had ook een moeilijkheidsgraad in vergelijking tot Dark Souls, Bloodborne en Sekiro. Ging je dood? Heel t level opnieuw doen + respawns +boss. Door al je levens heen? Game over en gewoon t hele spel opnieuw spelen.

    Mensen moeten niet zeuren over een Easy mode. De gamer is te casual geworden doordat vele games gewoonweg te simpel zijn.

    Ik hou van deze franchise puur wegens de moeilijkheidsgraad. Tevens vind ik Sekiro nog wel t makkelijkst in vergelijking tot Dark Souls en Bloodborne.

  5.   
    Heart1982's avatar

    Dit gaat geen discussie worden, volgens mij zijn wij het allemaal met elkaar eens.
    Een souls-game of dit soort genre zou gewoon niet dezelfde ervaring en voldoening bieden wanneer je een easy modus hebt. Dan ben je er in een uur of 4 doorheen.

    Nog even wachten tot dat Sekiro in prijs gezakt is, dan hoop ik ook over deze game mee te kunnen praten.

  6.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Was het niet Miyazaki die in zijn visie juist doorzettingsvermogen wil vieren, ongeacht van hoe moeilijk het spel in kwestie precies is? Naar mijn idee kun je nog steeds een ziekelijk moeilijke game maken, terwijl je ook de minder bedeelde gamers tegemoetkomt.

    Ik wil niemand woorden in de mond leggen, maar volgens mij gingen de klachten rondom Sekiro vooral over toegankelijkheid voor spelers die misschien motoriek minder sterk/snel zijn (door bijvoorbeeld een handicap) of geen kans hebben ooit zo goed te worden als het spel nu wil.

    Het zou toch niemand schaden als de game zich ook voor hun speelstijl leent, in een losse (niet “hardcore gamer approved”) modus? Zo lang ze ook daar maar eenzelfde hoeveelheid frustratie/doorzetting ervaren, zou ik zeggen dat From Softwares insteek intact is gebleven én meer mensen kunnen genieten van de game en diens moeilijkheid.

  7.   
    BearsRidingTanks's avatar

    @Tom Kauwenberg: Het is wel krom om gelijk te stellen dat iemand met een handicap niet instaat is om een souls game te kunnen spelen.

    Hoe wil je een game makkelijker maken zonder het makkelijker te maken? Je komt en zal de game moeten balanseren op de “accessibility” modus en dat zal invloed hebben op de core experience.

    Als dit nu de norm was games ok maar dit is een genre waar de moeilijkheidsgraad een essentieel onderdeel van is. Voor wie dit te hoog gegrepen is kan een van de tig andere action rpgs spelen die meer in hun straatje liggen.

  8.   
    JustB's avatar

    Zoals velen hier al zeiden, daar ben ik het ook mee eens. Dat het echt moeilijk is maakt deze games juist leuker en laten ze dat maar zo houden. Een game kan van mij niet moeilijk genoeg zijn ;p

  9.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @BearsRidingTanks: Ik zeg ook niet dat mensen met een handicap meteen niet meer in staat zijn bepaalde games te spelen, ik bedoel meer te zeggen dat we niet moeten vergeten dat sommige gamers gewoon bepaalde beperkingen hebben. Dat kan van alles zijn. Van (milde) kleurenblindheid tot aan een gevalletje RSI. Hoe lullig is het als je daardoor ineens wordt buitengesloten van het plezier?

    Maar hé, ik begrijp de retoriek die hier te vinden is ook volledig. Moeilijke games kunnen ontiegelijk leuk zijn, juist omdat ze zoveel uitdaging bieden. Ik denk echter dat er ook manieren zijn om én die uitdaging te behouden én zo veel mogelijk gamers mee te sluizen in dat gevoel. Of From Software moeite en tijd wil steken om die balans te vinden, dat is helemaal aan hun.

  10.   
    Dedsec's avatar

    Vergeet The Division 2 niet.

  11.   
    MikeGevers's avatar

    Nou ja, het idee van “word maar lekker goed” is wat mij betreft écht arrogant. Niet iedereen heeft tijd of zin om goed te worden in Sekiro, Dark Souls of welke andere game dan ook. Ik heb die game bijvoorbeeld nog niet eens gekocht, omdat ik wist dat Anno 1800 al mijn tijd zou opslokken zodra Sekiro eens klaar zou zijn met downloaden. En zowaar, ik zit nu vol in de review van Anno 1800. Daarnaast hoop ik eindelijk eens die hele fucking Witcher-serie eens binnen een jaar tijd uit te spelen. Dus nee, waarschijnlijk heb ik de komende maanden geen tijd om Sekiro op te pakken én er “goed in te worden”.

    Aan de andere kant ben ik het wél met Amador eens dat een easy mode gewoon afdoet aan de ervaring. Juist de moeilijkheid is een van de charmes van games als Dark Souls en Sekiro. Sommige games zijn beter voor de een, andere games zijn goed voor de ander. En ja, beide genoemde genres in mijn reactie zijn “mijn games”.

    Maar laten we eens kijken hoe dit de totale speeltijd beïnvloedt. Tuurlijk, een easy mode zou je sneller door Sekiro helpen, maar aan de andere kant heb je dan een game van een uurtje of 15. En dát is wat mij zo stoort aan de zogenaamde “columns” over dit soort games: de schrijvers zeveren over hoe kort games tegenwoordig zijn, maar tegelijkertijd kankeren diezelfde mensen over hoe moeilijk sommige games tegenwoordig zijn. Óf games zijn te kort óf ze zijn te moeilijk om binnen 20 uur uit te spelen! WHAT THE ACTUAL FUCK?!

    Nee, fuck die shit! Je moet niet proberen om van beide walletjes te eten door een die-hard RPG via een makkelijke modus uit te spelen. Dat is het grootst mogelijke disrespect dat je personen als Hidetaka Miyazaki kan tonen.

    Met andere woorden: ik ben het eens met Amador. Als je games niet kunt uitstaan vanwege de moeilijkheid, sla hem dan gewoon over. Tuurlijk, Sekiro biedt een mooi verhaal, maar talloze andere games doen dat ook. Maar ik ben echt van mening dat de moeilijkheidsgraad in games als Sekiro en Dark Souls bijdragen aan de verhaalvertelling.

    Dat is juist wat gaming anno 2019 zo mooi maakt: je kunt kiezen tussen verschillende ervaringen. Wil je een tyfus-moeilijke game die je om de drie minuten omlegt? Dat kan in Sekiro! Wil je een game die een diepgaand narratief biedt en tegelijkertijd je reactietijd test? Dat kan in The Witcher 3!

    Tuurlijk, die games liggen wat uit elkaar wat tijdsperiode betreft, maar ik bedoel maar: je hebt de keuze om Sekiro aan te schaffen óf nog een playthrough van The Witcher 3 te beginnen. En dan heb ik het nog niet eens over verhalende games van 2019. I mean: Life is Strange 2? Zoek je verhalende games, zoek het dan in die hoek en zever niet dat sommige games te moeilijk zijn!

    Geen tijd of zin in die-hard RPG’s? Sla ze lekker over! Wel zin om tientallen uren te spenderen aan het verslaan van bazen die daadwerkelijk terugslaan? Dan kun je je hart ophalen in games als Sekiro en Dark Souls!

  12.   
    OnOwned's avatar

    @MikeGevers: Nu we het over games als ANNO hebben. Dat vind ik dan weer veels te moeilijk en gecompliceerd, maar er zijn zat mensen die smullen van micromanagen en allerlei statistiekjes. Mij lijkt het echter wel een leuke game om te spelen, maar wel met wat minder regeltjes en andere “lastige elementen”. Dan sloop je toch ook de essentie van zo’n game, als er zo’n modus van mij wordt gemaakt.

    Ik blijf het gewoon onzin vinden dat uitsluitend Sekiro en Dark Souls hier op worden aangepakt, terwijl ze zo populair zijn dat er al wordt gesproken als een genre: Soulslike-games zoals ik al eerder zei. Het is een visie van een ontwikkelaar waar je gewoon niet verder aan moet komen. Wij gamers willen toch vaak zeiken om het zeiken en dit vind ik echt een goed voorbeeld daarvan.