Datamining toont vissen en koken in Sea of Thieves

Bananen zijn gezond én houden scheurbuik in toom, maar een piraat moet op den duur toch ook wát andere voedingsstoffen binnenkrijgen. Volgens een recente datamine in Sea of Thieves‘ bronbestanden, lijken die nieuwe voedselbronnen nu al op te doemen aan de horizon van Rare’s piratensimulator.

In het specifiek gaat het om een reeks details die Crew of Thieves op wist te vissen uit de recente Patch 1.4.4 voor het spel. Daarin werden onder meer nieuwe fruitsoorten gevonden, maar ook een reeks andere ingrediënten en buffs die in kooksessies gebruikt zouden kunnen worden.

Concrete details of knoeihard bewijs werd daarbij niet aangeleverd, maar Crew of Thieves kwam wel op de proppen met een uitgebreide lijst aan vondsten vanuit de bestanden.

Naast eetbare bananen moeten klaarblijkelijk ook vier andere fruitsoorten hun intrede doen, alsmede een reeks vlees en vissoorten. Daarvan lijkt het gros al bekend op zee en aan land, afgezien van de vijf verschillende groottes aan vis, die mogelijk wijzen op de komst van een hengelactiviteit.

Fruit

  • Coconut
  • Mango
  • Pineapple
  • Pomegranate

Meat & Fish

  • Bacon
  • Chicken
  • Fish (grootte 1 tot en met 5)
  • Kraken
  • Megalodon
  • Shark
  • Snake

De komst van meer soorten voedsel lijkt ook ondersteund te worden door de meest recente aanpassingen aan de game. Had elk schip tot voor kort nog maar één ton voor voedsel, gooide Patch 1.4.4 daar ongevraagd een tweede aan toe, zonder echt een specifieke aanleiding te geven.

Ook het keukentje, dat al langer op alle drie de bekende schepen te vinden is, wordt binnenkort mogelijk functioneel. Crew of Thieves vond in de laatste spelbestanden ook een reeks “statussen” voor gerechten en voedselbronnen. Daaronder vallen niet alleen zaken als de mate van aanbranden, maar ook een boel effecten die het eten zoal teweeg kunnen brengen.

Cooking

  • Raw
  • Undercooked
  • Cooked
  • Burned

Food states

  • Blessing
  • Breath
  • Curse
  • Cursebreaker
  • Slumber
  • Spoiling

De precieze bedoeling van de food states is vooralsnog onduidelijk, maar een aantal lijken zich te lenen voor gemakkelijke speculatie. “Breath” zou kunnen betekenen dat spelers langer onderwater kunnen ademen, terwijl “Slumber” hoogstwaarschijnlijk hetzelfde effect draagt als de welbekende Wearyball: een direct (en vaak ongevraagd) dutje voor de getroffen speler.

Verder verwacht Crew of Thieves ook dat het vangen van vissen en de crafting van gerechten niet alleen bedoeld is voor eigen consumptie. Mogelijk kunnen nieuwe of bestaande NPC’s (zoals die in de kroeg) speciale opdrachten uitgeven om eten voor hun te bereiden, uiteraard tegen betaling. Daarvan was echter nog geen blijk in de bronbestanden.

Rare heeft tot dusver maar in mondjesmaat door laten schemeren wat hun plannen zijn voor de komst van visactiviteiten en kookvaardigheden. Mogelijk laat de Britse ontwikkelstudio daar meer over los rond 20 maart, wanneer de game precies één jaar oud zal worden.

Mocht daarover (of over de wél aangekondigde The Arena-uitbreiding) meer bekend worden gemaakt, dan lees je het uiteraard vanzelf terug op Gamersnet!

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen geven, gebruik hiervoor de links bovenaan de pagina

  1.   
    Sixty's avatar

    Dat zijn wel leuke dingen die eraan komen

  2.   
    Mike2165's avatar

    Interessant.

  3.   
    Mattiees's avatar

    weer wat extra’s te doen op de eilanden 🙂

  4.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    Vind het wel weer apart dat Crew of Thieves núl bewijs geeft van wat ze hier gevonden hebben. Tegelijkertijd ligt dit natuurlijk dik in het verlengde van de recente veranderingen en is bekend dat Rare interesse heeft in dit soort features.

    Erg benieuwd of dit binnenkort de game in komt varen, en vooral hoe dan precies.