Preview: Skull & Bones

Dankzij Assassin’s Creed IV: Black Flag zijn we al wat jaren geleden te weten gekomen dat vechten op zee in de smaak valt bij veel gamers. Sterker nog, het was vele jaren daarvoor al populair met het bijzondere Sid Meier’s Pirates! Je weet wel, die game waarin je zo stijlvol mocht dansen. En wat recenter zagen we Sea of Thieves verschijnen. Ubisoft springt aan boord van de – deels eigen- hype en brengt in 2019 de piratengame Skull & Bones uit. We blikken graag even vooruit in deze Fast Forward preview.

Mix van krachten

Skull & Bones speelt zich af in een periode waarin piraten stevig worden opgejaagd. Het typische Caribische gebied is te gevaarlijk en het toneel is verplaatst richting de Indische Oceaan. Bekend terrein voor ons Hollanders met een fijne VOC-mentaliteit. In tegenstelling tot het eerder genoemende Assassin’s Creed: Black Flag, speelt de actie in Skull & Bones zich volledig op zee af en volledig achter het roer van jouw ultieme piratenschip. Je avontuur kan je zowel alleen als met anderen tegelijk beleven. Er zal dus ook zeker een verhalende campaign in de game solo speelbaar zijn, voor wie niet zit te wachten op een (competitieve) multiplayer.

Welke modus je ook kiest, strategie zal een heel belangrijk aspect van de gameplay vormen. Er zijn meerdere type schepen (classes) te kiezen, die uiteraard zo hun sterktes en zwaktes hebben. Krachtig maar traag, snel maar alleen op afstand effectief, de gulden middenweg. Het bekende recept voor wat differentiatie. Speel je met meerdere spelers als vloot, bijvoorbeeld in een 5 versus 5 strijd, dan is het zeker raadzaam om goed af te stemmen wie welk type schip gebruikt. Een mix van krachten is toch wel het beste, aangevuld met goede samenwerking.

Leuke keuzes

Ook in de singleplayer komt er genoeg strategie en tactiek om de hoek kijken. Zorg dat je je omgeving goed in de gaten houdt. Inspecteer vijandige schepen en bepaal of het een mogelijk doelwit is. Er varen immers meerdere landen rond op zee, zoals de Portugezen en de Engelsen. Maar wil je wel met iedereen bonje?

En als je een vijand tot zinken weet te brengen, krijg je de leuke keuze of je wellicht de vlag van het schip wilt overnemen. Zo kan je jouw schip ‘vermommen’ en de schijn ophouden dat je geen piraat bent maar namens een gewoon land vaart. Een ideale dekmantel om ongezien een optimale positie in te nemen en ineens de aanval te openen op een nietsvermoedende bemanning.

Voorlopige conclusie

Tijdens de E3 van 2017 had Peter al een demo van Skull & Bones gespeeld. Zoals hij in zijn E3 preview schreef kan het juist voor veel gamers als een gemis voelen dat je niet aan land kunt gaan. Wellicht beperkt dit de diepgang en variatie van de game behoorlijk. Hebben we immers straks niet het gevoel dat we een deel van Assassin’s Creed IV: Black Flag spelen, maar vervolgens nog een heel stuk van de game missen?

Verschillende spelmodi, variatie in gameplay en missies… het zal allemaal bijzonder bepalend zijn of Skull & Bones straks netjes blijft drijven of gaat zinken als een baksteen. Als liefhebber van het genre gun ik ze het eerste van harte, maar ik durf er nog geen fles rum op te zetten momenteel.

Dit artikel maakt deel uit van onze Fast Forwards-reeks, waarin we in december en januari vooruitblikken op de games van het nieuwe jaar. Hiervoor gebruiken we informatie die online beschikbaar is, eerdere speelsessies van de redactie, keiharde speculaties en/of rijke fantasieën over wat we willen zien in deze games.

Laat ons vooral in de reacties weten waar jij zin in hebt in 2019 en waar je meer over wilt lezen!

  1.   
    mmx's avatar

    Piraten schepen zeilen prachtig.deze hou ik wel in de gaten

  2.   
    tranceguy's avatar

    Zie ik een erg toffe game worden.

  3.   
    BozeBever's avatar

    Dit is voor mij een gevalletje ‘eerst zien dan geloven’. Ik verwacht namelijk een Blackflag zonder AC in een mooi jasje. Het varen in Blackflag was leuk, maar kan nooit een hele game dragen. Hoe Ubisoft dit gaat aanpakken… Ik ben benieuwd.

    Ik zie hier dus wel ruimte voor een BattleRoyale. Grote Map, Dikke storm (inclusief Kraken uiteraard). 100 schepen. De Michiel de Ruijter in mij maakt als een vreugdesprongetje.

  4.   
    the ultimate gamer boss's avatar

    instant get
    dit is wel een pareltje net als vendetta curse of ravens cry vind ik dan

  5.   
    Tom Kauwenberg's avatar

    @BozeBever: Vind dat dan wel weer een interessant punt, vooral omdat Ubisoft zich heel erg stil houdt omtrent die hele trend. The Division 2 had zich er ook prima voor kunnen lenen, maar daar is er net zo goed geen blijk van.

    Plus, aan de andere kant heb je nu natuurlijk ook Sea of Thieves die binnenkort alweer met The Arena op de proppen komt. Niet een directe “Boattle Royale”, maar wel iets dat hoogstwaarschijnlijk geïnspireerd is door diezelfde competitieve drang.

    Ben benieuwd of die ook is ingestoken juist om het aanzien van Skull & Bones een beetje dwars te zitten…

  6.   
    MaTriXX's avatar

    Ik ben meer benieuwd naar de single player modus van deze game en of dit ook een goed verhaal krijgt, ik betwijfel dit omdat je alleen maar op zee zit en niet aan land kunt gaan.

    Denk eerder dat het verhaal erachter zal zijn schip B valt je aan zorg dat je het vernietigd, volgende missie 3 schepen zitten achter je aan zorg dat je ontsnapt door of ze te vernietigen of uit zicht te komen.

    Ik weet het dus nog niet wat betreft deze game.