Hoe maak je een goede, moderne Metroidvania?

Het metroidvania-genre ontleent zijn naam aan de Metroid– en Castlevania-series; niet de eerste van zijn soort, wel de meest impactvolle. In een metroidvania staat non-lineaire verkenning centraal en is het zaak om verschillende voorwerpen en wapens te vinden om verder te kunnen waar eerst je pad werd geblokkeerd. Er zijn een hoop games die aan deze beschrijving voldoen, want inderdaad: er lijken meer metroidvanias dan ooit de gamemarkt te betreden.

En die nieuwe spellen zijn… verrassend goed? Ori and the Blind Forest, Hollow Knight en Dead Cells vervangen elementen die we altijd voor lief hebben genomen en voegen daar toffe innovaties aan toe. Maar wat is de truc? Hoe maak je dan zo’n goede, moderne metroidvania?

Polygon poogt daar een antwoord op te geven. In een recente video leggen zij uit wat de cruciale elementen zijn van een goede metroidvania en noemen ze daarbij diverse voorbeelden van spellen die de lat hoger hebben gelegd of het genre hebben getransformeerd.

Dus jongens, wie maakt de volgende Super Metroid?

De Lunchtip is een (werk)dagelijkse rubriek waarin we interessante content rondom gaming delen. Van diepe documentaires tot gortdroge memes; je vind het doordeweeks in de middag op Gamersnet!

Heb je zelf een goede tip voor de lunchpauze? Geef het door via de Hub, Discord of Twitter en verrijk de middag van je medegamer!

  1.   
    tijn80's avatar

    Onlangs begonnen aan Axiom Verge. 16bit-look op een PS4, maar speelt heerlijk weg. Qua gameplay en looks vergelijkbaar met SuperMetroid.

  2.   
    BearsRidingTanks's avatar

    @tijn80:
    Axiom Verge is idd een geweldig voorbeeld van een geweldige metroidvania. De Ost in die game is subliem.