Castlevania: The Adventure ReBirth

Naast beroemde franchises zoals Gradius en Contra weet uitgever Konami ons nu te verblijden met een “rebirth” van Castlevania. In dit geval betreft het een 2D-remake van Castlevania: The Adventure, oorspronkelijk verschenen voor de Gameboy. Van een directe port mag hier natuurlijk geen sprake zijn, want audiovisueel gezien is het geheel flink verbeterd en mogen we genieten van een uitgebreid gevechtssysteem. Dit Wii-deel blijft echter wel een traditionele Castlevania-game, waarbij de kenmerkende zweep in slechts twee richtingen gebruikt kan worden. Dit lijkt een stap terug van de vrijheid in Super Castlevania IV, maar dankzij uitgekiend leveldesign biedt Castlevania: The Adventure ReBirth een eerlijke en fantastische uitdaging…

Een korte geschiedenisles

Voor degenen die de afgelopen decennia comateus zijn geweest of gebivakkeerd hebben onder een berg: de Castlevania-franchise is van oorsprong een reeks actievolle 2D-platformers, die berucht zijn om hun flinke moeilijkheidsgraad. Van een pandemonium aan vijanden en obstakels tot aan eindbazen waar je werkelijk kromme tenen van krijgt, stuk voor stuk zorgen deze aspecten voor pittige games. Typerend voor de serie is natuurlijk de regelmatige terugkeer van graaf Dracula, die zich dan ook als eindbaas voordoet in nagenoeg elke Castlevania-game.

Deze opgewonden vampier is onderhand genoeg uit de dood herrezen om te kunnen concurreren met menig zombiefilm, waardoor de games verhaaltechnisch gezien natuurlijk allesbehalve geloofwaardig zijn. Castlevania is dan ook geen franchise die bekend staat om diepgaande verhalen met plottwisten van het niveau Bioshock, maar eerder om oprecht uitdagende en verslavende gameplay-elementen. Veelal gepaard met briljante soundtracks voor de NES en SNES wisten de 2D Castlevania-games dan ook de harten van vele fans te bekoren.

Kort, maar krachtig

Zoals eerder genoemd is het kenmerkende wapen van de serie een zweep, waarmee je vijanden van zowel dichtbij als veraf (met behulp van upgrades) kunt verslaan. Deze ReBirth voegt allerlei subwapens aan het arsenaal toe, waaronder steekmessen, bijlen en de mogelijkheid om de tijd te stoppen. Waar je normaliter hartjes vindt om je levensmeter aan te vullen, worden deze in de Castlevania-franchise verzameld om je subwapens te kunnen gebruiken. Zo kost het twee hartjes om een bijl te gebruiken en bijvoorbeeld tien hartjes om de tijd te stoppen. Veelal is het verstandig om je hartjes op te sparen voor de (tussen)bazen, want anders kunnen gevechten nog best pittig worden.

Zoals voorgaande delen tevens benadrukten, is het belangrijk om ook je levensmeter goed gevuld te houden. Dit is geheel volgens traditie te doen door, zonder grappen of grollen, verborgen stukken vlees te vinden in af te breken muren. Vers van de slager of niet, het is wel een kenmerk van de serie, want het loont om op zoek te gaan naar geheimen. Zo kun je vaak extra hartjes, speciale subwapens of upgrades verkrijgen door toch stiekem even achter dat ene muurtje te kijken. Je bent in lastige situaties ook sneller geneigd om op zoek te gaan naar geheimen, want je zult stevig gebruik moeten maken van upgrades om voortgang te boeken…

Kort, maar krachtig

The Adventure ReBirth bestaat uit zes levels, waarbij elk level zijn eigen rits vijanden, epische muziek en platformelementen kent. Waar je in het eerste level nog voorzichtig bij de hand wordt genomen, begint de game vanaf het derde stuk lekker pittig te worden. Vooral de laatste stukken zijn ouderwets moeilijk, maar dat is in dit geval door afgestemd leveldesign. Frustratieloos is deze remake uiteraard niet, want ik wil mijn oprechte excuses aanbieden tegenover mijn televisie, die op de hoogste moeilijkheidsgraad flink wat te verduren heeft gehad.

De nostalgische trip is uiteindelijk niet denderend lang, want binnen zo’n één tot maximaal twee uur ben je door alle zes levels heen. Na het voltooien van de game krijg je de optie om nogmaals te spelen met de traditionele besturing, waarbij je tijdens het springen je personage niet kunt besturen. Dit is een gameplay-element dat eerder voor frustratie kan zorgen dan plezier, maar de masochisten onder ons mogen met deze functie uit hun dak gaan. Op de hogere moeilijkheidsgraden ben je echter nog wel een paar uurtjes zoet, wat het prijskaartje van tien euro voor deze WiiWare-titel meer dan rechtvaardigt.

Conclusie

Castlevania: The Adventure ReBirth is een uitstekende nostalgietrip die fans van de serie met gemak kan plezieren. Het geheel kent een mooie leercurve, is oprecht moeilijk en de muziek is wederom een genot voor de zintuigen. De content mag relatief mager zijn, maar het doel van de ReBirth-serie is dan ook om korte, nostalgische momenten af te leveren, wat ook dit keer weer eens geslaagd is. Ben je nou als nieuwkomer op zoek naar een Castlevania-game in zijn puurste vorm, dan is deze WiiWare-titel sowieso een mooi alternatief voor de overige klassiekers die te vinden zijn voor de Virtual Console.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Oprecht pittig
  • Veel verbeteringen t.o.v. GB-versie
  • Dikke nostalgiefactor
  • Castlevania in zijn puurste vorm

Wat is NOT

  • Relatief kort
  • Weinig extra content

8.5

Meer Castlevania: The Adventure ReBirth

  1.   
    killingdj0's avatar

    remake?

  2.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    ”killingdj0″ schreef, "remake?"

    elke castelvania is wat dat betreft een remake. ze veranderen niet veel maar het is wel vet. ik speel het af en toe op de GBA (jaja mensen zo’n ding bestaat nog) en daar kan ik me uren mee vermaken. 😉

  3.   
    Oldsk00ll's avatar

    Wat jij zei over de tv kan ik helemaak inkomen heb ik zelf ook vaak last van 😛 Deze leen ik wel een keertje lijkt me wel vet.

  4.   
    game-gast's avatar

    egt een verslavend spel, maar k had verwacht dat het grafisch iets verbeterd zou worden 😳

  5.   
    i_yell0wi7's avatar

    lol pas weer castlevania op gba (ds) gespeeld

  6.   
    Slayer61's avatar

    Goede game, maar zorgt ook voor veel frustratie. 😆

  7.   
    Fox's avatar

    ”Slayer61″ schreef, "Goede game, maar zorgt ook voor veel frustratie. 😆 "

    daarom is die van mij er niet meer 😛

  8.   
    vgamer's avatar

    Jammer dat ze geen nieuwe game maken in de oude 2D stijl.
    Ik vond ze namelijk erg goed…

  9.   
    toqeer's avatar

    gelukkig heb nu lords of shadows 🙂