Begindagen van Uncharted waren een donkere tijd voor Naughty Dog

Anno 2015 is Naughty Dog één van de meest gerespecteerde game-ontwikkelaars ter wereld, maar in 2006 was dat wel anders. Toen was de studio vooral bekend van de Jak & Daxter-games en hoewel die erg vermakelijk waren, kon je ze niet vergelijken met de big-budgettitels die de AAA-studio’s destijds ontwikkelden. Het kwam dus als een grote verrassing toen Naughty Dog op de E3 van 2006 Uncharted: Drake’s Fortune onthulde.

Dat deze overschakeling ook intern niet vanzelfsprekend was, liet Lead Character Animator Jeremy Yates doorschijnen in een recent interview. De man vertelde dat de ontwikkeling van Drake’s Fortune ontzettend zwaar en uitdagend was. Vooral tijdens “Jungle A2”, het watervalsegment in het midden van Chapter 4, was het afzien. Veel medewerkers verlieten de studio destijds, zo vertelt Yates:

It was actually a really dark period of Naughty Dog. During that time, that second year into it on that jungle level, we were getting to the point where all these new people just lost faith. They were like, “We’re never gonna finish this game. You guys are screwed. You’ve bitten off way more than you could chew.”
Zo’n 30 mensen namen binnen korte tijd ontslag, een immens aantal voor een studio die destijds nog relatief klein was. Yates is echter blij dat Naughty Dog uiteindelijk heeft doorgezet:
I think over the course of a couple months at least 30 people quit. It was disheartening in some senses, but then some of us that had been there for a long time, it was like… We know that it’s hard. We know that the first game of a franchise is really hard. It was the first game on a system. It was gonna be a challenge but we kinda knew that we’ll pull this off, we don’t know how we’re gonna pull it off, but we’ll pull it off. It’s gonna be awesome.
Uiteindelijk heeft Naughty Dogs doorzettingsvermogen geresulteerd in een prachtige trilogie, die nu ook beschikbaar is op de PlayStation 4 dankzij Uncharted: The Nathan Drake Collection.

  1.   
    PSPfreaky's avatar

    Die ontwikkelaars die weg zijn gegaan hebben achteraf vast spijt gehad!

  2.   
    3333/3333's avatar

    Toen was de studio vooral bekend van de Jak & Daxter-games en hoewel die erg vermakelijk waren, kon je ze niet vergelijken met de big-budgettitels die de AAA-studio’s destijds ontwikkelden.

    Dit is echt klinkklare onzin, wordt ook niet in het oorspronkelijke artikel vermeld. (Daar hebben ze het over de switch van cartoony naar normaal)

    De eerste Jak & Daxter was in veel opzichten een gigantische mijlpaal. Heeft Naughty Dog zelfs 3 wereld records opgeleverd. Crash Bandicoot op de ps1 en Jak & Daxter op de ps2 worden door velen als zo’n beetje de beste games op die platformen gezien.

    Een beetje meer achtergrond kennis zou geen kwaad kunnen.

  3.   
    Speedredz's avatar

    PSPFreaky idd

  4.   
    Jerry97's avatar

    Inderdaad Erik Rommel. Ik heb op de ps2 Jak

  5.   
    Jerry97's avatar

    Oops dat ging fout